آفتاب

ورود 240 هزار قطعه بچه ماهی از فرانسه به قشم

ورود 240 هزار قطعه بچه ماهی از فرانسه به قشم

قشم - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم از ورود دهمین محموله بچه ماهی از کشور فرانسه به جزیره قشم خبر داد و گفت: این محموله حاوی 240 هزار قطعه بچه ماهی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جهانگیر مجیدی روز پنجشنبه به خبرنگاران افزود: در9 مرحله اول واردات بچه ماهی از کشور فرانسه، یک میلیون و 450 هزار قطعه از گونه های صُبیتی از طریق فرودگاه بین المللی قشم وارد این منطقه شد و پس از نگهداری این آبزیان به مدت 48 تا 60 روز در شرکت تیاب پران و افزایش وزن بچه ماهیان از 25 صدم گرم به 5 تا 7 گرم، به مزارع پرورش ماهی در قفس قشم، چابهار و بندرلنگه منتقل شدند.
وی افزود: صدور مجوز برای واردات و صادرات توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم انجام می شود.
شرکت تیاب پران قشم سال گذشته با مشارکت فرانسوی ها در روستای شیب دراز قشم با هدف تولید بچه ماهیان صُبیتی به صورت (45 درصد سهم سرمایه گذاران فرانسه و 55 درصد سهم سرمایه گذاران کشورمان) راه اندازی شد.
مدیرعامل فرودگاه بین المللی قشم هم در رابطه با ورود هواپیمای حامل بچه ماهی از کشور فرانسه گفت: 240 هزار قطعه بچه ماهی ساعت 9 و 45 دقیقه صبح روز چهارشنبه توسط هواپیمای شرکت ایرنوتیک از کشور فرانسه در فرودگاه بین المللی قشم به زمین نشست.
مجتبی شمس نژاد اعلام کرد: عملیات تخلیه و بارگیری این بچه ماهی ها به وزن 3 هزار و 500 کیلوگرم در 12 پالت 300 کیلوگرمی به سمت شرکت تیاب پران قشم در روستای شیب دراز طی مدت 80 دقیقه به اتمام رسید.
وی ادامه داد: براساس نیاز شرکت تیاب پران قشم عملیات انتقال بچه ماهی از کشور فرانسه به مقصد جزیره قشم به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
رئیس هیات مدیره شرکت تیاب پران قشم سال گذشته و همزمان با افتتاح پروژه تکثیر ماهی در قشم اعلام کرد که پروژه تولید و تکثیر ماهی با مشارکت فرانسوی ها در قشم با اعتباری افزون بر 65 میلیارد ریال در سه مرحله طراحی شده که در صورت تکمیل، زمینه اشتغال بیش از 600 نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.
رسول آبائی گفت: در مرحله نخست این پروژه، سه میلیون قطعه بچه ماهی به وزن سه تا پنج گرم در قشم تولید می شود که زمینه تکمیل چرخه صنعت شیلات را به دنبال خواهد داشت.
وی اظهار داشت: این پروژه در زمینی به مساحت 10 هکتار و زیربنای چهار هزار مترمربع انجام شده و در آینده ای نزدیک تولید میش ماهی نیز در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت.
رییس هیات مدیره شرکت تیاب پران قشم گفت: اجرای این پروژه می تواند زمینه تحقیقات روی صنعت آبزی پروری، ایجاد بانک ژنتیک ماهیان آب شور و همچنین به تولید ماهی در قفس قشم کمک کند.
بنا به این گزارش، در برنامه ششم توسعه کشور 200 هزار تن برای بخش تولید ماهی در قفس برنامه ریزی شده که سهم جزیره قشم از این مجموع 84 هزار تن می باشد و این نشان از اهمیت صنعت شیلات در این منطقه دارد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: علی حیدری
کد N1553399

وبگردی