آفتاب

رشد 15 درصدی جمعیت وحوش دو منطقه حفاظت شده بوشهر

رشد 15 درصدی جمعیت وحوش دو منطقه حفاظت شده بوشهر

بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس نتایج عملیات سرشماری پستانداران مناطق شکارممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش و حفاظت شده خاییز در این استان جمعیت وحوش در این مناطق رشد 15 درصدی داشته است.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز یکشنبه به نقل ازحسین دلشب افزود: با انجام عملیات سرشماری ازپستانداران مناطق شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش واقع درشهرستانهای دشتستان و تنگستان و منطقه حفاظت شده خاییز در تنگستان، علفخواران شاخص آنها در یک ماه گذشته پایش و آمار برداری شدند.
وی یادآورشد: براساس نتایج این سرشماری رشد جمعیت پستانداران در هر دو منطقه شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش و خاییز 15 درصد بوده است.
دلشب گفت: منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش حدود 45 هزار و 315 هکتار وسعت دارد و پس از احداث پاسگاه محیط بانی در شهر کلمه بخش بوشکان و حضور ماموران اجرایی محیط زیست در آن، بررسی های لازم و شناسایی گونه های گیاهی و جانوری منطقه، در سال 1390 با تصویب سازمان محیط زیست بعنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد.
وی اضافه کرد: این منطقه با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و پوشش گیاهی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار اسـت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، حضور انواع وحوش و پستانداران از جمله گربه سانان شامل پلنگ را از شاخص های اصلی تنوع زیستی این منطقه عنوان کرد.
دلشب ادامه داد: منطقه حفاظت شده خاییز نیز با 22 هزار هکتار مساحت در فاصله 70 کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان قرار دارد و از یک دهه قبل تحت حفاظت قرار دارد که در اواخر سال گذشته بعنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.
وی افزود: این منطقه در رشته کوه های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع نسبتا بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان بوشهر دارد.
دلشب یادآورشد: این منطقه نیز با داشتن رودخانه دائمی باهوش و تعداد زیادی چشمه و تنوع جانوری بالا و پوشش گیاهی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار است.
مدیر کل محیط زیست بوشهر، از مشارکت همه همیاران محلی و دوستداران محیط زیست از جمله هیات کوهنوردی شهرستان بوشهر که در این دو عملیات آمار برداری، پرسنل محیط زیست را همراهی کردند، تشکر کرد.
وی گفت: امیدو اریم با افزایش توان نیروی انسانی و تجهیزاتی در کنار همراهی همیشگی جوامع محلی و سمن های زیست محیطی، در آینده نزدیک شاهد بهبود هر چه بیشتر شاخص های حیات وحش در این مناطق باشیم.
دلشب، همچنین از تلاش شبانه روزی محیط بانان محیط زیست در شهرستانهای دشتستان و تنگستان در صیانت و حفاظت از تنوع زیستی این مناطق ،تشکر و قدردانی کرد.
6047/6043** خبرنگار: مونا عیدان** انشتار دهنده: خدانظر خواجه
کد N1555845

وبگردی