آفتاب

ترامپ به بی‌نتیجه بودن رویکرد دموکرات‌ها در سوریه پی برده است/ احتمال به حاشیه رفتن شرکای منطقه‌ای آمریکا

ترامپ به بی‌نتیجه بودن رویکرد دموکرات‌ها در سوریه پی برده است/ احتمال به حاشیه رفتن شرکای منطقه‌ای آمریکا

رئیس‌جمهوری منتخب آمربکا می‌داند که هیچ‌کدام از سناریوهای مطرح شده از پنج‌ساله گذشته، بحران سوریه را پایان نداده است و احتمالاً وی به دنبال ابداع مدلی دیگر خواهد رفت.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: به طور قطعی نمی‌توان در مورد چشم‌انداز رابطه سوریه و آمریکا اظهار نظر دقیق کرد. چراکه با توجه به صحبت‌های دونالد ترامپ این مفهوم نمایان می‌شود که وی نسبت به مواضعی که در زمان انتخابات گرفته بود، تا حدودی عقب‌نشینی کرده و در حالت فعلی به سمت واقعیت و آرامش حرکت می‌کند و می‌توان آن را نوعی تغییر رویکرد قلمداد کرد. از این منظر شاید با توجه و با استناد به اظهارات اخیر وی در مورد نزدیک شدن به پوتین و روسیه بتوانیم بگوییم که پرونده سوریه تا حدودی تغییر شکل خواهد داد. حتی اگر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو توسط ترامپ کاهش پیدا کند، این ارتباط بدون شک بیشتر خواهد شد و تاثیر آن را می‌توانیم در بحران سوریه ملاحظه کنیم.

وی ادامه داد: از پنج سال گذشته تاکنون سناریوهای مختلفی برای حل و فصل بحران سوریه مطرح شده است اما به هر شکل هیچ کدام از این موارد نتوانسته بحران این کشور را به سمت آرامش هدایت کند. از این منظر باید توجه داشت که آمریکا بدون هماهنگی با روس‌ها نمی‌تواند پرونده سوریه را حل و فصل کند. چراکه روسیه از بُعد نظامی و اشراف بر مناطق عملیاتی سوریه دست برتر را نسبت به غربی‌ها و سایر کشورهای دخیل در این پرونده دارد که از این جهت احتمال دارد در مقابل، پرونده اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه مطرح شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد دونالد ترامپ در مورد سوریه و شخص بشار اسد گفت: ترامپ می‌داند که اگر روی گزینه کناره‌گیری بشار اسد قبل از مبارزه با داعش تاکید کند، بدون شک معادله طور دیگری رقم خواهد خورد و حتی پرونده سوریه از دست غربی‌ها خارج می‌شود و از این منظر باید گفت که سوریه به طور قطعی سقوط خواهد کرد. از این جهت و با توجه به این‌که در سال‌های گذشته تاکنون از ابتدای شکل‌گیری بحران سوریه این پرونده به جایی نرسیده است، وی به خوبی می‌داند که مدل دموکرات‌ها در هشت سال گذشته در قبال خاورمیانه و خصوصاً پرونده سوریه نمی‌تواند منازعه مذکور را پایان دهد.

وی در پایان یادآور شد: تنها راه حل بحران سوریه نزدیکی به مسکو و حل اختلاف روسیه و آمریکا خواهد بود. اگر چنین حالتی رخ دهد احتمالاً مشارکت سایر نیروهای حاضر در پرونده سوریه برای رویارویی با داعش و بیرون راندن آنها از سوریه تقویت خواهد شد اما در مقابل امکان دارد که ترامپ همراهی کشورهای عربی منطقه را در مشارکت با خود در محورهای مختلف از دست بدهد که البته چنین سیاستی در زمان اوباما مطرح شده بود. به گونه‌ای که وی اذعان کرد که خاورمیانه و کشورهای این منطقه برای ایالات متحده اهمیت گذشته را ندارند و حتی ما در حال تحویل دادن کمپانی نفتی آرامکو به عربستان هستیم که از این جهت می‌توان گفت با روی کار آمدن ترامپ احتمال دارد تغییر مشهودی در جغرافیای سیاسی منطقه به وجود بیاید.

کد N1556244

وبگردی