آفتاب
گزارش مهر؛

نارضایتی شهروندان اردبیلی از نوبت‌دهی اینترنتی/متخصصان نایاب شدند

نارضایتی شهروندان اردبیلی از نوبت‌دهی اینترنتی/متخصصان نایاب شدند

اردبیل – نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی اردبیل که به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان به خواست خود مردم اجرا شد، در نحوه اجرا رضایت مردم را جلب نکرده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: طرح نوبت‌دهی اینترنتی به مراکز درمانی به ویژه متخصصان چندی است در بیمارستان‌های امام خمینی، علوی، فاطمی، بوعلی و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی کوثر انجام می‌شود.

برای هر یک از مراکز درمانی ذکر شده ساعت مشخصی جهت مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی استان و دریافت نوبت مقرر شده و نوبت‌دهی نیز در مدت‌زمان چند ۱۰ دقیقه‌ای به اتمام می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر اجرای این طرح را مطابق با خواسته خود شهروندان دانست و گفت: در واقع ما با احترام به خواسته مردم در کنار نوبت‌دهی تلفنی و حضوری طرح نوبت‌دهی اینترنتی را پیاده کردیم.

فرهاد پورفرضی تصریح کرد: پیش از این نبود نوبت‌دهی اینترنتی موجب شده بود، شهروندان از سه صبح به درب بیمارستان‌ها مراجعه کرده و برای بیماران خود نوبت ویزیت بگیرند.

با این وجود بررسی میدانی این طرح نشان می‌دهد نه تنها نوبت‌گیری تسهیل نشده بلکه نوبت‌دهی اینترنتی مشکلاتی را به دنبال داشته که لازم است در توسعه طرح، رفع این مشکلات موردتوجه مسئولان بهداشت و درمان قرار گیرد.

محدودیت زمانی نوبت‌گیری متناسب با امکانات شهروندان نیست

چنانچه ذکر آن رفت هر مرکز درمانی ساعت مشخصی برای نوبت‌گیری در نظر گرفته و امکان مراجعه به سایت و نوبت‌گیری حتی یک دقیقه قبل از این ساعت مقدور نیست.

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه این محدودیت موجب شد برای یک ماه تمام به سایت مراجعه کنم و بالاخره وقت بگیرد.

نادر اسدزاده افزود: بیمار بنده در وضعیت جسمی مناسب نبود و می‌خواستیم هر چه زودتر توسط یکی از متخصصان ویزیت شود که البته با مراجعه حضوری به بیمارستان گفته شد باید از طریق اینترنت وقت بگیریم.

وی تأکید کرد: به دلیل اینکه بنده شاغل هستم و در زمان نوبت‌دهی فرصت دسترسی به اینترنت نداشتم مدت‌ها طول کشید تا زمان فراغتی پیدا کرده و یک نوبت بگیرم.

یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار مهر گفت: نه تنها مشخص کردن یک ساعت خاص نوبت‌گیری را مشکل کرده بلکه زمان نوبت‌گیری نیز محدود است.

نسترن خدایی تأکید کرد: شما تا به خودتان بیایید در سایت اعلام می‌شود که تعداد ویزیت متخصص به اتمام رسید؛ به طوریکه ساعت نوبت‌دهی یکی از مراکز پنج عصر اعلام شده بود و وقتی ۱۷:۳۰ به سایت مراجعه کردم وقت تمام شده بود.

انتقال ترافیک مراجعه حضوری به نوبت‌دهی اینترنتی

وی با تأکید به اینکه نوبت‌دهی اینترنتی یکی از شیوه‌های مطلوب در درخواست ویزیت است، افزود: لازم است نسبت به محدوده زمانی بازنگری شود.

بیشتر از اینکه نوبت‌دهی اینترنتی برای رفاه حال شهروندان باشد، به نظر می رسد برای کاهش بار ترافیک مراجعه حضوری و نپذیرفتن بیمار در مراجعات حضوری استبه گفته خدایی به عنوان مثال نوبت‌دهی روزانه انجام می‌شود؛ در حالی که مراجعه‌کننده‌ای که به سختی در ساعت مقرر به سایت مراجعه کرده می‌تواند برای دو روز بعد و یا روزهای آینده نوبت‌دهی شود.

وی تأکید کرد: این در حالی است که اگر در یک روز به خصوص موفق به نوبت‌گیری نشد باید مجدداً روز بعد مراجعه کند و این موضوع به واقع آزاردهنده است.

این شهروند معتقد است بیشتر از اینکه نوبت‌دهی اینترنتی برای رفاه حال شهروندان باشد، به نظر می رسد برای کاهش بار ترافیک مراجعه حضوری و نپذیرفتن بیمار در مراجعات حضوری است.

یکی از شهروندان اردبیلی نیز با اشاره به اینکه برخی متخصصان تنها و تنها با نوبت‌دهی اینترنتی وقت ویزیت می‌دهند، اضافه کرد: حتی بیماری که نیازمند ویزیت یک متخصص ویژه است و نتوانسته نوبت‌گیری کند، با مراجعه حضوری پذیرفته نمی‌شود.

بی‌توجهی به روستاییان در نوبت‌دهی اینترنتی

در عین حال که علوم پزشکی استان به اجرای سه طرح نوبت‌دهی حضوری، تلفنی و اینترنتی به صورت هم‌زمان اشاره دارد، شهروندان از اینکه در مراجعه حضوری نوبت نگرفته‌اند و ملزم شده‌اند برای دریافت نوبت به سایت این دانشگاه مراجعه کنند ابراز گله‌مندی می‌کنند.

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: بنده ساکن یکی از روستاهای اطراف اردبیل هستم؛ پس از اینکه تعریف یکی از متخصصان را شنیدم و محل خدمت وی را پیدا کردم به بیمارستان مراجعه کردم که گفتند به صورت حضوری پذیرش نداریم.

احمد سلطان‌پور افزود: بنده راه طولانی را به شهر آمدم تا ویزیت شوم اما مجبور شدم یک روز بیشتر در اردبیل بمانم؛ به کافی‌نت مراجعه کنم و بتوانم از طریق اینترنت نوبت بگیرم.

طرح نوبت‌دهی به نیاز دیگری نیز بی‌توجه بوده و آن مراجعه اضطراری بیمار به یک متخصص خاص است که به دلیل محدود کردن تعداد ویزیت متخصصان و محدود بودن زمان مراجعه لازم است بیمار پشت رایانه بست بنشیند تا از متخصصان وقت ویزیت بگیرد.

نوبت‌دهی اینترنتی در حال بهبود و توسعه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با پذیرش برخی محدودیت‌ها به خبرنگار مهر گفت: طرح نوبت‌دهی اینترنتی تازگی ندارد و در اغلب بیمارستان‌های آموزشی سراسر کشور اجرا می‌شود.

پورفرضی با بیان اینکه در این طرح محدوده زمانی تعریف شده تا ساماندهی انجام شود، اضافه کرد: البته ما نوبت‌دهی تلفنی و حضوری هم داریم.

وی افزود: هر بیماری نیز وضعیت اورژانسی دارد باید به اورژانس و پزشکان متخصص مقیم در اورژانس مراجعه کند و قرار نیست همه بیماران به کلینیک‌های تخصصی مراجعه داشته باشند.

کد N1555030

وبگردی