آفتاب

الکترونیکی شدن گمرک صادرات محصولات کشاورزی را آسان کرد

الکترونیکی شدن گمرک صادرات محصولات کشاورزی را آسان کرد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پنجره واحد تجارت فرامرزی یکی از اقدام هایی بود که گمرک ایران توانست با طراحی و رونمایی آن بسیاری از مشکلات بخش بازرگانی را حل کند.

به گزارش ایلنا، «احمد صادقیان» افزود: در گذشته افرادی که در بخش بازرگانی فعال بودند از یک وکیل کاری برای انجام امور گمرکی خود بهره می بردند، اما اینک می توانند با چند کلیک در رایانه شخصی خود از رفت و آمد های زیاد اجتناب کنند و همه امور اداری خود را در این بخش به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: بروز و ظهور عملکرد پنجره واحد تجارت فرامرزی در کشور نیازمند آن است که همه سازمان های مربوط به بخش بازرگانی با هم همکاری داشته باشند.

به گفته این مقام مسوول، با اجرایی شدن پنجره واحد و الکترونیکی شدن انجام عملیات گمرکی، مدت زمان صادرات کالا بویژه محصولات کشاورزی کوتاه شده و همین موضوع می تواند دارای اهمیت فراوان باشد.

صادقیان با اشاره به بخش دیگری از مشکلات صادرات گفت: نفس پنجره واحد بسیار خوب بوده و بسیاری از بازرگانان از رونمایی این سیستم استقبال می کنند، اما هنوز تشریفات صادرات برخی سازمان های دیگر با گمرک تداخل داشته و باید هرچه زودتر رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای الکترونیکی شدن گمرک، کاهش مدت زمان ترخیص کالاهای صادراتی بخصوص در بخش های فاسدشدنی و حذف رفت و آمدها برای مجوز است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش صادرات کشور مدت های زیادی از نگاه مسوولان دور مانده بود، الکترونیکی شدن گمرک را می توان یک اقدام و گام اساسی در این زمینه برشمرد.

صادقیان اضافه کرد: این سامانه از قابلیت‌هایی برخوردار است که اکنون مورد استفاده کاربران نیست و به نظر می رسد به زودی وارد شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تاکید کرد، اگر همه سازمان های مربوطه در اجرای کامل پنجره واحد فرامرزی کمک کنند و گمرک را رها نکنند، به یقین کشور به سمت پیشرفت و صادرات بیشتر حرکت خواهد کرد.

وی افزود: وجود سیستم کنترل مرکزی به نام پنجره واحد توانسته کاغذ و مجوزهای صوری را حذف کند و با این روش صادرکننده با خیال آسوده تری به کار خود ادامه می دهد .

صادقیان در پایان یادآور شد: این سامانه برای مقابله با قاچاق کالا گام های موثری برداشته است که کمک سازمان های مربوطه را می طلبد.

سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.

تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.

 

کد N1555271

وبگردی