آفتاب

لایحه قانون کار به نفع کارگران تصحیح شود/ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی نفعی برای جامعه کارگری ندارد

لایحه قانون کار به نفع کارگران تصحیح شود/ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی نفعی برای جامعه کارگری ندارد

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که قانون کار ماحصل سال‌ها مبارزه کارگران علیه ظلم است از این رو جامعه کارگری اجازه تحمیل لایحه معیوب و ضد کارگری قانون کار را نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا «علیرضا محجوب»که در تجمع کارگران مقابل مجلس شورای اسلامی در سالگرد تصویب قانون کار در ۲۹ آبان، سخنرانی می‌کرد، گفت:  در ۲۹ آبان سال ۶۸ ،‌ پس از مدت‌ها رد و بدل شدن قانون کار بین مجلس و شورای نگهبان لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در این خصوص وجود داشت که پس از حل این اختلافات بالاخره قانون کار تصویب شد.

محجوب افزود: در خصوص ماده ۷ قانون کار و تبصره یک آن اختلاف‌های زیادی از همان ابتدا وجود داشت؛ چرا که سقف قراردادهای موقت در آن تعیین نشده بود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس افزود: دولت به جای آنکه سقف قراردادهای موقت را بر اساس این تبصره مشخص کند، اقدام به پاک‌ کردن صورت مساله در لایحه اصلاح قانون کار کرد و تبصره یک ماده ۷ را حذف کرد.

وی با طرح این پرسش که کدام قسمت از لایحه اصلاح قانون کار به نفع کارگران است، تصریح کرد: باید تاکید کرد که این لایحه هیچ نقطه روشنی ندارد و باید به نفع کارگران تصحیح شود.

محجوب ادامه داد: از این رو لایحه را در کارگروه روابط کار وزارت کار که بنده مسئول آن هستم، بررسی می‌کنیم تا موارد موجود در آن که به نفع کارگران نیست، مشخص کنند.

وی با اشاره به ماده ۲۸ قانون کار تصریح کرد: بر اساس لایحه اصلاح قانون کار این ماده به نفع کارفرمایان در جهت تسهیل اخراج کارگران تغییر یافته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برداشته شدن قانون کار در مناطق آزاد ویژه اقتصادی هیچ حاصلی نداشته است، تصریح کرد: عدم اجرای قانون کار در آن مناطق آزاد ویژه اقتصادی به اشتغال‌زایی کمکی نکرده است.

وی افزود: اما عده‌ای قانون کار را دستاویزی بر سر راه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی معرفی می‌کنند. از این رو مخالفت خود را با این لایحه اعلام می‌کنم و از جامعه کارگری می‌خواهیم که در راه مخالفت با این لایحه معیوب و ضد کارگری به مخالفت برخیزند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت خود با ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت تصریح کرد: اجرای غلط این ادغام موجب افزایش بدهی‌ و کسری منابع طرح تحول سلامت شد.

وی ادامه داد: از این رو با اصل ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی مخالف هستیم؛ چراکه بر این باوریم این ادغام هیچ نفعی برای جامعه کارگری نخواهد داشت.

محجوب در ادامه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مشکلات کارگران ساختمانی اشاره و تاکید کرد:  مشکلات بازنشستگان و کارگران ساختمانی باید در چارچوب برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های مدون برطرف شود.

کد N1555224

وبگردی