آفتاب

آثاری از دوره اشکانی و ساسانی در طبس خراسان جنوبی شناسایی شد

آثاری از دوره اشکانی و ساسانی در طبس خراسان جنوبی شناسایی شد

بیرجند- ایرنا - مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، گفت: آثاری مربوط به دوره اشکانی و ساسانی در این استان در نزدیکی روستای « یوسف آباد ون» (دهنو ون) شهرستان طبس شناسایی شد.

به گزارش روز شنبه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ، سید احمد برآبادی، افزود: پشته سیاه یا پشته عبدل آباد، تپه ای در جنوب غرب روستای یوسف آباد بم(ون) است که بر فراز آن بقایای یک برج خاموشی (دخمه) متعلق به دوره اشکانی – ساسانی شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: این اثر در حال حاضر تنها برج خاموشی (محل قراردادن اجساد مردگان بنا بر اعتقاد زرتشتیان) متعلق به دوران تاریخی است که در محدوده خراسان جنوبی شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: تنها تفاوت این اثر با دخمه های دیگر مناطق کشور این است که بدون دیوار مدور در اطراف فضای داخلی است، این احتمال وجود دارد که دیوار پیرامون دخمه از بین رفته باشد.
از مجموع 2هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی ، چشم اندازهای طبیعی و معنوی شناسایی شده خراسان جنوبی تاکنون حدود 800 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.
از مجموع آثار ثبت شده مجموعه قنات بلده فردوس، باغ اکبریه بیرجند و بیابان لوت( مشترک خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) در فهرست آثار جهانی
به ثبت رسیده است.
*3215*2047*خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار دهنده عباسقلی اشکور جیری*
کد N1555313

وبگردی