آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وظیفه و حق بخش خصوصی است

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وظیفه و حق بخش خصوصی است

مدیر نشر ثالث با اشاره به اینکه وظیفه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب است می‌گوید برای انتقال کامل مدیریت نمایشگاه به بخش خصوصی باید با دولت مذاکره کرد.

محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: آقای صالحی امیری در زمان حضور در کتابخانه ملی و چه در برنامه‌های اعلامی برای وزارت ارشاد از واگذاری امور فرهنگی به بخش خصوصی استقبال کرده‌اند. از سوی دیگر در همه جای دنیا نیز وضعیت به همین منوال است. به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در بیشتر کشورهای دنیا با متولی‌گری بخش خصوصی در حال انجام است و تشکل‌های فرهنگی وابسته به ناشران هستند که این مهم را بر عهده می‌گیرند.

جعفریه ادامه داد: در ایران و پس از سی سال برگزاری نمایشگاه کتاب همیشه وزارت ارشاد و دولت متولی بوده است. البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی شده که این امر به تشکل‌های نشر واگذار شود اما این واگذاری در حد واسپاری برخی امور اجرایی بوده است و نه بیشتر.

وی افزود:‌ الان بهترین موقع است که مسئولان ارشاد با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که تقریبا نماینده بیش از نود درصد از ناشران و کتابفروشان پرکار ایران است وارد مذاکره شده و با همکاری شرکت تعاونی اتحادیه که بازوی اقتصادی اتحادیه است به مساله واگذاری کامل نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران تهران اقدام کند. این مساله منجر به این می‌شود که هم از نظر اقتصادی صنف ناشر و کتابفروش رو به رشد رود و هم اتحادیه‌ای‌که بیش از هزار عضو دارد در برگزاری نمایشگاه شریک شود.

مدیر نشر ثالث در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا صنف در حال حاضر توان مالی برگزاری نمایشگاه را دارد یا خیر؟ عنوان کرد: نمایشگاه در مقابل هزینه، درآمد هم دارد. از سوی دیگر  دولت وقتی عنوان می‌کند که هدفش واگذاری است و حمایت هم می‌کند باید به مجموعه صنف کمک فرهنگی کند تا این اتفاق رخ دهد.

وی همچنین درباره تامین نظر ارشاد در حوزه امور نظارتی نیز گفت: وقتی طبق قراردادی این واگذاری انجام شود، بر اساس آن خواسته‌های ارشاد نیز تامین می‌شود. در همین زمینه و در موضوع امور نظارتی بر محتوای ارائه شده در نمایشگاه کتاب نیز باید توجه کنیم که ناشران کتابی را در نمایشگاه عرضه می‌کنند و خواهند کرد که دارای مجوز وزارت ارشاد باشد. تمامی برخوردهای ارشاد با موضوع تخلفات را اتحادیه نیز می‌تواند انجام دهد و حتی فراتر از آن ارشاد می‌تواند در کنار اتحادیه خود نیز بحث نظارت بر نمایشگاه را پیش ببرد.

جعفریه در پایان افزود: مساله اصلی این است که وظیفه اتحادیه این است که این مسئولیت را بپذیرد. بحث الان این نیست که آِیا می‌تواند یا نه. وظیفه اتحادیه انجام این مهم است. این اتفاق خواسته صنف است و نمایندگانشان در صنف هم باید آن را بپذیرند. رای اعضا به هیئت مدیره در واقع برای این بوده که منافع آنها را تضمین کنند و الان منافع صنف نیز در این است که اتحادیه و شرکت تعاونی آن برگزاری نمایشگاه را بر عهده بگیرند و این توان را دارند کما اینکه در سال‌های قبل نیز این کار را انجام داده‌اند.

کد N1552242

وبگردی