آفتاب
انتشارات انقلاب اسلامی معرفی کرد؛

جاذبه حسینی در کلام رهبر انقلاب اسلامی

جاذبه حسینی در کلام رهبر انقلاب اسلامی

همزمان با ایام اربعین و روزهای پایانی ماه صفر، انتشارات انقلاب اسلامی کتاب «جاذبه‌ حسینی» را برای مطالعه معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جاذبه­ حسینی» مجموعه‌ای است از رهنمودهای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰، با محوریت تبیین شخصیّت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و گفتارهایی با موضوع «اربعین حسینی» که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 محتوای این اثر که در واقع از کتاب برجسته و شاخص «آفتاب در مصاف» -با محوریت موضوع عاشورا و سیّدالشّهدا(علیه‌السلام) - استخراج گردیده با حال و هوای ایام اربعین و روزهای پایانی ماه صفر- که در زبان رهبر معظّم انقلاب اسلامی به‌عنوان روزهای زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) نامیده شده- همخوانی دارد.

ویژگی‌های شخصیّتی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)

بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در این کتاب مرتبط با ویژگی‌های شخصیّتی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و فلسفه اقدامات آن حضرت در دوران حیات و بخصوص پس از نهضت عاشورای حسینی است: «زینب(سلام‌الله‌علیها) میداند اگر برادرش حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) را از میان این جمع بردارند، دیگر کسی نیست شایسته‌ رهبری و سرپرستی و اداره‌ این جامعه باشد؛ جمعی که یک سرنوشت بسیار تلخ و دشوار و پیچیده‌ای در انتظار آن است. درعین‌حال دل به دریا میزند و نه مثل یک زن برجسته، که مثل یک مرد سرآمد با ظرفیت علوی، مثل امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام)، مثل پیغمبر(صلّی­الله‌علیه­ و آله) مثل خود امام حسین(علیه‌السلام) در این حد ظرفیّت نشان میدهد و وارد این میدان بسیار پیچیده و دشوار میشود. بعد در تمام مراحل، نقش یک حکیم شجاع قدرتمند پرجذبه‌ قاطع را تا آخر ایفاء میکند؛ گویی برنامه‌ای در ذهنش از پیش طراحی کرده و قدم‌به‌قدم طبق این برنامه حرکت می‌کند؛ با حوادث، غافلگیرانه مواجه نمی‌شود. گویی از پیش، همه‌ی حوادث را پیش‌بینی کرده، دیده، برنامه‌ریزی کرده، میدانسته و برای هر حادثه‌ای پاسخش را و عمل مناسبش را در دست داشته و طبق آن ‌هم عمل میکرده است» (۱۵/دی/۶۵).

یکی دیگر از نکات حائز اهمیّت در مورد شخصیّت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) برای همه افراد و نسل‌ها قابلیت «الگو» پذیری از آن حضرت برای همه انسان‌ها است؛ «این زن است که الگوست؛ الگو برای همه مردان بزرگ عالم و زنان بزرگ عالم. انقلاب نبوی و انقلاب علوی را آسیب‌شناسی میکند؛ میگوید شماها نتوانستید در فتنه، حق را تشخیص بدهید؛ نتوانستید به وظیفه‌تان عمل کنید؛ نتیجه این شد که جگرگوشه‌ی پیغمبر سرش برروی نیزه رفت. عظمت زینب(سلام‌الله‌علیها) را اینجا میشود فهمید» (۱/اردیبهشت/۸۹) و بطور خاص آن حضرت الگویی برای بانوان است: «زن الگو میخواهد. اگر الگوی او زینب و فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیها) باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیّتها و انتخاب بهترین کارها، ولو با فداکاری و ایستادن پای همه‌چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است، همراه باشد. زینب(سلام‌الله‌علیها) الگوست. زینب(سلام‌الله‌علیها) زنی نبود که از علم و معرفت بی‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها و صافی‌ترین معرفت‌ها در دست او بود» (۲۲/آبان/۷۰).

درواقع از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب نهضت حسینی و حوادث پس‌ازآن نشان داد که: «زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهمّ تاریخی قرار دارد» (۱/اردیبهشت/۸۹). این تجلیل از شخصیت والای حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) در بیان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) تا حدی پیش می‌رود که ایشان آن حضرت را «بنیان‌گذار حفظ حوادث با ادبیات و هنر» معرفی می‌نمایند: «به نظر من بنیان‌گذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) است. اگر حرکت و اقدام حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نمی‌بود و بعد از آن بزرگوار هم بقیّه‌ی اهل‌بیت(علیه‌السّلام) -حضرت سجّاد(علیه‌السّلام) و دیگران- نمیبودند، حادثه‌ی عاشورا در تاریخ نمیماند» (۳۱/شهریور/۸۴). بطور طبیعی این نوع نگاه به زن با دیدگاه تمدن کنونی غرب فرسنگ‌ها فاصله دارد: «زن در فرهنگ غربی، قیمت واقعی خودش را ندارد؛ برای زن، خودنمایی و جلوه­گری و زیبایی فروشی، یک شرط حتمی شخصیّت است... میان این منجلاب فساد فرهنگی، زن مسلمان میتواند سَربکشد؛ می‌تواند حضور خود و حقیقت خود و هویّت زن اسلامی خود را برای همه آشکار کند. امروز ما میتوانیم امیدوار باشیم همچنان که یک روز اسلام توانست در چنان فضای فرهنگی فاسد و غلطی زنی مثل زینب (سلام‌الله‌علیها) را به وجود آورد، که الگو و نمونه‌ی یک انسان بزرگ است -و نه‌فقط یک زن برجسته- امروز هم تعالیم اسلام و فرهنگ اسلامی میان این جنجال غوغاگرانه­ی جوسازانه­ی غرب، نمونه‌ی یک زن مسلمان کامل و بزرگ را میتواند به­وجود بیاورد؛ و ما به این احتیاج داریم. امروز دنیا احتیاج دارد به اینکه زن مسلمان، هویّت و حقیقت فرهنگی خودش را نشان بدهد» (۱۵/دی/۶۵).

تداوم تاریخی حرکت حضرت زینب(سلام‌الله علیها)

رهبر معظّم انقلاب اسلامی تأثیرات نهضت حسینی و حرکت و اقدام حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را ادامه‌دهنده و تداوم‌بخش نهضت‌های حق‌طلبانه و مروج دهنده مبارزه با حکومت‌های طاغوتی دانسته‌اند: «او ‌علیها)] میدانست خاطره‌ی آن خون جوشنده، سیلاب شهادت و فداکاری را در طول تاریخ، در سرزمین دل انسان‌های مسلمان به راه خواهد افکند، و افکند. از روز دهم -عاشورا- این موج خروشان همچنان در طول تاریخ ادامه داشته است. بر اثر خون شهیدان، قدرت‌های طاغوتیِ بسیاری سرنگون شد. قدرت طاغوتی بنی امیّه و قدرت‌های بسیاری از بنّی عباس، با تکان شدید این طوفان بنیان­افکن ستم، بکلّی نابود و ویران شد. حکومت‌های بسیاری در سرزمین‌های اسلامی پدید آمد و اسلام ماند تشیّع به‌عنوان رگه‌ی پُرتپش و هیجان­آفرین اسلام باقی ماند. هرچه حکومت‌های طاغوتی در توان داشتند، کوشیدند؛ امّا از صد سال پیش تا امروز، از روزگار سیّدجمال­الدّین اسدآبادی و میرزا حسن شیرازی- آن علمای بزرگ دین- تا روزگار علمای بزرگی که جنبش مشروطیّت را پی­ریختند، و تا روزگار میرزا کوچک خان جنگلی- آن روحانی بزرگوار، آن چریک اسلامی و آن بنیانگذار جنبش مسلحانه در ایران- و تا روزگار سیّدحسن مدرّس و شهید نوّاب صفوی و فداییان اسلام، و تا نهضت ملّی و تا لاله زار خونین پانزدهم خرداد سال۱۳۴۲، همه جا نبض خون حسین(علیه‌السّلام) بود که می‌تپید و قلب شهیدان بود که میزد و پیکر عظیم جامعه‌ی اسلامی را به حرکت و تلاش درمی­آورد» (۱۰/فروردین/۵۹). از دیدگاه مقام معظّم رهبری با پیروزی انقلاب اسلامی هرچند؛ «ما همیشه حسین(علیه‌السّلام) را گرامی میداشتیم؛ امّا ملّت ما هیچ‌وقت مثل امروز نمیتوانسته ادّعا کند شیعه‌ی امام حسین(علیه‌السّلام) است. امروز روح عاشورا در سراپای ملّت ما وجود دارد» (۴/مهر/۶۴). بنابراین معظّمٌ­له تأکید دارند که: «همانطور که زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) عصر عاشورا و شب یازدهم، میان آن همه شدّت و محنت، دست و پای خودش را گم نکرد و مأیوس نشد، ما هم امروز مأیوس نیستیم و نباید باشیم» (۲۲/آبان/۶۳).

«اربعین»؛ شروع جاذبه­ی مغناطیس حسینی

فصول دوم و سوم کتاب «جاذبه حسینی» نیز به بررسی اهمیّت و ابعاد «اربعین» و «شرح زیارت اربعین» در بیانات رهبر معظّم انقلاب پرداخته است. از دیدگاه معظّمٌ­له اهمیّت ویژه اربعین در زنده نگه‌داشتن یاد شهادت امام حسین (ع) است: «اهمیّت اربعین از کجاست؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید میگذرد، چه خصوصیّتی دارد؟ خصوصیّت اربعین به این است که در اربعین حسینی، یاد شهادت حسین(علیه‌السّلام) زنده شد؛ و این بسیار مهم است» (۲۲/آبان/۶۳) بنابراین؛ «اساساً اهمیّت اربعین آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید» (۲۹/شهریور/۶۸). درواقع از منظر رهبر معظّم انقلاب: «درسی که اربعین به ما میدهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌ی شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت. اگر در مقابل تبلیغات دشمن، تبلیغات حق نبود و نباشد، دشمن در میدان تبلیغات غالب خواهد شد. میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکی است» (۲۹/شهریور/۶۸).

از دیدگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) مسئله آمدن اهل‌بیت بر سر مزار سیّدالشّهدا (علیه‌السلام)، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بوده است: «با این کار خواستند به پیروان حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند، تفهیم کنند که این حادثه تمام نشد؛ مسئله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسئله ادامه دارد. به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه‌ی شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعه‌ی مسلمانان را باید به یادِ هم بیاورید. تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن، حتّی در حدّ شهادت، آن هم با آن وضع؛ این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمیرفت و خاطره‌ی آن برای همیشه زنده میماند. آمدن خاندان پیغمبر، امام سجّاد(علیه‌السلام) و زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) به کربلا در اربعین، به این مقصود بود. لذا شما نگاه میکنید، زیارت اربعین یکی از پرمغزترین و پرمضمون­ترین زیارت‌هایی است که برای ائمه(علیه‌السلام) ذکر شده است» (۲۴/مهر/۶۶). و در نهایت اینکه امروز و در ایام اربعین حسینی و روزهای پایانی ماه صفر کربلا مملو از انسان‌هایی است که از همه جای دنیای به زیارت امام حسین (ع) آمده‌اند: «آنجا [کربلای معلی] کعبه‌ی دلهاست. همان نقطه‌ای که روزی تصّور میشد همه‌چیز در آنجا دفن شد؛ اصالت‌ها، حقیقت‌ها، ارزش‌ها، و همه‌ی جلوه‌های اسلامِ نابِ پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از میان رفت و تمام شد، امروز ببینید چطور دل‌های مردمِ دنیا را به خودش جذب کرده است! این، نه به‌صورت ایمان و باور، بلکه به‌صورت عشق است. از ایران، عربستان، هندوستان و از اقطار عالم، انسان‌هایی بااشتیاق به آنجا میروند. پس معلوم میشود که دست‌های مادّی، هیچ وقت نمیتوانند اصالتها را دفن کنند. اگر مردمی، ضعیف و بی‌عرضه باشند و جلوی چشم آنها اخفاء و کتمانی انجام گیرد، انسانهایی را برمی‌انگیزد، که خواهند توانست از آن اصالتها استفاده کنند» (۲۳/آبان/۷۸).

مستندسازی و ارجاع بیانات معظّمٌ­له به کتب مختلف -برای مطالعه بیشتر مخاطبان علاقمند- و همچنین وجود فهرست تفصیلی مناسب از نکات قوت کتاب «جاذبه‌ی حسینی» است. بطور خاص در ایام اربعین حسینی و روزهای پایانی ماه صفر مطالعه این اثر کم‌حجم -حدود ۱۰۰ صفحه­ای- اما پرمحتوا به خوانندگان و زائران اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) توصیه می‌گردد.

کد N1555140

وبگردی