آفتاب

به برجام افتخار می‌کنیم

به برجام افتخار می‌کنیم

مراسم رونمایی اسناد محرمانه وزارت امور خارجه دوره قاجار و پهلوی اول صبح امروز سه شنبه (25 آبان‌ماه) با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا شعبانی چهره ماندگار حوزه تاریخ و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی در این نشست تاریخ را زندگی مردم خواند و گفت :‌ تاریخ زندگی مردم است و پشتوانه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی جامعه محسوب می‌شود. ما ملتی هستیم که از گذشته تاریخ داشته‌ایم، در طی تاریخ ایران 300 سال تنها ابرقدرت دنیا بودیم با این وجود به هیچ کدام از کشورها تجاوز و تهاجم نداشتیم. پس از آن نیز به مدت 1200 سال یکی از دو ابرقدرت شناخته شده در دنیا بودیم اما باز هم تاریخ‌مان نشان می‌دهد که جنگ، کشورگشایی و ... در مرام ایرانی‌ها جایی ندارد. ما هرگز نخواستیم هیچ سرزمینی را از کسی بگیریم و یا به زور و اجبار دین خود را به کسی تحمیل کنیم.

وی افزود: در عرصه تاریخ به همین دلیل بسیار ثبات قدم داشته‌ایم و می‌توانیم با سربلندی از آن یاد کنیم. دانش و آگاهی مردم ایران خصوصا در این منطقه پرآشوب به گونه‌ای است که هر فرد ایرانی و حتی افراد عامی از این وجه تاریخی و دیپلماسی ما خبر داد. آقای هاشمی رفسنجانی نیز جایی گفته بود شعور دیپلماسی و روابط حتی کارگران ما از دیپلمات‌های منطقه بیشتر است.

این چهره ماندگار عرصه تاریخ درباره نحوه نگهداری اسناد نیز متذکر شد: ما از گذشته دژهایی داشتیم که اسناد را به صورت طبقه‌بندی در آن نگهداری می‌کردیم شاهنامه فردوسی نیز به خوبی نشان می‌دهد ترببیت یک شخصیت سیاسی در ایران چه امتحان‌ها و آ‌موزه‌هایی را طی می‌کنند. ما بیش از 100 عنوان کتاب درباره اصول ملک‌داری داشته‌ایم که نشان می‌دهد ایرانیان تا چه میزان سنجیده و معقولانه با دیگر کشورها برخورد می‌کردند. اصولا اینکه امروز دنیا روی ما حساب می‌کند یا دشمنان تلاش دارند به ما ضربه بزنند به دلیل همین نکات قوت‌مان است.

شعبانی ادامه داد: تاریخ فقط حفظ اتفاقات یک ملت نیست بلکه کمک می‌کند حافظه دیگران را بخوانیم. با توجه به اتفاقات پس از انتخابات آمریکا، و با برگشت به تاریخ‌شان می‌توان فهمید که این انتخابات از کجا به چنین نتیجه‌ای رسیده است مردم آمریکا به دلیل آنکه از گوشه و گوشه و جای جای جهان در این کشور جمع شدند یک هویت مشترک مثل ما ایرانی‌ها ندارند و تصمیمات‌شان تنها بر اساس منافع مشترکی است که احساس می‌کند. به همین د لیل سیر این منفعت به هر سمتی برود با آن همسو می‌شوند.

او در پایان تاکید کرد: برجام یکی از مهمترین قراردادها و معاهدات بین‌المللی در 200 سال اخیر است و به جرأت می‌توان گفت: تنها معاهده این دو قرن است که می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

اسناد تاریخی تنها یک شی‌ء برای موزه نیستند

منصور صفت‌گل (استاد دانشگاه تهران) نیز رونمایی از اسناد محرمانه حوزه دیپلماسی را اتفاقی فرخنده در حوزه تاریخ دانست و گفت: متاسفانه تا امروز از لحاظ دسترسی به منابع اسنادی و پژوهشی مخصوصا در عرصه دیپلماسی و سیاسی با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه بوده‌ایم در حالی که امروز بازگشت به تاریخ یکی از مهمترین منابع برنامه‌ریزی برای آینده محسوب می‌شود. اسناد مربوط به تاریخ دیپلماسی ایران البته در طول تاریخ چندان باقی نمانده‌اند و مخصوصا در حوزه تاریخ 200 سال اخیر تنها بخشی از آنها در سازمان‌های ا سنادی و آرشیوی ما نگهداری می‌شوند و مابقی در کشورهای منطقه اروپایی و غربی هستند.

صفت‌گل ا ضافه کرد: اکنون با رونمایی از این اسناد می‌توانیم دو برنامه را برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. اول آنکه ثابت شود اسناد تنها یک شی و گنجینه مختص موزه نیستند و باید دراختیار پژوهشگران و تاریخ دانان قرار بگیرند همچنین از این اسناد می‌توان به عنوان نمونه در پای دیپلماسی استفاده کرد و همچون یک مرجع برای برطرف کردن نواقصی که در گذشته شاهد بودیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

در پایان این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از معاونان این وزارتخانه به صورت نمادین هدایایی را که در این سال‌ها با سفر به دیگر کشورها از سران آنها دریافت کرده بودند به مرکز اسناد وزارت خارجه تحویل دادند. یکی از این هدایا تابلو نقاشی نفیسی بود که محمدجواد ظریف در آخرین سفر خود به ا ندونزی از مسئولین این کشور از یک نقاش اندونزیایی در یک برنامه رسمی با حضور مسئولین دریافت کرده بودند.

کد N1551615

وبگردی