آفتاب
خبر

افزایش وابستگی بازار نفت به اوپک

افزایش وابستگی بازار نفت به اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که در صورت اجرایی شدن توافق فریز نفتی و با توجه به احتمال افت شدید عرضه نفت کشورهای غیر‌عضو اوپک ...

شانا:آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که در صورت اجرایی شدن توافق فریز نفتی و با توجه به احتمال افت شدید عرضه نفت کشورهای غیر‌عضو اوپک در سال ٢٠٢٠ میلادی، وابستگی بازار جهانی به نفت اوپک در بلندمدت افزایش یابد.

به گزارش نشریه پلتس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: با توجه به احتمال افت شدید تولید نفت کشورهای غیر‌عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سال ٢٠٢٠ میلادی، سهم این سازمان از تولید جهانی نفت با در نظر گرفتن میعانات، تا سال ٢٠٤٠ میلادی به ٥٠ درصد خواهد رسید. این میزان هم‌اکنون ٤٢ درصد است. این آژانس در گزارش جهانی انرژی که به تازگی منتشر شد پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار نفت، افت قیمت این کالا در دو سال اخیر و توافق فریز نفتی اوپک ممکن است بنیان‌ این سازمان به‌طور دائم تغییر کند و وابستگی بازار جهانی در بلندمدت به نفت اوپک شدت یابد. سود ناشی از افزایش سهم بازار اوپک به‌طور غیر‌یکنواخت میان اعضا تقسیم خواهد شد، به‌طوری که کشورهای خاورمیانه سهم بیشتری از این سود خواهند داشت.

طبق پیش‌بینی‌های این آژانس، تولید روزانه نفت کشورهای خاورمیانه عضو اوپک از جمله ایران، عراق، کویت، قطر، عربستان و امارات از سال ٢٠١٥ تا ٢٠٤٠ میلادی با 8 میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش به ٣٦ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه خواهد رسید. این میزان ٧٧ درصد از تولید نفت اوپک خواهد بود؛ در‌حالی‌که تولید این کشورها در سال ٢٠١٥ میلادی ٧٣ درصد تولید اوپک را شامل شده بود. تولید روزانه بقیه اعضای این سازمان در مقطع یادشده تنها با حدود ٨٠٠ هزار بشکه افزایش به ١١ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه خواهد رسید. آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد: برخی کشورهای عضو اوپک با ایجاد اصلاحات، با افت قیمت‌های نفت مقابله کرده‌اند، اما بی‌ثباتی بازار در برخی از کشورها از جمله ونزوئلا تشدید شده است.

کد N1556104

وبگردی