آفتاب

تاکید اوباما و کلینتون بر بازسازی حزب دموکرات

تاکید اوباما و کلینتون بر بازسازی حزب دموکرات

ایسنا نوشت: هیلاری کلینتون و باراک اوباما از حزب دموکرات خود خواستند تا پس از شکست انتخاباتی به بررسی دلایل شکست بپردازد و مجددا خود را احیا کند.

به نوشته روزنامه گاردین، هیلاری کلینتون، نامزد شکست خورده انتخابات آمریکا در کنفرانسی تلفنی به ارزیابی اولیه چگونگی تاثیر شکست روی خودش پرداخت و دموکرات‌ها را ترغیب کرد تا در دوران دونالد ترامپ سخت‌تر از دوران‌های گذشته برای ارزش‌های این حزب مبارزه کنند.

او به قانونگذاران کنگره گفت: هیچکس متاسف‌تر از من نیست. دل‌شکستگی‌ها یک شبه التیام نمی‌یابد و این هم اینگونه است. حزب باید به تجزیه و تحلیل بپردازد و قانونگذاران باید در مبارزات پیش رو نسبت به انحراف و یا اختلاف هوشیار باشند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه در یک کنفرانس تلفنی دیگر به کلینتون درباره "رقابت تاریخ‌ساز" تبریک گفت اما اذعان کرد که شکست تا چه اندازه تلخ است.

اوباما گفت: پذیرش شکست‌هایی که انتظارشان را داریم سخت است، چه برسد به شکست‌هایی که اصلا انتظار نداریم. به تیم خودم گفته‌ام که شما مجاز هستید یک هفته و نیم و یا شاید دو هفته افسرده باشد اگر واقعا به آن نیاز دارید اما بعد از آن باید خودمان را آماده کنیم و به سر کار بازگردیم.

اوباما هم همانند کلینتون، حزب دموکرات را به ارزیابی اشتباهات و کار دوباره روی استراتژی حزب در سطح ریشه‌ای ترغیب کرد. او گفت: ایده‌های بهتری داریم اما باید این ایده‌ها را به رای و نهایتا به عمل تبدیل کنیم.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که کلینتون با ادامه شمارش آراء دوشنبه توانست چهار رای الکترال کالج ایالت نیوهمپشایر را به دست آورد و میزان کل کالج انتخاباتی‌اش را به 232 برساند. ترامپ 306 الکترال کالج گرفته است. گرچه آمار نهایی از شمارش آراء هنوز تکمیل نشده است اما کلینتون با 800 هزار رای بیشتر از ترامپ در آرای مردمی جلوتر است. با وجود این، کلینتون به دلیل آنکه نتوانست 270 کالج انتخاباتی لازم را به دست آورد، مقابل ترامپ شکست خورد.

52311

کد N1551506

وبگردی