آفتاب
تحقیق جدید نشان می دهد؛

زنان مبتلا به میگرن بیشتر در معرض سکته قرار دارند

زنان مبتلا به میگرن بیشتر در معرض سکته قرار دارند

تحقیقات بار دیگر نشان می دهد زنانی که تجربه بیماری میگرن دارند بیش از ۲ برابر دیگران در معرض خطر سکته هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیسیل رامبارات، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدا، در این باره می گوید: «یافته های جدید شواهد بیشتری را در مورد رابطه احتمالی بین میگرن و سکته نشان می دهد اگرچه هنوز دلیل این رابطه مشخص نیست.»

به گفته وی، «این یافته حائز اهمیت است چراکه میگرن به عنوان ریسک بیماری قلبی-عروقی در نظر گرفته نمی شود، از اینرو بهتر است پزشکان سردردهای میگرنی را به عنوان فاکتور بالقوه پرخطر بیماری قلبی-عروقی در بین زنان در نظر گیرند.»

در مطالعه جدید وضعیت بیش از ۹۰۰ زن آمریکایی که در بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ دارای علائم بیماری قلبی بودند مورد پیگیری قرار گرفت. میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۸ سال بود و اکثریت (۸۰ درصد) سفیدپوست بودند.

به گفته رامبارات، در طول مدت ۶ سال پیگیری وضعیت این زنان، ۱۸ درصد آنها با سابقه سردردهای میگرنی در مقایسه با ۱۷ درصد فاقد تجربه میگرن، دچار حمله قلبی یا سکته شدند.

اما محققان بعد از در نظرگرفتن سایر فاکتورهای پرخطر دریافتند بیماران مبتلا به میگرن در مقایسه با زنان بدون میگرن، در حدود دو برابر بیشتر دچار مشکلات قلبی شدند و همچنین بیش از دو برابر در معرض ریسک سکته قرار داشتند.

محققان این رابطه را ناشی از عروق خونی عنوان می کنند. التهاب و میزان بالای لختگی خون در هر دو مورد مشکلات قلبی و میگرن نقش مهمی دارند.

کد N1553348

وبگردی