آفتاب

مسئول بازرسی ستاد اربعین خوزستان : ارزیابی عملکرد دستگاه ها در اربعین آغاز شد

مسئول بازرسی ستاد اربعین خوزستان : ارزیابی عملکرد دستگاه ها در اربعین آغاز شد

اهواز - ایرنا - مسئول کمیته نظارت و بازرسی ستاد اربعین خوزستان با اشاره به آغاز ارزیابی عملکرد دستگاهها در اربعین امسال گفت: بهبود وضعیت آبرسانی، جاده ها و پارکینگ مهم ترین نیاز خوزستان برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی است.

محمد حری پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور مستمر تیم های بازرسی در مرزهای شلمچه و چذابه افزود: امسال به نسبت سال های گذشته اقدامات خوبی به ویژه در زمینه زیرساخت ها در مرزها انجام شده اما همچنان بهبود وضعیت آب و جاده و پارکینگ اولویت های خوزستان در پذیرایی از زائران اربعین است.
وی تاکید کرد: با وجود اقدامات خوبی که دستگاه ها برای خدمات رسانی به زائران به ویژه در احداث پارکینگ و جاده انجام داده اند، نیاز است که طرح های تکمیلی و یا اصلاح برخی از اقدامات در دستورکار قرار گیرد که گزارشی از این اقدامات تهیه و مستندسازی شده است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به افزایش 40 تا 50 درصدی زائران اربعین در سال جاری اظهار کرد: با وجود ساخت دو پارکینگ در مرزهای شلمچه و چذابه هنوز هم توسعه پارکینگ ها و فرماندهی بهتر آنها، را در این بخش نیاز داریم.
وی با تاکید بر بهبود جاده های منتهی به مرزها افزود: با اقداماتی که امسال انجام شد، جاده چذابه وضعیت بهتری دارد اما این مسیر نیاز به تحول و تحول در زمینه راه دارد.
حری همچنین با اشاره به حضور برخی استان ها در مرزهای خوزستان به عنوان 'استان معین' گفت: خوزستان با توجه به ظرفیت ها و مهمان نوازی و مشارکت وسیع مردمی و برپایی مواکب، امکان پذیرائی از همه زائران اربعین حسینی را دارد بنابراین نیازی به استقرار مواکب سایر استان ها احساس نمی شود.
وی با بیان اینکه شهرداریهای تهران و شیراز همکاری های بسیار خوبی با خوزستان دارند، افزود: کمک اغلب استان های معین به برپایی موکب در مسیر زائران محدود شده است، این در حالیست که خوزستان نیازی به برپایی موکب های جدید ندارد و کمک ها باید در راستای جمع آوری زباله و آبرسانی در مرزها و احداث زیرساخت ها باشد.
حری اضافه کرد: با توجه به اینکه برنامه های زیارت اربعین یک برنامه ملی است، کمک ها به خوزستان نیز باید ملی باشد.
وی با بیان اینکه نظرسنجی از زائران اربعین در راه بازگشت آغاز شده است افزود: ارزیابی و نظرسنجی از زائران تا پایان هفته آینده ادامه می یابد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دیروز 30 هزار نفر از زائران از مرز شلمچه بازگشته اند اظهار کرد: زائران از خدمات رسانی در ایران رضایت نسبی دارند و عمده گله مندی ها نسبت به نحوه خدمات رسانی در عراق است.
حری همچنین با تاکید بر آموزش های بهداشتی به زائران اربعین اظهار کرد: کارشناسان بهداشت در مرزهای شلمچه و چذابه به صورت مستمر حضور دارند و توصیه های بهداشتی به زائران ارائه می کنند اما نیازاست در این زمینه آموزش های بیشتری به زائران ارائه شود.
وی نظارت بر وضعیت بهداشتی مرزها اعم از آب آشامیدنی، مواد غذایی و موکب ها را خوب ارزیابی کرد و افزود: ماموران بهداشت در مرزها هم اکنون سلامت زائران بازگشته از عراق را کنترل می کنند.
به گفته وی هم اکنون در مرز چذابه آب به وسیله تانکر توزیع می شود که نیاز است وضعیت آبرسانی در این مرز در سال آینده ارتقاء یابد و تثبیت شود.
حری در ادامه به ازدحام جمعیت در مرزها به ویژه در تعطیلات آخر هفته اشاره کرد و گفت: در این روزها با ورود جمعیت زیادی از خوزستانی هایی که قصد پیاده روی اربعین را ندارند و فقط برای استفاده از فضای معنوی مرزها به آنجا مراجعه می کنند، مواجه شده ایم که حدود 90 درصد از ترافیک مرزها مربوط به این افراد است و باعث اختلال در خدمات رسانی به زائران و ترافیک سنگین و مسدود شدن جاده ها شده است.
پایانه مرزی چذابه واقع در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز، و پایانه مرزی شلمچه در 10کیلومتری خرمشهر از محل های اصلی تردد زائران حسینی به عتبات عالیات هستند.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
کد N1553804

وبگردی