آفتاب
معاون اجرایی رئیس جمهور:

جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور یک اجبار است

جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور یک اجبار است

کرج - معاون اجرایی رئیس جمهور جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور را یک انتخاب ندانست و گفت: این مهم یک اجبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری در نشست هم اندیشی البرزی های مقیم خارج از کشور با سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت: خوشحالم در کشوری زندگی می کنیم که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی علیرغم موجود مشکلات، به آینده امیدوار بوده  و مطمئن هستم که دولت از آنها حمایت می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم تا سیاست های کلی نظام محقق شود، افزود: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه یک واقعیت شفاف برای رونق و رفاه حال مردم تکیه بر اقتصاد مقاومتی دارد.

شریعتمداری در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران باید برای تحقق سیاست های  اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند، ادامه داد: به واقع اقتصاد مقاومتی به گفتمان ملی در میان فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تجارت را امری مقدس می دانم گفت: برای تجارت تعریف خاصی قائل هستم و معتقدم که در حوزه واردات باید مواد اولیه ای که در داخل کشور تولید نمی شود را وارد کنیم؛ موادی که به لحاظ تکنوژیک به آن نیازمند هستیم.

شریعتمداری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید مانند دیگر دولت ها وظیفه اصلی خود را تحقق سیاست های کلی نظام می داند و تلاش می کند تا شرایط مطلوب در حوزه روابط خارجی با دنیا را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در شرایط تحریم به حیات خود ادامه دادیم، تصریح کرد: خوشبختانه در زمانی که تحریم ها بر علیه ایران اعمال می شد صاحبان اندیشه در کشور روش هایی را ابداع کردند که تولید داخلی به فعالیت خود ادامه داد.

شریعتمداری اضافه کرد: در رقابت بی امان اقتصادی که در دنیا حاکم است، ایران توانسته با سرعت بیشتری در راستای توسعه گام بردارد.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه کشور نیازمند به آرامش در فضای سیاست خارجی بود، گفت: ما باید بتوانیم تکنولوژی را از خارج از کشور وارد کنیم و در موازات با این کار، صادرات را توسعه دهیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن به ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید داشت. آرامش حال حاضر کشور مدیون تدبیر دولت در حوزه سیاست خارجی است.

وی با اشاره به اینکه دولت توانست تورم که عامل مخرب اقتصاد کشور است را به نقطه مطلوبی برساند، خاطرنشان کرد: در سایه برقراری ارتباط خارجی و لغو تحریم ها دسترسی ما به بازارهای خارجی فراهم شده است.

شریعتمداری ایجاد اعتماد میان شرکای خارجی در امر سرمایه گذاری را مهم برشمرد و افزود: اگر کشور در حوزه سیاست خارجی قدم های بلندی بر می دارد باید اقتصاد را ایزوله کند و امکاناتی پیش بینی کند که فعالان اقتصادی متضر نشوند؛ این حقی قابل مطالبه است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید اطمینان در بازار داخلی ایجاد شود، گفت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید بدانند کشور به صورت معقولی اداره می شود و شرایط حاکم بر کشور منجر بر ایجاد آرامش در بازارها می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سفر هیئت دولت به استان البرز که فردا انجام می شود اشاره کرد و افزود: طبق نظرسنجی های موجود اولین معضلی که مردم استان البرز در نظرسنجی ها اعلام کرده اند اشتغال و رفع معضل بیکاری است.

شریعتمداری با اشاره به تهیه گزارشات مقامات محلی استان البرز برای ارائه به هیئت دولت ادامه داد: باید برای قشر نخبه و تحصیلکرده بازار کار ایجاد شود و با توجه به منابع مالی محدود باید شرایط مناسب فراهم شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به برکات سفرهای استانی هیئت دولت گفت: طی ۳۰ سفر هیئت دولت به استانهای کشور  صد هزار و ۵۳۱ تصمیم در حوزه اقتصادی گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ۲۴ هزار میلیارد تومان برای ۱۰۰ هزار و ۵۳۱ تصمیم در نظر گرفته شده است و ۶۸ درصد وعده های دولت در سفرهای استانی محقق شده است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل بودجه یک سال کشور است و تقاضا در استانها ۱۰ برابر این رقم است، گفت: در استان البرز به صورت مستقیم ۵۰۰ میلیارد تومان و به صورت غیرمستقیم ۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبه وجوددارد که قطعا دولت نمی تواند از بودجه کل کشور در این رابطه استفاده کند بنابراین نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید بدنبال جذب سرمایه گذار خارجی باشیم این مهم را یک انتخاب ندانست و گفت: جذب سرمایه گذار خارجی در کشور یک اجبار است.

وی با تاکید بر اینکه ما بدون یک دلار خارجی می توانیم سالها به حیات خود ادامه دهیم گفت: اگر می خواهیم با دنیای امروز رقابت کنیم باید سرمایه گذار خارجی را یک اجبار بدانیم.

شریعتمداری تصریح کرد: دولتها بر اساس قاعده دموکراسی در حال تغییر و تبدیل هستند و سیاست های دولت ها مدام در حال تغییر است بنابراین باید موانع بر سر راه تجارت شناسایی و رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی دولت ها برای صادرات عوارض وضع کرده اند گفت: این یعنی سیاست های دولت در حال تغییر است و باید شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به گونه ای پیش برود که توسعه دست یافتنی تر باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این توانایی در سرمایه گذاران داخلی و  خارجی وجود دارد افزود: ارائه دولت بر این است که توانانیی و ظرفیت های سرمایه گذاران شکوفا شود.

شریعتداری با اشاره به فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استانها  خطاب به استاندار البرز گفت: مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان در این کارگروه مطرح و رفع شود و در صورت نیاز مشکلات به کارگروه تسهیل مرکزی ارسال شود.

وی در پایان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حاضر در نشست خواست مشکلات  و موانع بر سر راه خود را به صورت مکتوب به نهاد ریاست جمهوری ارائه کنند.

کد N1551980

وبگردی