آفتاب

مجتهدزاده: فساد شخصی ترامپ دال بر فساد او در مقام رییس‌جمهور نیست

مجتهدزاده: فساد شخصی ترامپ دال بر فساد او در مقام رییس‌جمهور نیست

دکتر پیروز مجتهدزاده، مدرس دانشگاه از پیامدهای انتخاب ترامپ و تأثیر آن بر سیاست خارجی ایران می‌گوید.

دکتر پیروز مجتهدزاده، مدرس دانشگاه، که چند روز پیش میهمان مناظره خبرآنلاین بود در پاسخ به سوالی پیرامون پیروزی ترامپ و آینده سیاست خارجی گفت: به گمان می آید بعد از اینکه مردم بریتانیا با رأی خود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دنیا را حیرت زده کردند، مردم ایالات متحده امریکا می بایستی با انتخاب دونالد ترامپ مردم دنیا را حیرت زده می کردند. با این حال، شایان توجه است که بروز معجزات سیاسی در آمريكا غیر منتظره نیست. مثلاً ريگان به لحاظ شخصيتي و سوابق سياسي، در حد كارتر نبود. در حد همين ترامپ بود ولي نه به وقاحت ترامپ. اما ريگان كارتر را شكست داد و در عمل سیستم سیاسی ایالات متحده به او امکان داد تا در مقام رييس جمهوری محبوب در جامعه ي آمريكایی ظاهر شود شد. ضمناً فساد شخصي ترامپ دال بر فساد او در مقام رييس جمهور نيست. هر كسي كه انتخاب شود، ميرود داخل سيستم؛ و سيستم به او اجازه نميدهد هر كاري كه دلش ميخواهد، انجام بدهد. هر چند كه بيل كلينتون در درون سيستم هم فساد كرد!

مجتهدزاده افزود: در سیاست های خاورمیانه ای آمریکا در دوران ترامپ گمان نمی کنم تغییر عمده ای رخ دهد و ما این درس تاریخ را آموخته ایم که شعارهای انتخاباتی لزوما در دوران پس از انتخاب شدن به دست فراموشی سپرده خواهند چون سیستم حکومتی پیچیده و قانونمند در دموکراسی ها اجازه طرح هر حرف و دست زدن به هر عملی را به رئیس جمهور جدید نمی دهد. ضمنا باید توجه داشت که تعهدهایی که آمریکا در خاورمیانه دارد چند جانبه و ضد نقیض است. ایالات متحده در سیاست خارجی خود با قدرت های مختلف در مناطق مختلف ارتباطات متفاوتی دارد و به گونه ای رفتار می کند که نتبجه اش در انتها پیگیری یک سیاست چند پهلو است. این قدرت در تعهدهایی که در مناطق نسبت به متحدینش پیش می گیرد بدیهی است که در روابط با هر یک از آن متحدین منطقه ای تعهدهایی دارد که با تعهدهای نسبت به دیگر متحدانش متفاوت و اغلب متناقض است.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان داشت: برای مثال تعهدهای ایالات متحده امریکا با قدرت های برتر خاورمیانه مانند اسرائیل به یک شکل است و با عربستان سعودی به شکل دیگر و با ترکیه باز هم به شکل دیگر و با ایران بعد از برجام به شکل متفاوتی است و آنگاه که در بحران های منطقه ای مانند بحران سوریه که همه این قدرت های منطقه ای درگیر هستند، تعهدهای متفاوت امریکا وضعیت حیرت انگیز چند پهلویی به نقش آفرینی سیاست منطقه ای ایالات متحده می دهد که سبب آشفته تر و پیچیده تر شدن بحران می شود. در یک چنین وضعیتی است که ایالات متحده امریکا خود را ناچار می بیند که طرف خواست های متحد نزدیکتر خود را بگیرد و در نتیجه چنین وضعیتی است که می بینیم در مسائل خاورمیانه پس از بحث و اقدامات چند پهلو مواضع و خواست های آل سعود را پیگیر می شود مهمترین و نزدیک ترین متحد خود در منطقه می بیند. چنان که بلافاصله پس از اعلام برجام هسته ای با ایران آقای اوباما خود را ناچار به سفر به عربستان سعودی دید تا برای دلداری آل سعود در یک مانور نظامی مشترک با شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران شرکت کند.

مجتهدزاده همچنین درباره رویکرد ترامپ به برجام افزود: درباره تصمیم ترامپ به لغو برجام هسته ای با ایران باید گفت که چون وی از قبل شعارها و عوامفریبی هایی را مطرح کرد در این باره که "برجام خیانتی به امریکا بوده است"، ممکن است حتی اگر از برجام فقط لاشه اش باقی مانده باشد، آن لاشه را هم کأن لم یکن اعلام کند و در آن صورت به نظر بقیه کشورهای پنج به اضافه یک هم کمترین اعتنایی نخواهد شد. ولی این امر بعید می نماید چون در داخل سیستم ممکن است به وی توجه داده شود که آن برجام یکسره و به گونه ای کاملا یک طرفه به سود ایالات متحده است و مورد رضایت اسرائیل و لابی بسیار نیرومند یهودی و ترامپ کسی نیست که بتواند خواسته لابی یهودی را زیر پا بگذارد. از دید ایران هم، به نظر من لغو کردن برجام به سود ایران خواهد بود چون جلوی ادامه این عشق یک طرفه دولت ایران گرفته خواهد شد و ایران این امکان را بدست خواهد آورد که یک بار دیگر تعلیق غنی سازی را شکسته و میزان غنی سازی به حد 20% برساند که به هیچ وجه برای غرب هم تهدید آمیز نخواهد بود و در عین حال مواضع ژئوپولیتیکی ایران را در برابر ایالا متحده تقویت خواهد کرد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با مجتهدزاده را اینجا بخوانید

52311

کد N1556143

وبگردی