آفتاب
مخبر دزفولی:

کسی منکر تخلفات علمی در کشور نیست/ کارنامه بدتر تخلفات غربی ها

کسی منکر تخلفات علمی در کشور نیست/ کارنامه بدتر تخلفات غربی ها

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با درخواست از منتقدان درخواست برای حمایت از پیشرفت های علمی کشور گفت: هیچ کس منکر برخی تخلفات علمی در کشور نیست، اما غربی ها در این تخلفات کارنامه بدتری دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئین اختتامیه «همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه سید محمد حسین طباطبایی» با حضور دکتر محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد.

مخبر دزفولی در بخشی از سخنان خود دراین مراسم با اشاره به سابقه درخشان علم و دانش در تمدن اسلامی، گفت: تاریخ علم را غربی ها آنگونه که خواسته اند نگاشته اند و به همین دلیل در این نگاه غرب مبدا و منشا همه علوم است.

وی افزود: همین نگاه را امروز در تهمت به «سرقت علمی» به دانشمندان کشورمان مشاهده می کنیم، هیچ کس منکر برخی تخلفات علمی در کشور نیست، اما غربی ها در این تخلفات کارنامه بدتری دارند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت های علمی کشور در سال های بعد از انقلاب اعجاب آور بوده و این پیشرفت ها امروز هدف و آماج دشمنی ها است. این دشمنی ها نشان می دهد که پیشرفت های ما بسیار بیشتر از توقع دشمنان بوده است و برای کمرنگ کردن این پیشرفت ها به بی اخلاقی های فراوانی دست زده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته برخی انتقادات وجود دارد که لازم است، ولی منتقدان دلسوز هم باید از پیشرفت های علمی حمایت و پشتیبانی کنند. همانگونه که در موضوعاتی مانند حقوق بشر و ... برخوردهای دوگانه غربی ها را شاهدیم در مقابله با تخلفات علمی هم این موضوع را مشاهده می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده چندی پیش گفتم که این کارها سازمان یافته است و از آن بوی توطئه به مشام می رسد، ولی متاسفانه برخی از افراد از این موضع گیری بنده بر آشفته شدند، ولی ما برای این سخن خود اسناد و مدارک غیر قابل انکاری داریم.

مخبر دزفولی با اشاره به ابعاد اخلاق علمی در جهان امروز گفت: همانگونه که غرب امروز سودای رهبری بر جهان را در سر می پروراند، سلطه بر جریان علمی جهان را با شدت دنبال می کند،   ما با اتکا به ذخائر غنی فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش علمی خود را ادامه خواهیم داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تدوین مبانی فکری اخلاق علمی و حرکت بر اساس این مسیر باید توسط جامعه علمی کشور جدی تر گرفته شود، اگر بخواهیم «تمدن نوین اسلامی» شکل بگیرد باید همه دانشمندان با یک نگاه واحد تلاش علمی خود را انجام دهند.

کد N1551606

وبگردی