آفتاب

بازسازی منطقه پس از تروریسم‌زدایی، نیازمند همگرایی جهانی است

بازسازی منطقه پس از تروریسم‌زدایی، نیازمند همگرایی جهانی است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کشتار بی‌گناهان تمام نقاط همچون پاریس، بروکسل، دمشق و یمن محکوم است، گفت: جامعه جهانی در حالی از محکومیت اقدام تروریست‌ها در بروکسل و پاریس حرف می‌زند که در قبال اقدامات فاجعه‌آمیز عربستان در یمن سکوت پیشه کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، اروه مورن رییس منطقه نورماندی فرانسه و وزیر دفاع سابق و نماینده ادوار مجلس این کشور و همچنین فرانسوآ سنمو سفیر فرانسه در تهران صبح امروز (دوشنبه ۲۴ آبان ماه) در راس هیاتی با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه روابط دوجانبه خوبی در طول ادوار مختلف داشته‌اند، گفت: بسترهای مناسبی جهت ارتقا روابط دوطرف وجود دارد که باید با بررسی آنها، این موارد مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه باید در آینده به سمت روابط گسترده و پایدار حرکت کنند، یادآور شد: همکاری مشترک دوجانبه باید هدفمند و مبتنی‌بر انتفاع دوطرف باشد.

جلالی با تاکید براینکه اولویت همکاری ایران و فرانسه می‌تواند در بخش‌های امنیت منطقه و موضوعات اقتصادی تعریف شود، خاطرنشان کرد: باید روند دموکراتیک در منطقه حاکم شود تا تمامی کشورها و ملت‌های منطقه بتوانند حاکمانشان را خودشان انتخاب کنند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و اجرای برجام، تاکید کرد: اکنون در دوران پسابرجام باید به سمت بهره‌مندی و منتفع شدن از دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک که حاصل مذاکرات دشوار و پیچیده دوطرف بود، حرکت کنیم.

رییس گروه دوستی-پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه، با اشاره به روند اجرای برجام از سوی دوطرف، خاطرنشان کرد: امروز و پس از امضای برجام، اراده‌ای جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران در اجرای آن وجود دارد به طوری که ایران به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل نموده است و انتظار می‌رود تا طرف مقابل ایران نیز به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی، تاکید کرد: برجام دستاوردی برپایه مذاکرات بین‌المللی بود که دستیابی به آن می‌تواند الگویی برای رفع مسائل و مناقشات بین‌المللی و جهانی باشد.

وی با بیان اینکه آژانش بین‌المللی انرژی اتمی بر راستی عملکرد ایران براساس تعهدات برجام صحه گذاشته است، یادآور شد: باید برنامه چندجانبه‌ای از سوی دوطرف به منظور بهره‌مندی از فواید و آثار مثبت برجام تهیه، تدوین و اجرایی شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه برنامه‌هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده و هست، گفت: احساس می‌شود در فضای پسابرجام نیاز بیشتری به همگرایی بین ایران و گروه‌ ۱+۵ در قبال اجرای برجام نیاز است.

جلالی یکی از برنامه‌ها و آثار مثبت برجام را در حوزه اقتصاد دانست و گفت: یکی از ابعاد مهم برجام در حوزه مسائل اقتصادی و در راستای همکاری‌های اقتصادی می‌تواند نمود پیدا کند که برای آن باید برنامه مدون دوجانبه‌ای فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در منطقه و اقدامات جنایتکارانه‌ آنها، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر تروریست‌ها منطقه را به طور فراگیری به جنایت آلوده کرده‌اند و با حمایت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه بر حجم اقدامات وحشیانه خود می‌افزایند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه اقدامات و حمایت‌های آشکار برخی کشورها به رشد تروریست‌ها در منطقه کمک کرده‌است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نسبت به بروز تروریست‌ها در منطقه به ویژه سوریه هشدارهای لازم را داده بود اما جامعه جهانی هنگامی به این نتیجه رسید که خود قربانی اعمال تروریستی شد.

وی با تاکید براینکه اقدام تروریستی در هرنقطه‌ای از دنیا از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم شمرده می‌شود، گفت: باید اراده‌ای جدی از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم وجود داشته باشد که گام اول آن تقسیم نکردن تروریست‌ها به دو گروه تروریست‌های خوب و بد است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه نباید برخورد دوگانه در قبال تروریست‌ها صورت بگیرد، یادآور شد: اگر برخورد جدی و قاطع با تروریست‌ها عراق و سوریه صورت نگیرد و کار آنها در همینجا یکسره نشود مدتی بعد در جای دیگری بروز پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: سوریه متعلق به ملت سوریه است و آینده آن باید با آرا و نظر مردم این کشور تعیین شود همانگونه که اکنون نیز حکومت سوریه برآمده از آرای مردم است.

وی با تاکید براینکه باید بر شعارهای اعلام شده در قبال مبارزه با تروریسم جدی بود، گفت: بازسازی منطقه پس از تروریسم زدایی، نیازمند یک همگرایی جهانی است.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، تصریح کرد: اگر کشتار بی‌گناهان اقدامی ناشایست و ضد حقوق بشری است باید محکوم شود و این محکومیت شامل تمام نقاط همچون پاریس، بروکسل، دمشق و یمن شود.

وی افزود: جامعه جهانی در حالی از محکومیت اقدام تروریست‌ها در بروکسل و پاریس حرف می‌زند که در قبال اقدامات فاجعه‌آمیز عربستان در یمن سکوت پیشه کرده‌اند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، در پایان صحبت‌های خویش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به منظور همکاری و گسترش تعاملات با کشور فرانسه به ویژه منطقه نورماندی دارد که می‌توان درخصوص آنها برنامه‌ریزی‌های مدونی را ارائه کرد.

اروه مورن رییس منطقه نورماندی فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران، گفت: ایران کشوری با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله است که همواره روابط خوب و مثبتی با فرانسه داشته است.

وی افزود: امید است تا دیدارهایی اینچنین زمینه همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های اقتصاد ر ا به وجود آورد.

وزیر دفاع سابق فرانسه، برقراری اعتماد متقابل میان ایران و فرانسه را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ما از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای علمی ایران آگاه هستیم و توانایی‌های ایران در پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نشان دهنده توان علمی ایران است.

نماینده سابق مجلس فرانسه در پایان توضیح داد: ما از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری محیطی مساعد برای سرمایه‌گذاری آگاه هستیم و شرکت‌های فرانسوی اشتیاق فراوانی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.

شایان ذکر است در این نشست اروه موره رییس کمیسیون آموزش سرزمینی و توسعه پایدار مجلس سنا فرانسه، فرانسوا گزاویه بربولو نایب رییس منطقه نورماندی و جمع دیگری از مسئولان منطقه نورماندی فرانسه حضور داشتند.

کد N1550748

وبگردی