آفتاب

90 رشته قنات در خراسان شمالی خشک شد

90 رشته قنات در خراسان شمالی خشک شد

بجنورد - ایرنا - مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در مدت چهار سال گذشته با توجه به خشکسالی ها و همچنین حفر چاه ه های غیرمجاز 90 رشته قنات در این استان خشک شده است.

بهروز عربی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تعداد کل قنات های این استان را 714 رشته قنات عنوان و اظهار کرد: هم اکنون 624 رشته قنات در این استان آب دارند.
وی با بیان اینکه شیروان و اسفراین با 320 رشته قنات، بیشترین قنات های این استان را دارا است، گفت: هر ساله از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری برای احیا و مرمت قنات ها اعتباری تخصیص می یابد که در دو سال گذشته اعتبارات خوبی تخصیص داده شده است.
عربی با بیان اینکه امسال هنوز اعتباری در نظر گرفته نشده است افزود: با توجه به اتفاقاتی که همه ساله حادث می شود و تجاوزاتی که به حریم قنات ها انجام می شود، نیاز است هر ساله قنات ها احیا، نگهداری و لایروبی شود که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته هر ساله بخش کمی از آنان احیا می شود.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به تهیه شناسنامه برای قنات های این استان گفت: پس از استان یزد، خراسان شمالی دومین استان کشور است که برای قنات هایش شناسنامه تهیه می کند.
استان خراسان شمالی در منطقه نیمه خشک واقع شده و میانگین سالانه بارش باران در این استان حدود بین 250 تا 260 میلی متر است که در سال های اخیر، به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی، به این میانگین نرسیده است.
این استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186 / 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1557001

وبگردی