آفتاب

فناوری چاپ سه بعدی به کمک دیابتی ها آمد

فناوری چاپ سه بعدی به کمک دیابتی ها آمد

تهران-ایرنا-محققان آلمانی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به تولید کفی کفشی شده اند که مناسب بیماران دیابتی است و از تعریق و زخم شدن پا جلوگیری می کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا ازساینس، عروقی خونی بیماران دیابتی به مرور زمان در ناحیه پاها تنگ می شود. کاهش فشار خون ناشی از تنگ شدن عروق پا، یکی از مهمترین دلایل زخم شدن و عفونت پا است که معمولا منجر به قطع عضو بیمار می شود. محققان آلمانی برای حل این مشکل، موفق به تولید کفی طبی مخصوص بیماران دیابتی شده اند. در ساخت این کفی از فناوری چاپ سه بعدی استفاده شده است.
در ساخت این کفی، پای بیمار اسکن سه بعدی می شود، سپس با استفاده از مدل سازی کامپیوتری، نقاط حساس پا که در طول فعالیت های روزانه تحت فشار قرار دارند، مشخص می شود. مدل طراحی شده بیشترین سازگاری را با پای بیمار دارد. در مرحله بعدی، مدل در اختیار چاپگر سه بعدی قرار می گیرد و با استفاده از لیزر، پودر پلی اورتان ترموپلاستیک ذوب شده، در قالب مورد نظر شکل می گیرد و در آخرین مرحله، انعطاف پذیری و نرمی آن کنترل می شود.
نتایج نشان می دهد این قالب در پیشگیری از زخم و عفونت در بیماران مبتلا به دیابت بسیار موثر است و قیمت آن بسیار پایین تر از مدل های دیگر است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم:سپیده علی‌کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1552900

وبگردی