آفتاب
پس از ۱۳ سال صورت گرفت

بازگشایی دروازه ارگ بم/کمبود اعتبار گریبان قلعه تاریخی را گرفت

بازگشایی دروازه ارگ بم/کمبود اعتبار گریبان قلعه تاریخی را گرفت

کرمان – پس از گذشته ۱۳ سال از زمین لرزه بم سرانجام دروازه سوم ارگ تاریخی بم مرمت و بازگشایی شد و بازسازی دروازه اصلی و حاکم نشین نیز با تجهیز پنج کارگاه ادامه دارد.

خبرگزاری مهر ،  گروه استان ها - اسما محمودی: سال ۸۲ بزرگترین بنای خشتی جهان بر اثر زمین لرزه چنان لرزید که ۷۰ درصد از این ارگ بزرگ با خاک یکسان شد.

باستان شناسان می گویند که روند بازسازی این ارگ تاریخی طی ۱۳ سال گذشته بزرگترین پروژه مرمت بناهای تاریخی ایران بوده است هر چند در سال های ابتدایی عملیات مرمت این بنای تاریخی برخی از کشورها همکاری کردند و کارشناسان خود را برای مرمت بخش هایی از این بنا به بم فرستادند و حتی اعتبار برای مرمت ارگ بم اختصاص داده اند اما با گذشت زمان حضور کارشناسان و کمک های خارجی بسیار کمرنگ شد و مرمت ارگ بم با اعتبار مستقیم از سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر پایگاه میراث جهانی ارگ بم به صورت مشخص دنبال شد.

در جریان بازسازی ارگ بم که از آن به عنوان کاربلد شکافی تاریخ یاد می شود مطالعات گسترده ای صورت گرفت و نتیجه ساعت ها صرف وقت و مطالعات گسترده باستان شناسان، بازسازی بخش های عمده ای از این بنای تاریخی است

در جریان بازسازی ارگ بم که از آن به عنوان کاربلد شکافی تاریخ یاد می شود طرح های و مطالعات گسترده ای صورت گرفت و نتیجه ساعت ها صرف وقت و مطالعات گسترده باستان شناسان، بازسازی بخش های عمده ای از این بنای تاریخی است.

۹۹ درصد از بنای ارگ بم آواربرداری شد و مطابق مستندات ارگ بم با دقت مجدد بازسازی شد و پس از سال های افت جذب گردشگر این ارگ مجددا به صدر مکان های گردشگری استان کرمان و کشور بازگشته است.

برای بازسازی این قلعه تاریخی پس از مطالعات گسترده خشت های مقاوم در مقابل زمین لرزه ساخته شده بطوریکه با استفاده از مصالح بومی و برگ های نخل خشت هایی تولید شد که مقابل زمین لرزه مقاوم هستند و ارگ با استفاده از همین خشت ها ساخته شد.

کمبود اعتبار گریبان ارگ را گرفت

هر چند مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار به خصوص در سال های اخیر گریبان ارگ بم را گرفته است اما کار مرمت همچنان ادامه دارد.

کمبود اعتبار در این پروژه عظیم مرمت به حدی بود که ماه های ابتدایی سال جاری کارگران متخصصی که در این ارگ در حال کار بودند حقوق دریافت نکرده بودند اما پس از رفع این مشکل در نهایت کار بازسازی با جدیدت بیشتری دنبال شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت این بنای تاریخی اظهارداشت: طی روزهای اخیر اقدامات قابل توجهی در ارگ بم انجام شده است و خوشبختانه قسمت های حساسی از این ارگ تاریخی که باقیمانده بود در حال بازسازی است و کار به خوبی در حال انجام است.

بازسازی یکی از بزرگترین دروازه های ارگ

افشین ابراهیمی گفت: پس از ماه ها مرمت و بازسازی دروازه سوم ارگ نیز به پایان رسیده است.

وی افزود: این بخش از ارگ تاریخی بم یکی از بزرگترین سازه های مجموعه قلعه تاریخی بود که سه ماه زمان صرف بازسازی این بخش شد.

ابراهیمی افزود: راه اندازی کارگاه خاص و تخصصی و با به کار بردن افراد کاملا متخصص یکی از اقداماتی بود که برای بازسازی دروازه سوم ارگ انجام شد.

کد N1555389

وبگردی