آفتاب
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ارتقای فرهنگ عمومی کمک شایانی به اقتصاد نشر در جامعه می کند

ارتقای فرهنگ عمومی کمک شایانی به اقتصاد نشر در جامعه می کند

قم - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای فرهنگ عمومی با اجرای برنامه های مختلف در حوزه کتاب کمک شایانی به اقتصاد نشر در جامعه می کند.

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در بازدید از کتابفروشی های استان قم در جمع خبرنگاران با اشاره به این که اجرای برنامه های مختلف و ارائه تخفیف کتاب به اقتصاد ناشران کمک می کند افزود: اجرای طرح های عیدانه، تابستانه و کتابفروشی به وسعت ایران، با تخفیف هایی که ارائه شده منجربه افزایش تقاضای کتاب در جامعه شده است.
وی افزود: در طرح عیدانه، تابستانه و کتاب فروشی به وسعت ایران، 150 میلیارد ریال برای فروش کتاب اختصاص یافت.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که باید ناشران به نیازسنجی در حوزه کتاب بپردازند گفت: باید با آمایش های موضوعی، سطح جغرافیایی و شناسایی نیاز مخاطبان در حوزه هایی که مردم علاقه مند به آن هستند کتاب منتشر شود.
وی ادامه داد: حوزه ادبیات در میان کتاب ها با موضوع های مختلف همچنان رتبه نخست را در تقاضای مردم به خود اختصاص داده است.
صالحی با اشاره به این که باید فرهنگ کتاب خوانی در بین مردم افزایش پیدا کند گفت: طی آمار سال 93، 2.5 درصد از مصرف خانوار مربوط به کتاب و حوزه فرهنگ است که باید این وضعیت ارتقا یابد.
وی بیان داشت: طرح کتاب گردی با حضور اهالی هنر در کتاب فروشی ها از جمله طرح هایی است که باعث ترغیب قشرهای مختلف جامعه به حوزه کتاب می شود.
صالحی ادامه داد: کتاب فروشی های به عنوان پل ارتباطی بین پدید آورندگان و مصرف کنندگان کتاب هستند که با اجرای طرح های مختلف تخفیف کتاب درصدد جذب مردم به سمت کتاب و کتاب خوانی هستیم.
وی با بیان این که دولت تدبیر و امید برنامه های بنیادینی در حوزه کتاب اجرایی کرده است گفت: در طول سه سال برنامه های مختلفی در حوزه کتاب از جمله طرح مالیاتی، طرح های کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه، تابستانه و پاییزه اجرایی شده است.
وی افزود: طبق قانون معافیت های مالیاتی به مجموعه هایی که از وزارت ارشاد مجوز دارند معافیت تعلق می گیرد همچنین در این خصوص هماهنگی هایی صورت گرفته است تا معافیات هایی مالیاتی به ناشران و کتابفروشی ها نیز ارائه شود.
صالحی با اشاره به طرح های مختلف تخفیف کتاب گفت: طرح های مختلفی از هفته کتاب سال گذشته با ارائه تخفیف های 20 الی 25 درصدی برای ارتقای تقاضای کتاب در سراسر کشور آغاز شده و در حال حاضر طرح پاییزه در حال اجراست.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بن های خرید کتاب در حاشیه برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب به عموم مردم ارائه می شود تا با ارائه این خدمات بتوانیم رابطه مردم با کتابفروشی ها را استمرار بخشیم.
وی با اشاره به مشکلات ناشران در توزیع کتاب ها به سایر استان ها گفت: 2 تفاهمنامه همکاری با شرکت ملی پست ایران و شرکت حمل و نقل ریلی رجا برای تخفیف در حمل محمولات ناشران منعقد شده است، از این رو ناشران می توانند با انعقاد قرارداد با این مجموعه ها به توزیع کتاب در سراسر کشور بپردازند.
صالحی امروز در سفر به شهر مقدس قم از بوستان کتاب، خانه کتاب، کتابفروشی آیت الله مرعشی نجفی(ره) و مجتمع ناشران بازدید کرد.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1553758

وبگردی