آفتاب

عدم پرداخت تسهیلات به واحدهای تائید شده پذیرفته نیست/ کسی نمی‌تواند از اجرای اقتصاد مقاومتی شانه خالی کند

عدم پرداخت تسهیلات به واحدهای تائید شده پذیرفته نیست/ کسی نمی‌تواند از اجرای اقتصاد مقاومتی شانه خالی کند

معاون اول رییس جمهور گفت: هیچ توجیهی از هیچ مسئولی برای عدم اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پذیرفته نیست و هیچکس در هیچ رده‌ای از حکومت نمی‌تواند از زیر بار اجرای اقتصاد مقاومتی شانه خالی کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در جلسه اقتصاد مقاومتی استان کرمان در شهرستان جیرفت اظهار داشت: برای توسعه استان کرمان هم محدودیت‌های جدی و هم ظرفیتهای فراوان وجود دارد و محدودیت اصلی استان کمبود آب است که باید بصورت جدی و بعنوان اولویت اصلی به آن پرداخته شود.

وی همچنین با اشاره به مشکل تامین آب شرب گفت: باید برای حل این مشکل راهکارهای مناسب پیدا کنیم و برای بهبود وضعیت کشاورزی و تامین آب مورد نیاز این بخش نیز لازم است با مدیریت مناسب، از منابع آب استفاده و بهره برداری حداکثری داشته باشیم.

جهانگیری با اشاره به جلسه شورای عالی آب که هفته گذشته برگزار شد خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات در دستور کار این جلسه موضوع آبخیزداری و آبخوان داری بود که گزارشی از عملکرد طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سالهای قبل ارائه شد و گزارشی نیز در خصوص اثرات این برنامه ها در زمینه جلوگیری از فرسایش خاک و مدیریت آب ارائه شد که متاسفانه در مقطعی شتاب طرح های آبخیزداری کاهش پیدا کرد. 

معاون اول رییس جمهور افزود: البته اجرای این طرح ها یکی از بهترین کارها در جهت مدیریت آب است که باید توسعه پیدا می کرد اما متاسفانه روند کاهشی به خود گرفت. 

وی با اشاره به اینکه استان کرمان از ظرفیت های طبیعی و معادن متعدد برخوردار است گفت: کرمان نخستین استان معدنی کشور است و خوشبختانه در سالهای اخیر روند توسعه استان از سرعت خوبی در بخش های صنعتی، کشاورزی و تجاری برخوردار بوده و این سرعت از متوسط کشور بالاتر بوده است که امیدوارم این روند با شتاب بیشتر ادامه پیدا کند.

دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کارهای عمرانی و توسعه ای توسط دولت قابل انجام نیست، افزود: امروز دیگر کسی در کشور نیست که معتقد باشد دولت باید کار بخش خصوصی را انجام دهد چرا که وظیفه دولت بسترسازی برای حضور و فعالیت بخش خصوصی است و از نظر منابع مالی نیز امروز شرایط بودجه عمرانی دولت شرایط سختی دارد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه در مقطع فعلی بخش خصوصی توانمند است و می تواند کار توسعه را بر عهده بگیرد و دولت نیز آمادگی دارد که ساز و کار این امر را فراهم کند.

وی گفت: مبنای اقتصاد مقاومتی این بود که نقشه راه دقیقی که مورد اتفاق همه باشد برای پیشرفت کشور تدوین کند و خوشبختانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست هایی است که همه صاحب نظران کشور نسبت به اجرای آن اعتقاد دارند.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: دستگاه های نظارتی نیز نسبت به اقتصاد مقاومتی وحدت نظر دارند و دولت، مجلس و قوه قضاییه اصرار دارند که این سیاست ها اجرا شود و این یعنی فرصتی استثنایی برای فعالان اقتصادی کشور فراهم شده است.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد گفت: مردم تا کی باید چشم به راه تکمیل این طرح ها باشند. دولت تصمیم گرفته است که این طرح ها را با قیمت ۰ به بخش خصوصی واگذار کند و دولت در این برنامه به دنبال درآمد نیست. 

وی همچنین با اشاره به گزارش عملکرد استان کرمان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال گفت: متاسفانه بانک ها دراین زمینه تعلل و سستی کرده اند که لازم است جلسه ای با حضور استاندار، وزیر کشور و رییس کل بانک مرکزی تشکیل شود و از بانک ها در این زمینه حساب کشی کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما نمی خواهیم پول کشور تلف شود برای همین به مدیران بانک ها اختیار داده ایم که اگر ادامه فعالیت واحد تولیدی توجیه ندارد به آن تسهیلات ندهند اما باید دلایل آن را ذکر کنند اما اینکه به واحدهایی که پرداخت تسهیلات به آنها تایید شده تسهیلات ندهند قابل قبول نیست.

جهانگیری در ادامه با تاکید براینکه مدیران باید خلاقیت، انگیزه و قدرت تصمیم گیری داشته باشند، گفت: مدیری که انگیزه و خلاقیت ندارد، نمی‌تواند موفق باشد و مدیری که در تصمیم گیری ها از دستگاه های نظارتی واهمه دارد مدیر کارآمدی نیست البته مدیران باید نهایت دقت را بکنند که تصمیمات درست و در چارچوب قانون  اتخاذ کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به منطقه بندی استان کرمان برای اجرای طرح های اقتصادی گفت: این کار ایده خوبی است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید صرفا به دنبال ایجاد صنایع بزرگ در این مناطق باشیم بلکه تاثیر کسب و کارهای کوچک و استفاده از ظرفیت های هر منطقه می تواند نقش بسیار موثرتری در رونق اقتصادی مناطق داشته باشد.

وی با بیان اینکه جیرفت نیازمند کار و اقدامات جدی است گفت: جیرفت نیازمند برداشتن گام های بزرگ است و باید شرایطی فراهم کنیم که بخش خصوصی انگیزه پیدا کند تا در این شهرستان حضور یابد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه آنچه در توان دولت است برای توسعه استان کرمان و شهرستان جیرفت به کار خواهیم گرفت از دستگاه های اجرایی و مسئولین استان خواست توجه ویژه ای به جنوب استان کرمان داشته باشند.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به ویژگی های استان کرمان در بخش منابع آب گفت: موضوع بهره وری آب باید به عنوان یک محور اصلی در این استان مورد توجه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم استان کرمان را استانی معدنی توصیف کرد و گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی در این استان اولویت دارد و استان کرمان استانی زرخیز است که از افراد سخت کوش و تلاشگر برخوردار است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به ظرفیت های استان در سه بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری گفت: باید توجه ویژه ای به این ظرفیت ها معطوف شود و برنامه های منسجمی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی استان تدوین گردد.

در این جلسه استاندار کرمان هم گزارشی از میزان پیشرفت پروژه های اقتصاد مقاومتی استان به تفکیک ۲۳ شهرستان ارائه کرد و به تشریح عملکرد استان در خصوص کارگروه رفع موانع تولید پرداخت.

استاندار کرمان همچنین گزارشی از وضعیت پرداخت تسهیلات برای رونق تولید در این استان ارائه کرد و سپس مدیران مناطق هشت گانه استان کرمان که از بخش خصوصی بودند به اقدامات صورت گرفته و برنامه های آتی برای رونق و توسعه مناطق مشخص شده پرداختند. 

کد N1550857

وبگردی