آفتاب
معاون وزیر دادگستری تاکید کرد:

نیازبه راهکارهای قانونی و اخلاقی برای استفاده از ذخایر ژنتیک کشور

نیازبه راهکارهای قانونی و اخلاقی برای استفاده از ذخایر ژنتیک کشور

یزد ـ معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه ذخایر ژنتیک ارزشمندی در کشور داریم، گفت: برای استفاده از این ذخایر نیازمند راهکارهای قانونی و اخلاقی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود عباسی عصر امروز در چهارمین کنگره بین المللی حقوق ژنتیک در دانشگاه یزد از بی اخلاقی هایی که در حوزه علم ژنتیک می شود به عنوان یک چالش یاد کرد و اظهار داشت: در کشور ما اخلاق و حقوق مانعی برای استفاده نادرست از علم ژنتیک و دانش پزشکی در این حوزه است.

وی با اشاره به تغییراتی که در ژن‌های گیاهی، انسانی و جانوری می شود، افزود: این تغییرات متاسفانه سبب بروز چالش‌های اخلاقی در برخی جوامع شده است.

عباسی، علم پزشکی در کشورمان را متفاوت با سایر کشورها دانست و گفت: در کشور ما اخلاق همچنان حرف اول را می زند و نزدیک به یک دهه است که هیچ اقدام پزشکی در کشور بدو نظر کمیته اخلاق، فقه و حقوق انجام نشده است.

وی از محصولات تراریخته در حوزه ژنتیک به عنوان یک معضل و چالش یاد کرد و اظهار داشت: باید با بی‌اخلاقی‌هایی که در این حوزه انجام می شود به شکل جدی برخورد شود.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ایران دارای ذخایر ژنتیکی بسیار زیاد و ارزشمندی است و برای اینکه بتوان از این ذخایر به درستی بهره‌مند شد، باید از ایده‌های صاحب‌نظران به درستی استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید راهکارهای قانونی فرا روی قانونگذار قرار گیرد و دانشمندان و متفکران نیز باید در این زمینه همراهی کنند.

کد N1553031

وبگردی