آفتاب

خداحافظی پراید و 405 تا پایان سال

خداحافظی پراید و 405 تا پایان سال

روزنامه شرق به نقل از استاندار تهران نوشت: بنا بر آن است که خطوط تولید خودروسازان نوسازی یا برای تولید محصول جدید اصلاح و محصولات قدیمی نیز از رده خارج شوند.

سیدحسین هاشمی  با اشاره به قراردادهای جدید خودروسازان اظهارداشت: تا آخر امسال بنا به تصمیمی که گرفته شده، پراید و ٤٠٥ از خط تولید خارج می‌شوند و محصولات جدیدی جایگزین این دو محصول خواهد شد.

وی افزود:  خودروهای تولیدشده در کشور باید از این به بعد با استاندارد یورو٤ یا یورو٥ به تولید برسند و زیر این استاندارد نباید خودرویی وارد بازار شود. سوخت این خودروها نیز بهتر است ارتقا یابد تا با افزایش استاندارد تولید خودرو و سوخت، هوای تهران و سایر کلان‌شهرها بهبود یابد.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: خودروسازانی نيز نظیر ایران‌خودرو، سایپا و بهمن که در تهران استقرار دارند مذاکراتی را برای جایگزینی محصولاتشان آغاز کرده‌اند که امیدوارم به نتیجه برسند و زودتر محصولات جدید خود را روانه بازار کنند.

‌او در پاسخ به این سئوال که آیا انتقال صنایع خودروسازی منتفی است؟ گفت: چنن بحثی وجود ندارد، اما خارج‌شدن خودروهای قدیمی و جایگزین‌کردن آنها با خودروهای جدید جزء سیاست‌هایی است که دولت در پیش گرفته است.

هاشمی درباره نوسازی صنایع در استان تهران نیز گفت:بزرگ‌ترین شرکای تجاری خارجی در تهران، شرکت‌های آلمانی‌ و ایتالیایی‌ هستند و به نظر می‌رسد شرکت‌هایی از این دو کشور مشغول بازسازی و احیای برخی واحدهای صنعتی شده‌اند. البته دراین‌میان بخش خصوصی تشخیص می‌دهد تکنولوژی مورد نیاز خود را از کجا بگیرد.

وی اضافه کرد:  طبیعتا کشورهای اروپایی و کره و چین از شرکای اصلی صنایع کوچک و متوسط حاضر در تهران هستند و با انعقاد قراردادهای مختلف کوشیده‌اند نوسازی و احیای صنایع ایران را آغاز کنند. خواسته سیاست‌گذار از آنها این است که تکنولوژی واردشده با محیط‌‌زیست ما سازگار باشد که این موضوع جزء شروطی است که وزارت صنعت به آن پایبند است.

او تاکید کرد:به‌هرحال این واقعیت را بهتر است بپذیریم که ممنوعیت ایجاد صنایع جدید در شعاع ١٢٠کیلومتری شهر تهران محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع جدید ایجاد کرده است.

هاشمی با بیان اینکه در این رابطه ما سه راه داریم،گفت: نخست آنکه صنایع غذایی را در این استان توسعه دهیم، دوم به دنبال گسترش صنایع‌های تک و دانش‌بنیان باشیم و در نهایت هم از صنعت‌کاران به‌گونه‌ای حمایت کنیم که صنایع موجود در استان را بازسازی و احیا کنند. این اقدام شاید واجب‌تر از ایجاد صنایع جدید باشد و می‌تواند لباس تازه‌ای بر تن واحدهای صنعتی استان تهران کند. در جنوب فرودگاه، ٥٠٠ هکتار زمین اختصاصی برای ایجاد صنایع های‌تک در نظر گرفته‌ایم و در شهرک فرودگاهی امام خمینی که جزء منطقه آزاد است پیش‌بینی شده که صنایع های‌تک مستقر شوند و بتوانند به‌راحتی فعالیت داشته باشند.

او گفت:ما مجری سیاست‌های دولت هستیم، ولی به لحاظ کارشناسی ایجاد صنایعی که آلوده‌کننده هستند و با محیط سازگاری ندارند، به هیچ عنوان به مصلحت نیست.

استاندار تهران با اشاره به اینکه  ١٧‌هزار واحد صنعتی در تهران موجود است ،عنوان کرد: اگر اینها را نوسازی کنیم می‌توانند علاوه بر بالابردن بهره‌وری، تولید بالایی داشته باشند و نیاز کالایی استان تهران را به‌راحتی تأمین کنند و صادرات هم به سایر استان‌ها و کشورها داشته باشند.

به گفته وی در سال گذشته بیش از ١٢‌میلیارد دلار کالا از استان تهران صادر شده که برای سال‌جاری هدف ما این است تا ١٤‌میلیارد دلار به خارج از استان صادرات داشته باشیم.
کد N1551311

وبگردی