آفتاب
خبر

حمایت قوه قضائیه از شفافیت در بازار سرمایه

حمایت قوه قضائیه از شفافیت در بازار سرمایه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و هیات همراه ضمن بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار، با رئیس این سازمان، اعضای هیات ...

سنا:معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و هیات همراه ضمن بازدید از سازمان بورس و اوراق بهادار، با رئیس این سازمان، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست بیان کرد: در رویکرد جدید، سازمان در کنار جنبه‌های نظارتی و پیگیری تخلفات جرائم از طریق مراجع قانونی، بر مساله پیشگیری از جرائم و تخلفات متمرکز خواهد بود. اعتقاد بر این است که ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار بالا است و با شفافیت بیشتر و اعتماد به فعالان این بازار و از طریق تبادل نظر بین نهادها، تشکل‌ها و ناشران و سرمایه‌گذاران می‌توان زمینه‌های انحراف را از بین برد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با اشاره به اهتمام سازمان بورس در زمینه پیشگیری و حمایت دستگاه قضایی از برنامه‌های سازمان بورس در زمینه شفافیت اطلاعات و ارتقای سلامت محیط بازار سرمایه و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی اظهار کرد: پیشگیری و مداخله کردن اصلاح‌گرایانه در حوزه‌های مختلف مدیریت کشور امری ضروری است که موجب سلامت و شفافیت بازار سرمایه و ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود.محمد باقر الفت تصریح کرد: همگی باید به بحث پیشگیری اعتقاد داشته باشیم و آگاه باشیم که پیشگیری یک بحث اخلاقی است. بورس باید بازاری هوشمند باشد؛ به این معنی که به سرمایه گذاران و استفاده‌کنندگان از خدمات مالی این مفهوم را القا کنند که اگر مشکلی در معاملات پیش بیاید، آن مشکل در بستری مناسب و به سرعت حل و فصل خواهد شد. در نتیجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی با دادگاه‌ها و محاکم قضایی درگیری نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه تجارت یعنی سرعت و دقت تاکید کرد: مواد ۴۰ تا ۴۵ قانون بازار اوراق بهادار به شفافیت اطلاعات پرداخته و سازمان بورس باید حسن نیت بازار سرمایه را درخصوص شفافیت اطلاعات به مردم نشان دهد و تمامی ابزارهای موجود را به کار گیرد تا از این طریق اعتماد عموم را کاملا جذب کند. همچنین رعایت امانتداری درخصوص اطلاعات هم امری ضروری تلقی می‌شود.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: ما در امر داوری تجربیات خوبی داریم و می‌توانیم از طریق همکاری مشترک با سازمان بورس، تجارب خود را (در زمینه داوری اختیاری) در اختیار سازمان بورس قرار دهیم تا از این طریق به حل و فصل اختلافات و کاهش مراجعات به دادگستری کمک ‌شود.الفت در مورد بازدارنده نبودن مجازات‌های موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار نیز تصریح کرد: باید جلسات مشترکی بین همکاران معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان بورس تشکیل شود و نتایج جلسات از طریق دستگاه‌های مرتبط پیگیری شود.

در ادامه مراسم، شاپور محمدی به بیان اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرائم در بازار سرمایه پرداخت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در بازار سرمایه سالم و دارای امنیت و شفافیت است که سرمایه گذاران ورود پیدا می‌کنند و با خیال راحت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: برای سازمان افتخار نیست که برای فعالان بازار پرونده‌ها و محکومیت‌های زیادی به‌وجود آید، بلکه برای سازمان این افتخار است که بازار سرمایه عاری از تخلف و جرم داشته باشیم که موضوع پیشگیری خیلی به این موضوع کمک می‌کند. برای همین با تشکیل ادارات پیشگیری و ارتقای سلامت و نیز حمایت از سهامداران و رسیدگی به شکایات سرمایه‌گذاران خرد موافقت شده است.محمدی از کمک‌ها و همکاری‌های قوه قضائیه قدردانی و ابراز امیدواری کرد با حصول تفاهم‌نامه‌های مشترک، پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات در بازار سرمایه به‌طور کامل صورت پذیرد.

وی اختصاص شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و کیفری بورسی و همچنین حمایت از استحکام آرای قطعی مراجع تخصصی موضوع قانون بازار اوراق بهادار را امری ضروری و مهم در پیشگیری از تخلفات و جرائم در حوزه بازار سرمایه عنوان کرد. محمدی با بیان اینکه وظیفه محوری سازمان بورس و اوراق بهادار حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران است، گفت: برای حمایت از حقوق سهامداران لازم نیست حتما حقی ضایع شود تا پس از آن استیفای حقوق صورت بگیرد. یکی از راه‌های حمایت، شفاف کردن بازار است تا افراد معاملاتی انجام ندهند که حقوقشان ضایع شود. وی تصریح کرد: سازمان بورس اقدامات قابل توجهی در حل و فصل اختلافات و شکایات از طریق سازوکارهای بازار سرمایه کرده و از هجوم انبوهی از شکایات به محاکم دادگستری جلوگیری کرده است.

محمدی تاکید کرد: در رویکرد جدید، سازمان در کنار جنبه‌های نظارتی و پیگیری تخلفات جرائم از طریق مراجع قانونی، بر مساله پیشگیری از جرائم و تخلفات متمرکز خواهد بود. اعتقاد بر این است که ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار بالا است و با شفافیت بیشتر و اعتماد به فعالان این بازار و از طریق تبادل نظر بین نهادها، تشکل‌ها و ناشران و سرمایه‌گذاران می‌توان زمینه‌های انحراف را از بین برد.در ادامه معاون حقوقی و مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به برنامه‌های معاونت حقوقی سازمان برای استفاده از ظرفیت‌های نهادها و تشکل‌های شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بیان کرد: در راستای استقرار روش‌های پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم در بازار سرمایه جلساتی با مشارکت متولیان ذی‌ربط در کشور برگزار شده و در آینده نیز به‌طور منظم و مستمر ادامه خواهد یافت.

جعفر جمالی از دیگر برنامه‌های سازمان در زمینه پیشگیری و ارتقای سلامت محیط کسب‌و‌کار را شفاف‌سازی مقررات، ساده‌سازی مقررات، تنقیح قوانین، تبادل نظر با ارکان و فعالان بازار سرمایه و حاکم کردن فضای حسن نیت و تعامل بیشتر دانست و اعلام داشت که ان شاءالله در این زمینه، خانواده بازار سرمایه با تعامل داخلی، با تاکید بر شفافیت بیشتر و ارتقای سلامت در فعالیت‌های اقتصادی الگو خواهد بود.سید مرتضی شهیدی؛ مدیر امور پیگیری تخلفات سازمان بورس نیز با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۰۰ مورد شکایت در سامانه «سمتا» به ثبت رسید، گفت: طی ۷ ماه اخیر ۱۷۵۰ مورد شکایت ارسال شده که با پیگیری این مدیریت بحمدالله در خانواده بازار سرمایه حل و فصل و تعیین تکلیف شده است. در حالی که هر کدام می‌توانست منجر به ایجاد پرونده‌ای قضایی شود.

کد N1552191

وبگردی