آفتاب

رعایت شیوه زندگی سالم،راهکاری برای مقابله با خطر ژنتیکی بیماری قلبی

رعایت شیوه زندگی سالم،راهکاری برای مقابله با خطر ژنتیکی بیماری قلبی

تهران - ایرنا - یک مطالعه نشان می دهد شیوه زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افرادی که به طور ژنتیکی مستعد آن هستند، کاهش دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از یونایتدپرس، راه هایی وجود دارد که افراد دارای زمینه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی، می توانند با پیروی از آن خطر ابتلای خود به این بیماری ها را کاهش دهند.
یک تحقیق تازه نشان می دهد این افراد می توانند خطر موروثی بودن حمله قلبی را با شیوه زندگی درست، ورزش، مصرف غذای سالم، تناسب اندام و ترک سیگار به حداقل برسانند.
دکتر سکار کتیرسان مدیر مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی در بیمارستان ماساچوست در بوستون گفت: حتی کمترین تلاش در این زمینه هم نتیجه می ذهد و افراد می توانند خطر ژنتیکی بیماری قلبی را به بیش از نصف کاهش دهند.
کتیرسان هشدار داد که به عکس، افرادی نیز که با مزیت های ژنتیکی محافظ در برابر بیماری قلبی متولد می شوند، می توانند شانس خوب خود را با انتخاب یک شیوه زندگی ناسالم تباه کنند.
در این مطالعه محققان داده های بیش از 55 هزار شرکت کننده را در چهار مطالعه گسترده سلامت جمع آوری کردند و خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری قلبی در هر فرد را با استفاده از پنلی متشکل از 50 ژن که قبلا با خطر حمله قلبی بالا ارتباط داشتند، بررسی کردند.
آنها همچنین شیوه زندگی افراد را بر اساس چهار عامل سیگار کشیدن، وزن بدن، رژیم غذایی و ورزش در نظر گرفتند.
کتیرسان گفت: در این مطالعه اصول ساده ای برای رعایت یک شیوه زندگی خوب تعیین شده بود؛ هر یک از افراد ملزم بود سیگار نکشد، چاق نباشد، فعالیت جسمی را حداقل یک روز در هفته انجام دهد و دستکم از نیمی از توصیه های ارائه شده درباره رژیم غذایی سالم را به طور منظم پیروی کند.
حتی این میزان اندک تغییر شیوه زندگی برای افراد در معرض خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری های قلبی اهمیت دارد.
در این مطالعه، محققان خطر بیماری عروقی قلب را که شامل حمله قلبی، ایست قلبی و یا نیاز به آنژیوپلاستی یا روش های دیگر برای باز کردن رگ های مسدود شده بود، بررسی کردند.
آنها دریافتند که فردی با خطر ژنتیکی بالا و شیوه زندگی ناسالم، در ظرف 10 سال با 11 درصد احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مواجه می شود، اما فردی که با همین شرایط از شیوه زندگی سالم پیروی می کند، چنین احتمالی در وی پنج درصد کمتر است.
افراد با خطر ژنتیکی پایین و شیوه زندگی سالم به میزان سه درصد با خطر ابتلا به مشکلات عروق کرونر طی 10 سال مواجه هستند اما یک شیوه زندگی ناسالم این خطر را تا 5.8 درصد افزایش می دهد.
نتایج این مطالعه روز دوشنبه در نشست سالانه انجمن قلب امریکا در نیواورلئان ارائه و همزمان در مجله New England Journal of Medicine منتشر شد.
علمی **1311**
مترجم:محمدعلی صنایعی*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1551637

وبگردی