آفتاب
سفیر ایران در مغرب:

تاکید ایران در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا بر همکاری های منطقه ای و جهانی برای رفع مشکلات زیست محیطی

تاکید ایران در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا بر همکاری های منطقه ای و جهانی برای رفع مشکلات زیست محیطی

مغرب - ایرنا - سفیر ایران در مغرب گفت که ایران در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا (COP22) و نشست مشترک برنامه محیط زیست (UNEP)و برنامه عمران (UNDP) سازمان ملل متحد بر ضرروت همکاری های بین المللی و منطقه ای برای رفع مشکلات زیست محیطی تاکید دارد.

'محمد تقی موید' در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران با یک هیات کارشناسی به ریاست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئس سازمان محیط زیست در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا (COP22) و نشست مشترک برنامه محیط زیست (UNEP)و برنامه عمران (UNDP) سازمان ملل متحد با عنوان 'گرد و غبار و توفان های شن' در مغرب حضور فعال و نقش تعیین کننده ای داشته است.
وی گفت که کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی که با نام COP۲۲ از ۷ نوامبر (۱۷ آبان ) تا ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان ماه) در مغرب برگزار می شود ، به بررسی راهکارهای مختلف برای اجرای قوانین بین المللی که در پاریس گرفته شد، می پردازد.
موید با اشاره به نقش و اهمیت شرکت در کنفرانس ها و نشست های بین المللی ادامه داد: رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهوری در حاشیه این کنفرانس بین المللی دیدارها و گفت وگو های متعددی با سران و وزیران محیط زیست کشورهای مختلف دنیا داشته و در این دیدارها در زمینه همکاری منطقه ای و بین المللی در زمینه حفظ و مبارزه با عوامل تهدید کننده طبیعی و انسانی محیط زیست بحث و گفت وگو کرد.
وی بابیان این که در بیست و دومین اجلاس تغییر آب و هوایی 80 رئیس دولت ، نخست وزیر،وزیرامور خارجه شرکت داشتند ،افزود: برخی کشور های شرکت کننده بر این باور هستند که کشورهای توسعه یافته باید به تعهداتی که در این کنفرانس و از جمله تصمیمات گرفته شده در کنفرانس پاریس داده اند ، پایبند باشند.
سفیر ایران در مغرب اضافه کرد که مشکلات محیط زیست یک پدیده جهانی است که زندگی و محیط جامعه جهانی را تهدید می کند، بنابر این کشورهای توسعه یافته به دلیل سهم بالا در تولید برخی عوامل تهدید کننده محیط زیست از جمله گازهای گلخانه ای باید در این زمینه همکاری و تعهدات بیشتری داشته باشند.
وی درباره نشست مشترک برنامه محیط زیست (UNEP) و برنامه عمران (UNDP) سازمان ملل متحد با همکاری ایران با عنوان 'گرد و غبار و توفان های شن' گفت که معصومه ابتکار در این نشست اعلام کرد که علاوه بر خوزستان که به شدت از همجواری با کانون های ریزگرد عراق در رنج است، استان هایی مانند ایلام، کردستان و کرمانشاه هم از این کانون های خارجی متاثر هستند و 8 میلیون هکتار اراضی گرد و غبارخیز آن کشور، ریزگردهایی با ارتفاع 7 کیلومتری زمین را راهی ایران می کند که برای مدت طولاتی در هوا پراکنده باقی می مانند.
سفیر ایران ادامه داد : مساله ریز گردها یک مساله زیست محیطی است و کشورهای همسایه و منطقه بدون توجه به برخی اختلافات سیاسی باید در این زمینه همکاری کنند تا این مشکل که سلامت مردم را تهدید می کند، رفع و یا کنترل شود.
موید با اشاره به سخنان ابتکار معاون رییس جمهوری گفت که ایشان با بیان آثار سوء این پدیده بر سلامتی مردم و تاکید بر فراملی بودن این معضل، گفت: سه قطعنامه به تصویب رسیده که اولی در مجمع ملل متحد در آذرماه سال پیش با عنوان قطعنامه مقابله با گرد و غبار، دومی در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه موسوم اسکاپ که همکاری منطقه ای را طلب کرده و سومین قطعنامه در مجمع محیط زیست ملل متحد در خرداد ماه که مداخله مجموعه های مالی جهانی را برای حرکت های منطقه ای فرا می خواند و الزاماتی در این باره دنبال می کند.
وی افزود: ابتکار بر ضرورت ورود تمامی مجموعه های بین المللی خاص زیست محیطی مانند صندوق تسهیلات زیست محیطی موسوم به جف (Global Environmental Facility) و علاوه بر آن صندوق های سازگاری با تغییر اقلیم (Adaptation Fund) و صندوق اقلیم سبز (green climate fund) تاکید کرد و خواستار ایفای نقش آنها در فعالیت های منطقه ای شد تا بتوانند ماموریت های خود را جامه عمل بپوشانند.
نشست مشترک برنامه محیط زیست (UNEP)و برنامه عمران (UNDP) سازمان ملل متحد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان ' گرد و غبار و توفان های شن' در مغرب برگزار شد.
در این نشست که سخنران کلیدی آن معاون رییس جمهوری کشورمان بود، هلن کلارک رئیس برنامه عمران سازمان ملل متحد و اریک سلهایم معاون دبیرکل سازمان و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست نیز حضور و سخنرانی داشتند.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوا (COP22) که از 7 نوامبر (17 آبان ) در مغرب فعالیت خود را آغاز کرده است، به این کشور سفر کرد و در دوازدهمین کنفرانس اعضای پروتکل کیوتو نیز حضور یافت.
حدود 20 هزار شرکت ‌کننده از نقاط مختلف جهان برای شرکت در مذاکرات جهانی آب و هوا و توافق بر سر قوانین جدید برای محدود کردن گرما در کره زمین در مغرب گردهم جمع شده اند.
شبک 1917**انتشار دهنده : سید محمد باقر نوربخش
کد N1553882

وبگردی