آفتاب
گزارش خبرنگار مهر از پیاده روی اربعین؛

«طریق الحسین» مصداق عینی امت واحده/ اینجا عشق قسمت می کنند

«طریق الحسین» مصداق عینی امت واحده/ اینجا عشق قسمت می کنند

کربلا - عشق و محبت و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در «طریق الحسین» موج می‌زند و امت واحده در این مسیر مصداق عینی پیدا کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: رفته‌رفته به جمعیتی که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند اضافه می‌شوند و زائران اربعین، بعد از اینکه مرقد امام اول شیعیان را زیارت کردند از نجف به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

از ابتدای نجف تا عمود ۱۵۰ ترافیک بخش ماشین‌رو، نیمه سنگین است چرا که جمعیت زائران در حال عبور به سمت مسیر کندرو، برای حرکت در مسیر پیاده‌روی اصلی نجف به کربلا هستند.

عمودهایی که در هر ۵۰ متر قرار دارند، عکس‌هایی از شهدای عراق در جنگ با داعش را نصب کرده‌اند و در برخی از عمودها نیز عکس شهدای ایرانی نصب شده است تا یاد و خاطره این شهدا گرامی داشته شود.

حضور نیروهای امنیتی و نظامی در هر چند متر در طریق الحسین محسوس است و تدابیر امنیتی در این روزها و پس از اقدامات تروریستی در سامرا و در بیرون کربلا، تشدید شده است و همه مسیرهای فرعی که به اتوبان نجف - کربلا در دو طرف راه پیدا می‌کنند با خاکریزهایی که نیروهای نظامی عراقی زده‌اند مسدود شده و عبور بدون داشتن مجوز لازم، برای خودروها ممنوع و امکان‌پذیر نیست.

بیشتر خانواده‌های عراقی با کودکان خود در این مسیر قدم می‌زنند و شوق و شوری وصف نشدنی در چهره این کودکان به چشم می‌خورد و گویی این کودکان از همین دوران خردسالی با محبت و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) بزرگ می‌شوند.

کاروان‌های نمادین اسرای کربلا در طول مسیر پیاده‌روی در بسیاری از مناطق دیده می‌شوند و در برخی از محل موکب‌ها مراسم تعزیه نیز برگزار می‌شود.

از عمود ۳۵۰، موکب‌ها در دو طرف مسیر به زائران خدمات می‌دهند.

شعار اربعین امسال که «انی احامی ابداً عن دینی» است در بنرهای بزرگی در عمودهای مختلف به چشم می‌خورد و بر پیشانی‌بند برخی از زائران هم بسته شده است.

عتبه مقدسه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به موکب‌ها، خدماتی از جمله رساندن آب آشامیدنی و کپسول‌های گاز مایع برای پخت و پز را با استفاده از ماشین‌های مخصوص و سنگین ارائه می‌دهند.

نظافت مسیر نجف تا کربلا توسط شهرداری 11 شهر

شهرداری‌های ۱۱ شهر ایران وظیفه نظافت اکثر مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا را بر عهده دارند و هر کدام مسیر تعدادی از عمودها را نظافت کرده و در انتهای هر شب، زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود.

تنها یک لاین اتوبان نجف به کربلا برای تردد خودروها باز است و لاین دیگر را نیز جمعیت پیاده پوشانده است

مدینه الزائر امام حسن مجتبی(ع) که زیر نظر عتبه حسینی(ع) اداره می‌شود و در ۱۵ کیلومتری کربلا واقع است درب‌های ورودی خود را به روی زائران گشوده و در این مرکز خدمات رفاهی از جمله اسکان، حمام و سرویس‌های بهداشتی، شستشوی لباس و اتو کردن، امکان ارتباط تلفنی به صورت رایگان، تعمیر ویلچر، کفش و کوله و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی انجام می‌دهند.

در این مرکز روزانه ۱۵۰ هزار نفر از زائران در سه وعده غذایی پذیرایی می‌شوند.

بالگردهای نظامی عراق نیز هر چند ساعت یک‌بار بر فراز مسیر کربلا به نجف و برعکس گشت می‌زنند و وضعیت مسیر را رسد می‌کنند.

همه اکنون تنها یک لاین اتوبان نجف به کربلا برای تردد خودروها باز است و لاین دیگر را نیز جمعیت پیاده پوشانده است.

موکب‌های عراقی از طوایف عراق و از شهرهای مختلف از جمله بصره، حله، ناصریه، کوت، بغداد، کاظمین و کربلا و نجف در طریق الحسین با موکب‌هایی که برپا کردند در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند.

موکب‌هایی که امکان اسکان برای زائران را دارند تا اذان مغرب ظرفیت اسکان آنها پر می‌شود و زائرانی که در مسیر در حال حرکت هستند تلاش می‌کنند تا قبل غروب آفتاب، محل استراحت خود در شب را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شوند؛ چرا که در غیر این صورت جایی برای آنها در موکب‌ها نخواهد بود.

حضور شیعیان بحرین و عربستان

در مسیر طریق الحسین(ع)، کاروان ۵۰۰ نفری از شیعیان بحرینی نیز حضور داشتند و شیعیان برخی دیگر از کشورها از جمله عربستان هم دیده می‌شدند که یکی از آنان در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به عراق، می‌گفت به همراه ۵۰ نفر از شیعیان قطیف به عراق آمده‌ایم تا در پیاده به سمت کربلا حرکت کنیم.

سعودی‌ها ورود اتباع این کشور را به عراق و سوریه، لبنان و ایران را ممنوع کرده و ما مجبوریم از کشور ثالثی به عراق بیاییم

او که حسین نام داشت می‌گفت سعودی‌ها ورود اتباع این کشور را به عراق و سوریه، لبنان و ایران را ممنوع کرده و ما مجبور هستیم به واسطه کشور ثالثی به عراق بیاییم و با وجود خطرهایی که برای ما به همراه داشت اما عشق به حسین بن علی(ع) ما را به این سرزمین کشاند تا در اربعین حسینی به زیارت برویم.

حسین علاقه بسیاری به آیت الله خامنه‌ای و سیدحسن نصرالله داشت و در تلفن همراه خود عکس‌هایی از مقام معظم رهبری را به همراه داشت و به ما نشان داد.

در طریق الحسین هر کسی خدمتی از دستش برمی‌آید دریغ نمی‌کند و پذیرایی از زائران تنها بخشی از خدمات موکب‌ها است و آنها از واکس زدن کفش و ماساژ دادن پای زائران و شستن لباس آنها هم دریغ نمی‌کنند و احترام بسیاری برای زائران قائل هستند.

امسال بر تعداد مسافران اربعین افزوده شده و برخی از افراد شب‌ها جای خواب در مسیر پیدا نمی‌کنند و مجبور هستند شب را نیز پیاده‌روی کنند تا زودتر به کربلا برسند و در آنجا جایی برای اقامت پیدا کنند.

مسیر طریق الحسین به قدری شلوغ بوده و ازدحام جمعیت است که اینترنت خطوط عراقی قادر به پوشش دادن مسیر نیست و در بسیاری از ساعات شبانه روز اینترنت قطع است و امکان اتصال نیست.

مسیر طریق الحسین به قدری شلوغ بوده و ازدحام جمعیت است که اینترنت خطوط عراقی قادر به پوشش دادن مسیر نیست

جمعیت هلال احمر ایران نیز در برخی از موکب‌ها به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد که از جمله آن‌ها موکب حضرت معصومه در عمود ۱۰۸۰ است که با حضور پزشکان متخصص و استقرار داروخانه به مداوای زائرانی که در مسیر دچار مشکلات و بیماری شده‌اند می‌پردازند.

امید قنبری یکی از زائران کرمانشاهی است که در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به عراق از پذیرایی عراقی‌ها می‌گوید.

او می‌گفت در موکب ۶۸۰ کیف کوچک همراه خود را جاگذاشته بود و در عمود ۹۰۰ متوجه شد کیفش که دو میلیون تومان پول و دو تلفن همراه داخل آن بود همراهش نیست و بلافاصله به محل استراحت در همان موکب بازگشت و صاحب موکب وقتی او را پریشان دید متوجه شد که کیف از آن اوست و با دادن مشخصات آن را تحویل می‌گیرد.

در طریق الحسین عشق و محبت و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موج می‌زند و امت واحده در این مسیر مصداق عینی پیدا کرده و همه همچون برادر و خواهر واقعی تحت لوای پرچم سیدالشهدا(ع) برای رسیدن به کربلای معلا و دادن سلامی به ارباب بی کفن قدم بر می‌دارند.

کد N1552374

وبگردی