آفتاب

خادمان ابا عبدالله الحسین: برای زنده نگاه داشتن قیام کربلا به زائران خدمت می کنیم

خادمان ابا عبدالله الحسین: برای زنده نگاه داشتن قیام کربلا به زائران خدمت می کنیم

اهواز – ایرنا – سالها از قیام عاشورای حسینی می گذرد اما عشق به ابا عبدالله الحسین(ع) روز به روز فزونی می یابد به گونه ای که هر ساله این شور را در مراسم اربعین حسینی به وضوح می توان دید.

به گزارش ایرنا در مرز چذابه، پرچمهای بر افراشته قرمز ، سبز و مشکی در مسیر تردد به سمت پایانه مرزی راه را نشان می دهد . از دور صدای مداحی های گوناگون به گوش می رسید . صداهایی که با شنیدن اشعار آنها دل را به پرواز در می آورد.
ظرف دله قهوه و صدای استکان قهوه مرد موکب دار که با لهجه عربی زائران را دعوت به نوشیدن قهوه می نماید ، آن طرف تر مرد روحانی با در دست داشتن قرآن زائران را بدرقه می کند.
چای، میوه و خوراکی های دیگری در بین راه روی میزها توزیع می شود و خیلی ها از خستگی راه دور میز موکب مشغول خوردن چای معطر دارچین و لیموکه فضای اطراف میز را پر کرده بود ایستاده بودند و گپ می زدند.
در گوشه ای از مسیر کودکی روی زمین نشسته و سینی خرما را روی سر خود قرار داده و چند زایری که عبور می کردند یک حبه خرما بر می داشتند تا برای ادامه راه انرژی دریافت کنند.
به نیمه راه رسیدم شخصی به سرعت دوربین را از دستم گرفت و با اصرار بر روی صندلی نشاند و شروع به ماساژ دادن پاهایم کرد و زیر لب زمزمه کنان صلوات می فرستاد و لبیک یا حسین می گفت.
سید نصیب، مسئول موکب انصار در پایانه مرزی چذابه می گوید: حدود ده روز است به مرز چذابه برای برپایی موکب آمده اند و با هزینه های شخصی و کمکهای مردمی داربست،چادر،موکت ،فرش و دیگر امکانات برپایی چادر را تهیه کرده ایم.
وی گفت: شور حسینی سال به سال در دل عاشقانش فزونی می یابد و مراسم اربعین حسینی هر سال بهتر و پر شورتر از سالهای قبل انجام می شود.
وی گفت: شلوغ شدن و متراکم شدن جمعیت زائر حسینی ما را به ادامه خدمت رسانی به آنها مصمم تر و با انرژی تر می کند چرا که معتقدیم با این کار قیام عاشورا را زنده نگاه می داریم.
موکب دار دیگر حاضر در مرز چذابه می گوید : یکی از نشانه های مسلمانان در شیعه، زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) است و تمام موکب داران با این هدف در این مسیر اقامت می کنند تا به زائران اربعین خدمت کنند .
حاج علی اکبر ساکن بستان است و اظهار می کند : از نیمه ماه صفر آمادگی برای برپایی موکب را به همراه جمعی از اهالی محل هماهنگ می کنیم تا در زمان آغاز راهپیمایی زایران شروع به خدمت رسانی کنیم .
وی اظهار داشت: مردم عرب نشین غرب استان خوزستان با آغاز ماه محرم سیاه پوش عزای خاندان عصمت و طهارت می شوند و این عزاداری را تا پایان ماه صفر تداوم می بخشند.
وی گفت: اغلب افراد در مسیر حرکت زائران حسینی حتی منازل خود را آماده برای پذیرائی از آنان می کنند تا مشقتهای مسیر بر آنان سهل شود و به راحتی بتوانند به کربلای معلی برسند.
وی گفت: عشق به حسین(ع) روز به روز افزایش می یابد و حجم بالای زائران در این مسیر موید این موضوع است و همین امر موکب داران منطقه را ترغیب کرده که خدماتشان را با زائران اربعین حسینی افزایش دهند.
مدیر پایانه مرزی چذابه در گفتگو با خبرنگار ایرنا می گوید : مرز چذابه از مبادی تردد زائران اربعین حسینی در 110 کیلومتری اهواز واقع است و زائران هشت استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان ، چهار محال بختیاری ، اصفهان و سمنان و یزد از این مرز تردد می کنند.
احسان نونژاد از افزایش تجهیزات پایانه مرزی چذابه گفت و اظهارکرد: پایانه چذابه هم اکنون مجهز به 16 گیت کنترل مدارک به صورت ثابت است که با افزایش تردد زائران حسینی سالن شرقی و غربی با 13گیت آماده ارائه این خدمات است.
وی ادامه می دهد: برای جابجایی زائران از پایانه مرزی تا توقفگاه جدید با سازمان اتوبوسرانی هماهنگ شده که در ایام اربعین و پس از اربعین جابجایی ها صورت گیرد.
حدود یک کیلومتر از بین جمعیت و موکبها و زوار که عبور کردم به خروجی و ورودی پایانه رسیدم انجا بود که از دور جاذبه حرم امام حسین ( ع) پای رفتن را از اراده من خارج کرده بود و از بین گیت های خروجی و کنترل روادید عبور کردم تا به درب اصلی خروج از پایانه رسیدم . در دور دست حدود 700 متری مرزبانی و جمعیت زائران را می دیدم که با پرچمهای رنگی ، پیر،جوان و کودک این مسیر را طی می کردند تا پا در مرز کشور عراق بگذارند و به دیدار ائمه اطهار و اما غریب در کربلا بروند.
7165/ 6064
خبرنگار: حمیدرضاترابی فرد **انتشار دهنده: محسن بهاروند
کد N1551319

وبگردی