آفتاب

تخریب کاندیدای رقیب، راه کسب رای بیشتر نیست

تخریب کاندیدای رقیب، راه کسب رای بیشتر نیست

*جواد آرین‌منش

اگر سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب به طور عملیاتی اجرا و به قانون انتخابات تبدیل شود قطعا گامی مهم در توسعه دموکراسی برداشته خواهد شد. اجرای مواردی از قبیل شفاف سازی انتخاباتی، جایگزینی رفاقت به جای رقابتهای ناسالم و تقویت نظارت متولیان، در صورت اجرایی شدن فضای سالم و مطلوبی را در عرصه انتخابات فراهم می نماید مخصوصا آنکه در سیاستهای ابلاغی تقدم احزاب و تشکل های سیاسی و قانومند شدن فعالیت های احزاب مورد تاکید گرفته است.

موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت در سیاست های ابلاغی انتخابات، توسعه مفهوم حق الناس در عرصه انتخابات است که باعث صیانت از آرای مردم و بی طرفی مسئولان و ناظران و متولیان انتخابات خواهد شد.

متاسفانه قانون انتخابات ما در تمام مجالس بدون استثنا مورد بازنگری قرار گرفته است و نمایندگان هر دوره از مجلس تلاش کردند قانون را به گونه ای اصلاح کنند که منجر به ماندگاری خودشان درعرصه نمایندگی شود. لذا ما نیازمند یک قانون جامع با ثبات انتخابات هستیم تا تکلیف آیندگان برای همیشه روشن شود و هر روز شاهد تغییرات و نوسانات در این زمینه و ایجاد مشکل برای مجریان انتخابات نباشیم.

هر لایحه و طرحی نیز که پیرامون انتخابات تحت اقدام و بررسی است باید با سیاست های انتخاباتی ابلاغی از سوی رهبر انطباق داشته باشد. هم اکنون نیز اگر قانونی در دسترس بررسی است حتما باید مروری بر روی آن با توجه به این سیاست ها صورت گیرد که در صورت غفلت از موردی، آن مشکل برطرف شود.

تفسیر مفهوم "رجل سیاسی- مذهبی" با توجه به قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، اما این قبیل مفاهیم باید با همفکری و مشورت و نظر صاحب نظران امر مورد بررسی و تشخیص قرار گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

لازمه انتخابات سالم توجه به منابع مالی تامین کننده نامزدهای انتخابات است؛ از این رو باید ترتیبی اتخاذ شود که کاندیداهای انتخابات ها منابع مالی خود را برای حضور در عرصه های انتخاباتی به طور شفاف مشخص کنند. این موضوع را هم دولت در آیین نامه های خود و هم مجلس در قوانین تصویب شده اش باید مورد توجه قرار دهد تا انتخابات به شکل صحیح آن برگزار شود.

ما در مسیر توسعه دموکراسی و مردم سالاری قرار گرفتیم لذا کاندیداها باید دایره تحمل خود را بالا برده و از تخریب و رقابت های ناسالم پرهیز کنند. متاسفانه در تمام انتخابات به خصوص در شبکه های اجتماعی شاهد هستیم که شخصیتها تخریب می شوند و برخی کاندیداها گمان می کنند با تخریب چهره دیگر کاندیداها می توانند وجهه خود را مقبولیت بیشتری بخشند که اشتباه می کنند، از همین رو مجریان و ناظران انتخابات بایستی برخورد با این موضوع را قانونمند کنند تا رقابتهای ناسالم جای خود را به رفاقت های سالم دهد.

نماینده مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی

 

کد N1553993

وبگردی