آفتاب
معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی:

اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی برای کشور مسیر بن بست است

اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی برای کشور مسیر بن بست است

کاشان - ایرنا - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی برای کشور ایران را یک مسیر بن بست دانست و گفت: این نوع اقتصاد، سرانجام کشور را به جایی نمی رساند.

به گزارش ایرنا، سید مصطفی رضوی شامگاه چهارشنبه در سمینار کارآفرینی در کاشان اظهار کرد: اقتصاد در جهان شامل اقتصادهای مبتنی بر منابع طبیعی، بهره وری» و «مبتنی بر نوآوری» است.
وی ابراز کرد: باید شرایطی فراهم شود که با توسعه نوآوری و بهره وری شرایط بهتر شود.
رضوی افزود: نرخ های رشدی که اعلام می شود دل گرم کننده است ولی باید بدانیم که این ها از محل منابع طبیعی فراهم می شود و عاقبت خوبی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: دولت تلاش کرده است شرایط اقتصادی آرامی داشته باشد و اتفاق هایی که هم اکنون در حوزه اقتصاد کشور رخ می دهد حاصل تصمیم هایی است که چند سال قبل و بلکه چند 10 سال قبل گرفته شده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این که متاسفانه با همان الگوهایی که به اینجا رسیده ایم می خواهیم آینده را بسازیم و این وضعیت امیدوار کننده نیست، گفت: تصمیم هایی که امروز دولت می گیرد، آثارش برای بعدها آشکار می شود.
وی در مورد خصوصی سازی نیز اظهار کرد: آمار واگذاری به بخش خصوصی سازی در سال92، 65 درصد بوده و این رقم در سال 94 بدتر و به 43 درصد رسیده است.
رضوی تاکید کرد: هم اکنون وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه خصوصی سازی با آینده نگری وضعیت چهار نسل آینده را نگاه می کند چون تا وقتی بخش خصوصی واقعی وارد نشود، رقابت شکل نمی گیرد و بهره وری نیز تشکیل نمی شود.
وی تصریح کرد: قرار بود خصوصی سازی با بهبود کسب و کار و توانمندسازی همراه باشد نکته ای که هم اکنون در کشورهای اروپایی اجرا می شود اما در ایران فقط سیاست های توزیعی و تبلیغی بیان می شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اصل 44 قانون اساسی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد نیز گفت: قرار بود دولت نقش خود را در اقتصاد کاهش دهد و بخش خصوصی فعال تر شود.
به گفته وی آمارها در خصوص واگذاری سهام دولت بیانگر آن است که تا سال 92 سهم واقعی بخش خصوصی حدود 13 درصد بوده است و این مهم یعنی اینکه عملا اصل 44 که نقش دولت باید کاهش یابد، اجرا نشده است.
رضوی با بیان این که من دلایلی دارم که 13 درصد هم رقم صحیحی نیست، افزود: واگذاری برخی سهام دولت به بانک ملی و سازمان تامین اجتماعی که خصوصی سازی نمی شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی هم چنین سهام عدالت را قصه گریه آور توصیف کرد و یادآور شد: این سهام به طور کامل بی صاحب سازی به جای خصوصی سازی بود.
سمینار کارآفرینی با حضور صاحبان صنایع منطقه کاشان شب گذشته در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب** انتشاردهنده: علی حیدری
کد N1553393

وبگردی