آفتاب

یک کیلو حلیم آغازگر حرکتی بزرگ

یک کیلو حلیم آغازگر حرکتی بزرگ

مهران - ایرنا - خیر ایلامی با ادامه راه پدر، نذر یک کیلو حلیم در بارگاه حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را هم اکنون به روزانه 45 هزار پرس غذا رسانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اربعین چشمه جوشان معرفت کیمیای جان عاشقانی است که از تمام نقاط جهان برای تجدید بیعت با عاشورای سال 61 هجری قمری خستگی راه را به تن می خرند و لبیک گویان ارادت خود را به طبق اخلاص می گذارند.
زائران حسینی چند سال است در آستانه اربعین حسینی کیلومترها مسیر را می پیمایند، گویی قبله دل ها به سمت کربلای معلی تغییر جهت داده اما در این بین افرادی هستند که لذت این شکوه حماسی را با خدمت به زائران در این سوی مرز تجربه می کنند.
اگر در گذرگاه مرزی مهران که به دروازه عتبات عالیات مشهور است قدم بزنی عزادارانی را می بینی که با خدمت به زائران پیاده امام حسین (ع) دیدن لبخند رضایت شان، غم جاماندن از زیارت عزیز دل زهرا را به فراموشی می سپارد.
بسیاری از این افراد نیکوکار بدنبال پخت و توزیع انواع غذا و نوشیدنی به زائرانی هستند که دارایی خود را متبرک به زیارت عاشقانی می کنند که ده ها و صدها کیلومتر را به عشق زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) پیاده می آیند و پس از کیلومترها پیاده روی و زیارت، دوباره راه وطن را در پبش می گیرند.
زائران اربعین حسینی پس از خروج از خاک عراق و ورود به مرز مهران در مسیر حرکت خود موکبی را می بینند که از محل دارایی یکی از خیران ایلامی درش را بر روی زائران اربعین گشوده است.
خادمان این موکب در تمام 24 ساعت شبانه روز پذیرای عاشقان عزیز زهرای مرضیه هستند که همیشه سفره خود را برای پذیرایی به روی زائران اربعین حسینی گشوده است.
خادمان که لباس های شان بنام مبارک شهید 6 ماهه کربلا مزین شده است از شخصی بنام 'حاجی' یاد می کنند که با هزینه خود روزانه 45 هزار پرس غذا تهیه و بین عزادران توزیع می کند.
پس از پرس و جو این فرد خیر را در خارج از محدوده پایانه مرزی مهران و در حال پخت عذا در آشپزخانه موکب پیدا کردم.
وارد آشپزخانه که می شوی در پنج ردیف جوانانی را می بینی که ذکر گویان مشغول بسته بندی غذاها و بار زدن کردن آن به کامیون هستند؛ بوی لذیذ قیمه نذری امام حسین (ع) به مشامت می رسد و کمی که جلوتر می روی دیگ های بزرگی را می بینی که بر روی آتش اجاق قرار گرفته است.
از چند خادم جوان سراغ حاجی را گرفتم مکان اقامت وی را در آشپرخانه نشان می دهند؛ حاجی مرد میانسالی است که همراه با چند نفر در حال آماده کردن غذاها برای زائران بود، پس از اصرار به شرط اینکه هویتش فاش نشود حاضر به مصاحبه شد.
صحبت خود را با علت مزین شدن لباس های خادمان بنام مبارک حضرت علی اصغر آغاز می کند و می گوید: در سال 83 'علی کوچولو' فرزند شش ماهه ام به علت وجود حفره ای که در قلب داشت پس از چند دوره جراحی و 10 روز کما از دنیا رفت.
وی ادامه داد: پس از آن ذره ای از مشقت امام حسین (ع) را احساس کردم و هیات پدرم که حدود 50 سال از تاسیس آن می گدشت را بنام شهید 6 ماهه کربلا تغییر نام دادم و با عزمی جدی تر به خدمت این بارگاه در آمده ام.
این خادم حضرت اباعبدالله (ع) گفت: هیات پدرم در اولین سال فعالیت توزیع نذر را با یک کیلوگرم حلیم در ایام عزاداری شروع کرد و اکنون توانسته ایم این میزان را به روزانه حدود 45 هزار پرس غذا برسانیم.
وی افزود: از سه سال قبل با برادرانم تصمیم گرفتیم علاوه بر عزاداری در دهه اول محرم خدمت به زائران راهپیمایی اربعین حسینی را نیز در برنامه کاری بگنجانیم لذا در سال اول کار خود را با توزیع روزانه 2 هزار پرس غذا آغاز کرده و 10 هزار پرس در سال دوم و امسال نیز به 45 هزار پرس غذا بین زائران افزایش دادیم.
وی که ایلامی است و اکنون محل کار و زندگی اش در یکی از استان های جنوبی کشور قرار دارد، حس خود از خدمت به عزاداران اربعین حسینی را اینگونه بیان می کند: وقتی که زائری پس از خستگی غذایی می خورد و با لبخند رضایت به مسیر خود ادامه می دهند تمامی آرزوهایم برآورده می شود.
وی با بیان اینکه با عشق به امام حسین (ع) این کار را می کنم و حاضر به تقدیم تمامی دارایی ام در این راه هستم، ادامه داد: خدمت من در این بازگاه ذره ای بیش نیست اما همیشه به فکر توسعه آن هستم.
این خادم بارگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه در این موکب 300 نفر با عشق به زائران خدمت رسانی می کنند، یادآور شد: ارزش مادی آن برایم مهم نیست و سعی می کنم هر سال میزان کمی و کیفی خدمت به زائران اباعبدالله را افزایش دهم.
وی گفت: هم اکنون سه فرزند دارم و سعی می کنم این ارثیه معنونی پدرم را به فرزندانم انتقال دهم و تربیت آنان در بارگاه امام حسین (ع) هیچ کوتاهی نخواهم کرد.
گذرگاه مرزی مهران بدلیل نزدیکی به عتبات عالیات جز مکان های پرتردد زائران ایرانی است به طوری که در راهپمیایی اربعین حسینی از 2 میلیون و 100 هزار زائر حدود یک میلیون نفر آن از این مرز به کربلا سفر کرده اند.
فاصله مهران تا کاظمین 241 کیلومتر، تا کربلای معلی 300 کیلومتر و تا نجف اشرف 345 کیلومتر است.
طبق اعلام ستاد اربعین کشور، 11 تا 20 صفر 534 هزار و 481 نفر از یک میلیون و 111 هزار و 805 نفر زائر وارد شده به کشور، گذرگاه مرزی مهران را برای ورود به کشور انتخاب کرده اند.
شلمچه با 305 هزار و 260 نفر، چذابه 171 هزار و 573 نفر و مسافرت های هوایی با 100 هزار و 491 نفر در رتبه های دوم تا چهارم انتخاب زائران برای ورود به کشور است.
مرز مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام بدلیل کوتاهی مسیر و نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق و امنیت مطلوب، مهمترین کانون تردد زائران به عتبات عالیات محسوب می شود.
راهپیمایی اربعین، پیاده روی مسلمانان و آزادی خواهان کشورهای مختلف در عراق به طرف کربلا به مناسبت اربعین حسینی است.
زائران ایرانی مسیر 80 کیلومتری نجف مقدس تا کربلای معلی را برای پیاده ‌روی انتخاب می‌کنند در این مسیر به تعداد یک هزار و 452 ستون (عمود) برای راهپیمایان پیش بینی شده که فاصله بین هر ستون 50 متر است.
با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، فاصله شهر نجف تا کربلا را می توان در سه تا چهار روز با پای پیاده طی کرد.
هم اکنون موج بازگشت زائران از کشور عراق در پایانه مرزی مهران در حال انجام است.
مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری جنوب باختری شهر ایلام قرار دارد.
گزارش: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
کد N1556345

وبگردی