آفتاب
با حضور مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور؛

نشست هواشناسی ومراقبت محیطی دریای خزر در جمهوری آذربایجان آغاز شد

نشست هواشناسی ومراقبت محیطی دریای خزر در جمهوری آذربایجان آغاز شد

آستارا- بیست و یکمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر با حضور مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور و نمایندگان کشورهای ساحلی این دریا در باکو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی، آب شناسی و مراقبت محیطی دریای خزر(CASPCOM)  بعد از ظهر  پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز شد.

در این نشست نمایندگان و روسای سازمان های هواشناسی و آب شناسی کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، آخرین فعالیت های انجام شده در زمینه وضعیت آب و هوایی و تراز آب دریای خزر، تبادل داده و اطلاعات آب و هواشناسی، ایجاد سامانه یکپارچه پایش و پیش بینی تراز آب و پارامتر های هواشناسی دریایی دریای خزر را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

مسئول دیپلماسی عمومی و رسانه ای سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نشست فوق دو روز به طول می انجامد، اظهار کرد: در این نشست یک  هیئت ایرانی کارشناسی عالیرتبه به ریاست بهزاد لایقی مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

محمد رضا نجفی با بیان اینکه دریای خزر برای کشورهای ساحلی حاشیه خزر بسیار مهم است، افزود: در پی امضای توافقنامه همکاری هواشناسی - آب شناسی کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۹۳ توسط دولت‌ها و تایید آن در مجالس پنج کشور، ایجاد سامانه یکپارچه منطقه ای پایش و پیش بینی هواشناسی، آب شناسی و تراز آب دریای خزر، هدف اصلی نشست های این کمیته است.

وی ادامه داد: در این نشست دو روزه همچنین موضوعات مهم مربوط به آب شناسی، تراز آب، پیش بینی آب و هوایی و ایجاد سامانه یکپارچه منطقه ای پایش، توسط کشورهای عضو پیگیری می شود.

نجفی همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر را در زمینه حفاظت هر چه بهتر از این دریا مهم و مثمر ثمر  دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفاظت زیست محیطی همه جانبه از دریای خزر و همچنین همکاری در زمینه آب شناسی و هواشناسی در این دریا با همکاری همه کشورهای ساحلی منطقه خزر تاکید دارد.

گفتنی است دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان شناخته می شود و توسط پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان محصور شده است.

طول این دریاچه حدود هزار و ۳۰ تا هزار و ۲۰۰ کیلومتر، عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر و سطح آن ۲۶.۵ تا ۲۸ متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است.

 خط ساحلی دریای خزر حدود هفت هزار کیلومتر، مساحت آن ۳۷۱ تا ۳۸۶ هزار کیلومتر و حجم آب آن نیز بیش از ۷۸ هزار کیلومتر مکعب است.

عکس: مهدی حسین نژادی

کد N1553866

وبگردی