آفتاب
ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

از دست رفتن دستاوردهای ۸ ساله، دلیل اصلی «صف‌کشی خیابانی» دموکرات‌ها‌/ جدایی کالیفرنیا عملی نخواهد شد

از دست رفتن دستاوردهای ۸ ساله، دلیل اصلی «صف‌کشی خیابانی» دموکرات‌ها‌/ جدایی کالیفرنیا عملی نخواهد شد

هواداران دموکرات‌ها با پیروزی کاندیدای جمهوری‌خواه احساس کردند که دستاوردهای هشت ساله خود را از دست داده‌اند و نهایتاً شاهد صف‌کشی سیاسی آنها در خیابان‌های آمریکا بودیم.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسایل آمریکا با اشاره به اعتراض‌های خیابانی در آمریکا پس از پیروزی «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به صورت واضح باید گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا یک انتخابات و روند را‌گیری خاص محسوب می‌شود. چراکه فضای سیاسی کاملاً دو قطبی بود و هر طرف بر مواضع خود تاکید داشتند. به بیانی دیگر باید بگوییم که این انتخابات یک نوع جنگ برای بقای ایدئولوژی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قلمداد می‌شود و از این جهت باید گفت که این روند یک انتخابات حزبی معمولی نبود و حتی شعارهایی که در این بین توسط نامزدها رد و بدل شد، گویی در این انتخابات جایگاهی نداشت.

وی ادامه داد: چند هفته قبل از برگزاری انتخابات، زمزمه به وجود آمدن اعتراض به روند انتخابات از سوی جناح ترامپ به راه افتاد و حتی قرار بود شدت این واکنش بیشتر شود. اما شاهد بودیم که این موضوع کاملاً بر خلاف خروجی انتخابات رقم خورد. به گونه‌ای که هواداران دموکرات‌ها با پیروزی ترامپ احساس کردند که دستاوردهای هشت ساله خود را از دست داده‌اند و نهایتاً شاهد صف‌کشی سیاسی آنها در خیابان‌های آمریکا بودیم. البته جمهوری‌خواهان و افراد منصوب به جناح ترامپ اعلام کرده‌اند که سازمان‌های مختلفی در پس اعتراض‌های خیابانی قرار دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نظر جمهوری‌خواهان مبنی بر عوامل به وجود آورنده اعتراض‌های خیابانی گفت: با توجه به مدل اعتراض‌های خیابانی، جناح ترامپ و به طور کلی جمهوری‌خواهان انگشت اتهام و عامل این برنامه اعتراضی را شخص «جورج سوروس» و بنیاد منتسب به وی می‌دانند. برخی دیگر، هدایت‌کنندگان این پروژه را عناصر وابسته به جنبش‌هایی می‌دانند که هدف آنها شکل‌دهی اعتراض‌های خیابانی مدنی- اجتماعی با تاکید بر حفظ دموکراسی است که می‌توان به جنبش Move On اشاره کرد. به هر ترتیب باید این موضوع را نوعی واکنش به شعارهای ترامپ دانست و زمانی نمایان می‌شود که انتخابات دو قطبی شده است.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا احتمال جدا شدن ایالت کالیفرنیا از ایالات متحده وجود دارد یا خیر؛ خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که بحث تجزیه‌طلبی و ادعاهایی در مورد مستقل شدن در آمریکا ریشه در تاریخ ایالات متحده دارد. به صورتی که ایالت هاوایی پس از جنگ آمریکا و اسپانیا در اختیار ایالات متحده قرار گرفت. حتی در زمان آبراهام لینکلن شاهد به وجود آمدن جنگ داخلی در شمال و جنوب آمریکا بودیم که حتی این موضوع تا حد تجزیه پیش رفت اما محقق نشد. لذا با توجه به سوابق قبلی و وضعیت فعلی آمریکا، تجزیه ایالت کالیفرنیا عملیاتی نخواهد شد و از این نظر می‌توانیم بگوییم تجزیه ایالت‌ها از دولت مرکزی امری کاملاً بعید محسوب می‌شود.

کد N1551078

وبگردی