آفتاب

درمان بیماری های لاعلاج با روش جدیدی برای اصلاح دی.ان.ای

درمان بیماری های لاعلاج با روش جدیدی برای اصلاح دی.ان.ای

تهران-ایرنا- محققان روش جدیدی برای اصلاح دی.ان.ای ابداع کرده اند که می تواند 'ژن های شکسته شده' را در مغز ترمیم کرده، بیماری هایی را که پیش از این قابل درمان نبودند، درمان کند و حتی طول عمر انسان را افزایش دهد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، محققان از این موفقیت برای بازیابی بینایی موش هایی استفاده کردند که بر اثر ابتلا به یک وضعیت که بر انسان ها نیز می تواند تاثیر گذارد، نابینا شده بودند.
پیش از این محققان قادر به ایجاد تغییرات در دی.ان.ای در چشم ها، مغز، قلب و بافت های کبد نبودند.
اما این روش جدید به آنها اجازه می دهد که بتوانند درمان های جدیدی را برای طیفی از بیماری های مرتبط با روند پیری ابداع کنند.
سلول های اغلب بافت های بدن در افراد سالخورده تقسیم نمی شوند و همین امر ایجاد تغییرات در دی.ان.ای را برای محققان دشوار می سازد.
اما محققان موسسه 'سالک' در آمریکا اذعان داشتند که برای اولین بار موفق به ورود در سلول هایی شدند که تقسیم نمی شوند و دی.ان.ای آنها را به میل خود اصلاح کردند.
آنها خاطرنشان کردند که به فناوری دست یافته اند که به آنها اجازه می دهد دی.ان.ای سلول هایی را که تقسیم نمی شوند، برای ترمیم ژن های شکسته در مغز، قلب و کبد اصلاح کنند.
آنها افزودند: این فناوری برای اولین بار به ما اجازه می دهد تا به رویای درمان بیماری هایی که پیش از این قادر به درمان آنها نبودیم، دست یابیم.
محققان از این فناوری روی موش هایی استفاده کردند که از بدو تولد درگیر بیماری ژنتیکی موسوم به 'رتینیت پیگمنتوزا' بودند. این بیماری از هر چهار هزار نفر در انگلیس حدود یک نفر را مبتلا می کند.
محققان با تغییر ژن هایی که بر چشم ها تاثیر می گذارند، توانستند سطحی از بینایی را به موش ها بازگردانند.
نتیجه این مطالعه در مقاله ای در مجله Nature منتشر شده است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1555782

وبگردی