آفتاب
گزارش سفر مدیران گیلانی اعزام شده به ژاپن؛

لزوم تعهد همگانی برای حفظ تالاب انزلی/تالاب هنوز زنده است

لزوم تعهد همگانی برای حفظ تالاب انزلی/تالاب هنوز زنده است

رشت- مدیران گیلانی که به دعوت آژانس بین المللی «جایکا» به ژاپن سفر کرده بودند، ضمن ارائه گزارش سفر خود، به شرح دستاوردهای حاصل از این سفر درباره حفظ تالاب انزلی پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ارائه گزارش از سوی مدیران اعزامی به ژاپن که به دعوت آژانس همکاری های جایکا انجام شده بود پیش از ظهر پنجشنبه با حضور اصحاب رسانه و مدیران دستگاه های مختلف در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان برگزار شد.

در این نشست، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با اشاره به اهداف سفر به ژاپن که به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت ها و آموزش های حوزه محیط زیستی آژانس جایکا ژاپن در نیمه دوم مهرماه انجام شد، اظهار کرد: در این سفر آنچه که برای مدیران کارگروه و کمیته های احیای تالاب انزلی استان گیلان بیشتر از همه چیز قابل توجه بود، برنامه ریزی و هدفمندی ژاپن برای احیای محیط زیست بود.

کیوان محمدی با بیان اینکه باید از عملکرد ژاپن در حفاظت از محیط زیست الگوبرداری کرد و راه های توسعه را پیمود افزود: رهاورد سفر به ژاپن برای مدیران گیلان در برنامه ریزی و هدفمندی و همینطور هماهنگ عمل کردن دستگاه ها خلاصه می شود.

همه باید در حفظ تالاب انزلی احساس مسئولیت کنند

در ادامه، معاون امور عمرانی استانداری گیلان نیز با اشاره به بازدیدهایی که از تالاب های ژاپن و مراکز تصفیه فاضلاب در چهار استان این کشور انجام می پذیرد گفت: این سفر، نخستین سفر گروه مدیران دولتی گیلان به ژاپن بود تا برای ساماندهی و احیای تالاب انزلی که از بیش از ۱۰ سال پیش در دست انجام است، تصمیمات درستی اتخاذ شود.

حجت شعبانپور با بیان اینکه در گیلان با احتساب حضور گردشگران، دو هزار و ۸۰۰ تن پسماند تولید می شود افزود: برای بهره وری از پسماندها در ژاپن تمامی زباله ها از مبدا تفکیک می شود و همین امر یکی از مهمترین گام های کمک به احیای تالاب انزلی است.

جانشین رئیس کارگروه احیای تالاب انزلی تصریح کرد: ورود شیرابه زباله ها و پساب فاضلاب شهرهای صنعتی رشت به همراه فاضلاب های هفت بیمارستان به رودخانه های رشت و تالاب انزلی از جمله موارد آلاینده این تالاب بین المللی است.

وی با اشاره به مشارکت سازمان های مردم نهاد و همکاری مردم ژاپن در حفاظت از محیط زیست گفت: باید این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کنیم که نسبت به حفظ تالاب انزلی و محیط زیست خود احساس مسئولیت کنند.

معاون استاندار گیلان تاکید کرد: همچنین سهم حوزه صنعت در حفاظت از تالاب باید مشخص و نهادینه شود و همه دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی نسبت به حفاظت از تالاب و جلوگیری از ورود آلاینده ها به تالاب انزلی احساس وظیفه کنند.

شعبانپور به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای مدیریت یکپارچه شهری و نظارت و پایش بر اجرای پروژه های صنعتی و تعهد به قوانین حفاظت از محیط زیست می توانیم تالاب را احیا کنیم.

وی فعالیت شش کمیته کارگروه احیای تالاب انزلی را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال نسبت به محقق نشدن اعتبارات احیای تالاب ابراز نگرانی کرد.

جانشین رئیس کارگروه احیای تالاب انزلی نقش آموزش و پرورش در احیای تالاب را مهم دانست و گفت: آموزش به کودکان و نوجوانان در حفاظت از محیط زیست و تالاب انزلی می تواند در آینده  این تالاب تاثیر بسزایی بگذارد.

قوانین محیط زیست باید قابلیت انطباق با منطقه را دارا باشد

همچنین رئیس کل دادگستری استان گیلان که یکی از مدیران اعزامی به ژاپن بود به اهمیت حفاظت از محیط زیست در دین اسلام پرداخت و با بیان اینکه توسعه در دامان طبیعت با اولویت حفظ محیط زیست نیز امکان پذیر است گفت: متاسفانه برخی گیلان را استانی مناسب برای توسعه صنعتی نمی دانند در حالی که در ژاپن در دامان طبیعت با حفظ محیط زیست، صنایع پیشرفته ای در حال فعالیت است.

احمد سیاوش پور با اشاره به قوانین محیط زیستی ژاپن افزود: قوانین مربوط به حوزه محیط زیست در ژاپن مستحکم در اجرا، جامع و مطابق با نیازمندی های منطقه و محلی است و انعطاف لازم در آن نسبت به وضعیت محلی به خوبی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما برای تمامی  مناطق محیط زیستی اعم از کویر و دریا  قوانین یکسان وضع شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان با در اولویت قراردادن پیوست های محیط زیستی برای پروژه های مختلف تاکید کرد: طی سال های پس زا انقلاب، سیاست های چندگانه و تغییرات دیدگاهی سبب آسیب وارد شدن به محیط زیست و منابع طبیعی از جمله جنگل های شمال کشور شده است.

وی افزود: باید نسبت به مسائل محیط زیستی حساسیت و توجه بیشتری نشان داد و اهمیت آن را در بین مدیران دستگاه ها نیز تشریح کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز با بیان اینکه رسیدن به توسعه پایدار از طریق آموزش پایدار محقق می شود در این نشست اظهار کرد: مطمئنا آموزش دانش آموزان و آشنایی هر چه بیشتر آنان با محیط زیست و اهمیت تالاب انزلی در استان گیلان می تواند سبب احیا و حفاظت از آن شود.

مهدی حاجتی افزود: با همکاری آژانس جایکا، مرکز آموزش های زیست محیطی در منطقه سلکه در حال انجام است و با الگوبرداری از فعالیت هایی که در مدارس ژاپن برای دانش آموزان برنامه ریزی شده است می توانیم در استان گیلان نیز شاهد ارتقای آموزشی های زیست محیطی باشیم.

وی تاکید کرد: ارائه این آموزش ها در مدارس گیلان از اولویت های اداره کل آموزش و پرورش است.

نماد های محیط زیستی برای شهرهای گیلان انتخاب شود

مدیرکل حفاظت از محیط ریست گیلان نیز در این نشست بر اهمیت آموزش تاکید کرد و گفت: باید بر اهمیت آموزش حفاظت از محیط زیست در سطح استان افزود و چگونگی و روش های آموزشی را برای رسیدن به اهداف زیست محیطی ترسیم کرد.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه ایجاد احساس مسئولیت به حفاظت از محیط زیست تنها به مردم و دانش آموزان خلاصه نمی شود افزود: باید نگرش مدیران را نیز نسبت به این موضوع تحت تاثیر قرار داد و با تدوین و تعهد به پیوست های محیط زیستی در اجرای پروژه ها، نظارت و پایش بر عملکرد دستگاه ها را در نظر داشت.

وی به ظرفیت های تالاب انزلی از لحاظ اکوتوریسم نیز اشاره و اظهار کرد: با اقداماتی که در منطقه سلکه انجام شده، شاهد جلب رضایت جوامع محلی هستیم و می توانیم با توسعه این فعالیت ها بر ظرفیت گردشگری تالاب از جمله سایت پرنده نگری آن بیافزاییم.

وی پیشنهاد کرد: نمادهای محیط زیستی برای شهرهای استان گیلان تعیین شود تا مردم و مسئولان هر شهر نسبت به حفاظت از این نمادها احساس مسئولیت بیشتری کنند.

از جمله پیشنهادات محمدپور،  نام گذاری شهر املش با نماد قرقاول، لاهیجان با نماد عروس غاز، شفت با نماد مرال، آستارا و سیاهکل با نماد خرس و انزلی با نماد قو بود.

تالاب انزلی همچنان زنده است

در پایان این نشست نیز، نماینده آژانس جایکا ژاپن در کارگروه احیای تالاب انزلی در استان گیلان با اشاره به تاثیر تصمیم گیری مدیران در احیای این تالاب، هدف از دعوت فوق را تقویت ساختار مدیریتی کاگروه احیای تالاب انزلی عنوان کرد.

تومو آئوکی افزود: احیای تالاب انزلی به تنهایی از عهده آژانس جایکا با وجود مطالعات طولانی مدت امکانپذیر نیست و همکاری همه دستگاه ها را می طلبد.

وی تصریح کرد: باید با پایش و نظارت بیشتر از تاثیر فعالیت های انجام شده و در دست انجام نسبت به احیای تالاب انزلی برنامه ریزی کنیم.

نماینده آژانس جایکا نسبت به زنده بودن تالاب انزلی ابراز امیدواری کرد و گفت: تالاب انزلی میزبان هزاران پرنده از جای جای دنیا است و این امرنشان دهنده زنده بودن تالاب است.

آئوکی تاکید کرد: می توانیم با همکاری یکدیگر، وضعیت تالاب را بهبود بخشیم.

کد N1553839

وبگردی