آفتاب

گردشگری و صنعت حوزه هایی سودآور برای حضور سرمایه گذاران خارجی در قم

گردشگری و صنعت حوزه هایی سودآور برای حضور سرمایه گذاران خارجی در قم

قم - ایرنا - حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مرتبط با حوزه گردشگری مذهبی و صنعت در استان قم در کنار سودآوری، با ایجاد تحول در ساختارهای موجود موجب به وجود آمدن فرصت های شغلی پایدار برای جوانان و رونق اقتصادی استان می شود.

به گزارش ایرنا، حرکت به سمت پیشرفت در هر جامعه ای نیازمند داشتن قدرت اقتصادی است و کشورهای جهان هر کدام با برنامه های مختلف در مسیر تقویت اقتصاد خود تلاش می کنند؛ یکی از مهمترین اقدام هایی که می توان از آن برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار استفاده کرد، موضوع سرمایه گذاری و فراهم کردن زمینه حضور فعال سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات مورد نیاز مردم جامعه است.
همچنین حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در عرصه های اقتصادی، از جمله مهمترین راهکارهای ایجاد درآمد برای دولت به منظور تامین هزینه های جاری و بودجه های عمرانی کشور است.
نگاه به مساله سرمایه گذاری نباید تنها به حضور سرمایه داران داخلی در اجرای طرح های تولید و خدماتی محدود شود بلکه فراهم ساختن زمینه مشارکت سرمایه گذاران خارجی نیز در انجام طرح ها و فعالیت های اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با این کار زمینه تحقق رشد اقتصادی کشور و رونق اقتصادی بیش از گذشته فراهم می شود.
اکتفا تنها به بودجه های مصوب دولتی دیگر نمی تواند پاسخ گوی حجم بالای طرح های عمرانی در سطح ملی و استانی باشد چرا که بر اساس سخن مسئولان حجم بسیار بالایی از بودجه دولت برای تامین هزینه های جاری و پرداخت حقوق کارمندان استفاده می شود، به همین دلیل حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران برای ادامه یافتن مسیر سازندگی کشور، امری ضروری است که بی توجهی نسبت به آن پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال دارد؛ همچنین بالا رفتن حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی فراوان، نشانگر سطح بالای امنیت در ایران است و این نکته توطئه های دشمنان را در موضوع ایران هراسی خنثی می کند.
ایران کشوری طلایی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است که هر کدام از استان های آن مزیت های اقتصادی ویژه ای برای سرمایه گذاری دارد، در همین رابطه استان قم به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در آن و همچنین موقعیت مذهبی و فرهنگی ویژه ای که در جهان اسلام و میان مسلمانان به خصوص شیعیان دارد، ظرفیت ها و قابلیت های گسترده ای را برای سرمایه گذاری سودآور و مطمئن در بخش گردشگری مذهبی و ارائه خدمات رفاهی در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می دهد.
در این گزارش به منظور آشنایی بیشتر با فرصت های سرمایه گذاری استان قم و شناخت مشکل های موجود در این بخش، ایرنا مصاحبه ای را به شرح زیر با داریوش پاشوی، رئیس گروه سرمایه گذاری مرکز جذب سرمایه گذاری استان قم انجام داد؛ وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برخی از راهکارها برای بهبود وضعیت سرمایه گذاری در استان، بیان کرد: تعیین یک متولی مشخص در زمینه سرمایه گذاری استان قم، باعث آسان شدن فعالیت های اداری در این بخش شده و از سردرگمی سرمایه گذاران جلوگیری می کند که در این مساله مرکز جذب سرمایه گذاری استان قم می تواند بهترین گزینه باشد.
وی با بیان ویژگی های مناسب قم برای حضور سرمایه گذاران، گفت: وجود شهرک های صنعتی متعدد و منطقه های اقتصادی فعال همچون منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که دارای امکانات گسترده ای از جمله نمایندگی گمرک می باشد و برای ششمین سال متوالی درمیان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور رتبه نخست را کسب کرده است، فرصت های مطلوبی را برای سرمایه گذاری در استان قم به وجود آورده اند.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) – قنوات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
وی افزود: نزدیکی به پایتخت و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قرار گرفتن در مرکز ایران و در مسیر ارتباطی 17 استان کشور، حضور بیش از 20 میلیون زائر در سال و داشتن بازار مصرف مناسب از جمله امتیازهای استان قم برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.
پاشوی گفت: قم در بسیاری از حوزه های صنعتی و معدنی از جمله تولید لوازم خانگی، مواد شیمیایی و پلاستیکی، صنایع مرتبط با تولید کفش، فرش بافی و معادن منگنز و استخراج سنگ در سطح کشور جایگاه مطلوبی دارد و باید این ظرفیت ها را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرد.
وی با اشاره به قابلیت های بخش کشاورزی قم برای حضور سرمایه گذاران خارجی، افزود: سرمایه گذاران می توانند در این حوزه با تولید محصولات کم آب بر و مناسب با شرایط آب و هوایی قم به سودآوری قابل توجهی دست یابند.
وی در ادامه حوزه گردشگری را از جمله مناسب ترین بخش های استان برای سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی می توانند سرمایه های خود را در بخش هتل سازی و ایجاد مکان های رفاهی و تفریحی به کار گرفته و از این راه سرمایه گذاری مطمئنی را تجربه کنند.
رئیس گروه سرمایه گذاری مرکز جذب سرمایه گذاری استان قم گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری قم که از جوان ترین استان کشور است می تواند موجب بالا رفتن سطح اشتغال جوانان و همچنین رشد شاخص های اقتصادی استان شود.
وی بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی که با دریافت مجوزهای لازم در فعالیت های اقتصادی استان قم مشارکت کنند بر اساس برنامه های ملی حمایت از سرمایه گذاران، می توانند از طرح مالیات با نرخ صفر بهره مند شوند.
وی با اشاره به این که بعد از برجام فرصت خوبی برای مذاکره با سرمایه گذاران خارجی فراهم شد، ادامه داد: با رفع برخی از مشکل های بین المللی در زمان ورود سرمایه های خارجی به ایران و همکاری بیشتر بانک های خارجی با بانک های ایران، می توان به آینده سرمایه گذاری خارجی در طرح های اقتصادی استان قم بیش از پیش امیدوار بود.
پاشوی گفت: برای جذب بهتر سرمایه گذاران خارجی و استفاده مطلوب از سرمایه های آنها در طرح های عمرانی و تولیدی استان قم، بخش های اقتصادی باید همکاری های خود را با متقاضیان سرمایه گذاری در استان توسعه دهند.
وی با اشاره به برخی از طرح های سرمایه گذاری خارجی دراستان قم، افزود: طرح بهره برداری از دریاچه نمک با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری توسط سرمایه گذارانی از کشور ایتالیا در حال انجام است، که در همین رابطه مطالعات زیست محیطی برای احیا این دریاچه نیز صورت می گیرد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش فولاد و همچنین تولید انرژی های تجدید پذیر با سرمایه گذاری 70 میلیون یورویی توسط شرکت های اروپایی در استان از جمله بخش هایی است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است.
پاشوی همچنین گفت: سرمایه گذاران ایتالیایی در زمینه تولید لوله های نفت و گاز در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مشارکت می کنند و قرار است همکاری خود را به منظور تامین نیازهای صنعت نفت و گاز ایران با سرمایه گذاری جدید 60 میلیون یورویی توسعه دهند.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت نمایشگاه های بین المللی برای نشان دادن قابلیت های سرمایه گذاری استان قم، افزود: گردشگری و صنعت قم ظرفیت های خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی دارند و باید آن ها را در نمایشگاه های بین المللی و هر فرصت دیگری با بهره گیری از روش های نوین تبلیغات به بهترین شیوه معرفی کرد.
وی ادامه داد: حضور سرمایه گذاران خارجی در حوزه صنعت و معدن استان مانند بخش های صنایع فولادی و فرآورده های نفتی و شیمیایی (لاستیک و پلاستیک) و همچنین استخراج مواد از معادن استان با توجه به ظرفیت های گسترده ای که در این حوزه است، باید روز به روز توسعه یابد.
رئیس گروه سرمایه گذاری مرکز جذب سرمایه گذاری قم گفت: حضور سرمایه های خرد و بدون مجوز در بخش گردشگری و صنعت استان نتیجه قابل توجهی در پی ندارد بنابراین لازم است با آسان ساختن روند سرمایه گذاری خارجی در استان قم، جذب سرمایه های کلان از طریق کسب مجوزهای قانونی در دستور کار مسئولان اقتصادی استان قرار گیرد.
وی در خصوص آمار سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در استان قم افزود: برای دستیابی به آمار رسمی باید اطلاعات مورد نیاز از دستگاه های اجرایی استان، شهرک های صنعتی و منطقه های اقتصادی و اداره ثبت اسناد ارسال و سپس پالایش شود و به همین علت آمار دقیق میزان سرمایه گذاری خارجی در استان قم در سال جاری تا کنون به مرحله ارائه نرسیده است.
وی ادامه داد: در سال 1394 میزان مصوب سرمایه گذاری خارجی استان در حوزه های مختلف به خصوص در بخش گردشگری و خدمات رفاهی، صنعت و معدن و صنایع تبدیلی 12 میلیون و 100 هزار دلار بود که در نهایت رقم یک میلیون و 600 هزار دلار آن محقق شده است.
7405/ 6133/ گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
کد N1551146

وبگردی