آفتاب
معاون شرکت بورس خبرداد؛

انتشار اوراق بدهی ارزی در بورس/تامین مالی ارزان در راه است

انتشار اوراق بدهی ارزی در بورس/تامین مالی ارزان در راه است

معاون شرکت بورس از انتشار اوراق بدهی ارزی خبرداد و گفت: با انتشار این اوراق،علاوه بر اینکه ریسک سرمایه گذار خارجی در بازار ایران کاهش می یابد،بنگاههای داخلی نیز تامین مالی ارزان خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله حسینی مقدم از زمینه سازی برای انتشار اوراق بدهی ارزی در بورس تهران خبر داد و گفت: اوراق بدهی ارزی برای بازار سرمایه کشور یک ابزار ضروری برای جذب سرمایه گذار خارجی است؛ بر این اساس، یک سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران ریسک نرخ ارز دارد و معتقد است در بازار ایران نمی توان این ریسک را پوشش داد. برای سرمایه گذار خارجی هیچ چشم اندازی از نرخ ارز وجود ندارد. به این ترتیب سرمایه گذار خارجی در کنار ریسک سرمایه گذاری در ایران باید ریسک نوسان نرخ ارز را متحمل شود و پول خود را به خطر بیندازد.

معاون شرکت بورس با اشاره به خبرهایی از راه اندازی بازار آتی ارز، بازار فیوچرز ارز یا ارز تک نرخی ادامه داد: راه اندازی این بازارها هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است؛ این در شرایطی است که علاوه بر پوشش ریسک سرمایه گذار خارجی در داخل کشور، اگر شرکتی قصد داشته باشد در خارج اوراق برای تامین مالی منتشر کند نیز همین ریسک های بالا برایش وجود دارد. این شرکت در ابتدا باید از یک موسسه رتبه بندی معتبر بین المللی رتبه دریافت کند و گزارشگری مالی به زبان بین المللی داشته باشد و هزینه مالی بالایی را پرداخت کند.

این مقام مسول تصریح کرد: شرکت بورس برای این موضوع یک راه حل بینابینی پیدا کرد که آن انتشار اوراق بدهی ارزی است، از سوی دیگر بر اساس راهکار بورس تهران، شرکت هایی که درآمد ارزی دارند و صادرات محور هستند و از این محل انواع ارزهای معتبر بین المللی را دریافت می کنند می توانند در بورس تهران اوراق مشارکت ارزی یا اوراق صکوک ارزی منتشر کنند.

حسینی مقدم درباره آخرین وضعیت انتشار و عملیاتی شدن این راهکار گفت: جلسات اولیه با چند شرکت بزرگ که تمایل به انتشار این اوراق داشتند برگزار و مذاکراتی انجام شده است؛ همچنین مذاکراتی نیز با بانک مرکزی انجام شده که نتایج خوب و قابل قبولی داشته است. در عین حال،   شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز از این کار استقبال کرده و پاسخ مثبت به بورس داده است.

وی از مذاکره با چند بانک داخلی برای انتشار این اوراق خبر داد گفت: چند بانک داخلی نیز آمادگی خود را بر انجام این کار اعلام کرده اند و یک بانک معتبر بین المللی نیز که در خاورمیانه است هم حاضر شده است در این پروژه به ما کمک کند؛ در حال حاضر البته زیرساخت ها برای انتشار این اوراق آماده است، گفت: با انتشار اوراق بدهی ارزی علاوه بر اینکه ریسک سرمایه گذار خارجی در بازار ایران کاهش می یابد، بنگاه های داخلی نیز امکانی برای تامین مالی ارزان قیمت در داخل کشور دارند.

کد N1556786

وبگردی