آفتاب
موبایلکده

شرکت‌های چینی برنده فاجعه نوت ۷ سامسونگ

شرکت‌های چینی برنده فاجعه نوت ۷ سامسونگ

غیرمنطقی نیست اگر فکر کنیم که افتضاح «Note 7» باعث صعود رقیب دیرینه این شرکت یعنی اپل به رکوردهای جدید در بخش فروش خواهد شد. چیزی که ...

دنیای اقتصاد:غیرمنطقی نیست اگر فکر کنیم که افتضاح «Note 7» باعث صعود رقیب دیرینه این شرکت یعنی اپل به رکوردهای جدید در بخش فروش خواهد شد. چیزی که تحلیلگران بعد از مدتی به آن رسیده‏اند، به این شکل است. شرکت تحقیقاتی «KGL Securities» سرسختانه اعتقاد داشت که «کوپرتینو» در سه‏ماه سوم سال 2016 بین 5 تا 7 میلیون دستگاه افزایش سفارش خواهد داشت. اما این ادعا کمی دور از واقعیت بود. بنابر آمارهای «Gartner»، برندهای چینی از جمله «Huawei» و «Oppo» بیشترین سود را از شکست سامسونگ به دست آورده‏اند. به سرعت پس از فراخوانی گوشی‏های «Note 7» از سوی سامسونگ، سهم بازار این شرکت در سه‏ماه سوم امسال از 6/ 23 به 2/ 19 سقوط کرد که بیشترین مقدار سقوط سهام در تاریخ این شرکت به حساب می‏آمد. جالب‌تر اینکه اپل نیز به همین مشکل دچار شد، اپل شاهد کاهش سهم از بازار این شرکت از 13 به 5/ 11 درصد در سه‏ماه سوم سال بود که پایین‏ترین مقدار ممکن در 7 سال گذشته است.

 

بیشترین سقوط این شرکت نیز در آمریکا و چین رخ داد که فروش آی‌فون به ترتیب 5/ 8 و 31 درصد کاهش پیدا کرده بود. «Gartner» در گزارشی آورده: «به‌رغم تصمیم سامسونگ در فراخوان Note7، اپل با آی‌فون 7 به سختی تلاش می‏کند به فروش سال گذشته خود برسد.» در طرف دیگر، برندهای چینی به منافع زیادی رسیده‏اند. «Gartner» اعلام کرد که شرکت‌های چینی «Oppo» و «BKK»، در سه‏ماه سوم امسال، سهم خود را در بازار دوبرابر کرده‏اند. فروش این شرکت‌ها در چین تقریبا 81 درصد برای «Oppo» و 89 درصد برای «BKK» افزایش داشته است. شرکت‌های «huawei» با 3/ 9 درصد سهم از بازار، «Oppo» با 7 و «Vivo» با 8/ 5 درصد، سه‏ماه سوم امسال را پشت سر گذاشتند. اما اوضاع برای اپل خیلی هم وخیم نبوده. این شرکت موفق به فروش 5/ 45 آی‌فون در مقایسه با 48 میلیون دستگاه فروخته در مدت مشابه سال قبل شد. این اتفاق البته به‌خاطر روند کند فروش گوشی‏ها در آمریکا افتاد. فروش گوشی‏های ساخت چین با یک درصد افزایش به 9/ 362 میلیون دستگاه در مقایسه با 3/ 259 میلیون در سه‏ماه سوم سال گذشته، رسید. بنا به گزارش وب‌سایت «9to5mac»، اپل هنوز سودی بیش از 100 درصد را از صنعت اسمارت‏فون‏ها به‌دست می‏آورد. همواره اخبار نشانگر تحت فشار بودن اپل به‌دلیل عدم رشد این شرکت در بازار چین است. از ابتدای 2016 فروش آی‌فون به مقدار چشمگیری کاهش یافته که اپل سه‏ماه اول سال را کم سودترین سه‏ماهه این شرکت در 13 سال اخیر اعلام کرد. اپل باور دارد سه‏ماه تابستان آغاز جهش در فروش آی‌فون 7 و 7 پلاس خواهد بود.

کد N1556182

وبگردی