آفتاب

کیفیت آب دریاچه‌ها و بنادر به صورت هوشمند پایش می شوند

کیفیت آب دریاچه‌ها و بنادر به صورت هوشمند پایش می شوند

محققان کشور موفق به ساخت شناورهای هوشمند پایش برای مانیتورینگ کیفیت آب و پایش آلودگی در دریاچه‌ها و هیدروگرافی به صورت هوشمند و از راه دور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین مختاری، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: امروزه استفاده از شناورهای هوشمند در حوزه‌های مختلف در دنیا در حال افزایش است که یکی از این حوزه‌ها مانیتورینگ و پایش آب‌های آرام و بستر آن‌ها است.

وی افزود: به طور کلی پایش کیفیت آب فعالیت متمرکزی است که برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و زیستی آب در ارتباط با بهداشت انسانی، شرایط اکولوژیکی و کاربری آب انجام می‌شود. 

مختاری با بیان اینکه پایش کیفیت آب فعالیت مستمری‌ است که می‌تواند توسط شناورهای هوشمند از راه دور انجام شود، گفت: استفاده از این تجهیزات می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و دقت در عملیات شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان تنها سازنده شناورهای هوشمند پایش در کشور بوده و تمامی مراحل کار توسط مهندسین ایرانی انجام گرفته، گفت: این شناور قابلیت کنترل از راه دور و یا انجام عملیات به صورت هوشمند را دارا بوده و می‌تواند با استفاده از سنسورهای خود پارامترهای آب را در نقاط مختلف و در عمق‌های متفاوت اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را به صورت آنلاین به پایگاه ساحلی ارسال کند.

مختاری خاطر نشان کرد: از دیگر توانمندی‌های این شناور توانایی هیدروگرافی است. این شناور می‌تواند به صورت هوشمند سطح دریاچه را پاک کرده و عمق آب را در نقاط مختلف اندازه‌گیری کند.

وی افزود: این ویژگی برای شناسایی وضعیت رسوبات در مخازن سدها و بنادر بسیار حائز اهمیت است و می تواند وضعیت بستر را برای بهره‌برداران مشخص کند.

مختاری گفت: شرکت ما در حوزه تجهیزات نوین و هوشمند دریایی و زیردریایی فعالیت می‌کند و از ابتدا بازار هدف تجهیزات نوین و استفاده از فناوری‌های پیشرفته را انتخاب کردیم.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان، هم‌اکنون گروه‌های تخصصی  مهندسی دریا، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر در این شرکت مشغول به فعالیت بوده و در حال توسعه و ساخت سایر تجهیزات هوشمند در حوزه سطحی و زیرسطحی هستند.

کد N1555253

وبگردی