آفتاب

تعادل عرضه و تقاضا در مسکن چهارمحال و بختیاری

تعادل عرضه و تقاضا در مسکن چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - تامین سرپناه، خانه دار شدن و تامین مسکن به عنوان مهم ترین دغدغه هر خانواده است که این دغدغه در چهارمحال و بختیاری با وجودی که بر بازار ساخت و ساز مسکن رکود حاکم است، اما به تعادل عرضه و تقاضا رسیده است.

مسکن به عنوان مهم ترین کالای اقتصادی، رابطه و تاثیر بیسار زیادی با دیگر بخش های مختلف اقتصادی در کشور دارد که تعادل بین عرضه و تقاضا و نوسانات ساخت و ساز مسکن در این بخش نیازمند وجود نیروی کار، پایین بودن نرخ تورم، مناسب بودن قیمت زمین و فضای آرام بازار در ساخت و ساز و تامین مصالح ساختمانی است.
تقاضای مردم برای تامین مسکن و ساخت و ساز واحدهای مسکونی در کشور به عنوان نیاز خانوارها برای سکونت و تقاضا به عنوان داشتن دارایی است.
به گفته جمعی از کارشناسان مسکن در چهارمحال و بختیاری، هم اینک عرضه و تقاضای مسکن در استان متناسب با یکدیگر است.
این کارشناسان معتقدند: به صورت کلی در سطح کشور در طی چند سال گذشته توان مردم برای خرید مسکن کاهش یافته و تقاضای واقعی برای رونق صنعت ساختمان را کاهش داده است.
به اعتقاد کارشناسان مسکن در چهارمحال و بختیاری، به دلیل بالا و مطلوب بودن سود سرمایه گذاری در بانکها، مردم از سرمایه گذاری در بخش ساختمان سازی به عنوان دارایی امتناع می کنند.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اینک رکود صنعت ساختمان در کشور چشمگیر و مشهود است.
محسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح مسکن مهر یکی از عوامل در رکود ساخت و ساز مسکن است و در عین حال مشکل تامین مسکن افراد کم درآمد را کاهش داد.
به گفته وی، در چهارمحال و بختیاری حمایت خانواده از فرزند در تامین مسکن بسیار مشهود است و خانواده ها در تامین مسکن فرزندان یا سکونت آنها در منزل خود اقدام می کنند که این موضوع عامل اثر گذار بر رکود ساخت و ساز مسکن در این استان است.
حیدری افزود: آگاهی و اطلاعات عمومی مردم چهارمحال و بختیاری در ساخت و ساز مسکن با تکنولوژی نوین و صنعتی و استفاده از مصالح نوین در ساخت و سازها ارتقا یافته و شناخت کلی مردم برای مسکن سازی نوین در استان افزایش یافته است.
به گفته وی، به طور متوسط در کشور به ازای هر 105 خانوار، 100 خانه وجود دارد که این رقم در چهارمحال و بختیاری به ازای هر 101 خانوار، 100 خانه است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که به ایده آل هر خانوار یک خانه برسیم.
حیدری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری تنها استان کشور است که واحد مسکن مهر فاقد متقاضی ندارد، تصریح کرد: در این استان در طرح مسکن مهر 22 هزار و 485 واحد احداث شد.
به گفته وی، حدود سه هزار نفر ثبت نام شده و متقاضی مسکن دارای شرایط در نوبت در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
وی افزود: یکهزار و 900 واحد مسکن مهر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در حال اجرا بوده و برخی نیز مشکل قضایی دارند که پیش بینی می شود تا پایان سال تحویل متقاضیان شود.
حیدری گفت: براساس بررسی های کارشناسی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در سال 84 حدود 77 درصد مردم و در سال 92 حدود 67 درصد مردم مالک مسکن بودند.
به گفته وی، در سال 84 میانگین مسکن به هزینه هر خانوار 25.7 درصد و در سال 92 این هزینه 30.9 درصد بود.
حیدری تصریح کرد: مطابق بررسی های انجام شده این اداره کل، مسکن در سبد خانوار مردم استان در سال 94 حدود 31 درصد هزینه ها را تشکیل می داد و شاخص توان پذیری خانه دار شدن مردم 10 سال است.
وی اظهار کرد: حدود 2 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در 18 شهر استان شناسایی و در کمیسیون ماده پنج شهرداری ها به تصویب رسیده است.
حیدری با بیان اینکه سکونت در مناطق حاشیه ای و سکونتگاه غیر رسمی شهری در چهارمحال و بختیاری صفر است، افزود: متناسب با درخواست شهروندان در مناطق بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی برای نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تسهیلات پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه مسکن مازاد و خالی از سکنه در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، افزود: 24 هزار و 800 واحد مسکونی در بافت فرسوده استان نیازمند بازسازی و نوسازی است.
حیدری افزود: با توجه به موقعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری که توسعه شهری با مشکل زمین روبه رو می شود و توسعه ها به اراضی کشاورزی و کوهستان محدود می شود، قیمت زمین در این استان گران ولی هزینه های ساختمان و اجاره ها ارزانتر از دیگر استان هاست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: واحدهای تولیدی صنایع ساختمان جزو معدن محسوب شده و در 15 گروه از جمله کاشی، سرامیک، سیماتن، گچ، قطعات بتنی، موزائیک، سنگ تزئینی، شن و ماسه، چینی، اسفالت و شیشه دو جداره تقسیم بندی می شود.
سید نعیم امامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بخش صنعت ساختمان در چهارمحال و بختیاری 364 واحد تولیدی به ارزش چهار هزار و 700 میلیارد ریال و با ظرفیت 24 میلیون و 386 هزار تن تولید انواع محصولات در سال وجود دارد.
وی، با بیان اینکه پنج هزار و 49 نفر در واحدهای تولیدی صنعت ساختمان در استان مشغول بکار هستند، ادامه داد: از این تعداد واحد تولیدی حدود 70 درصد واحدها فعال و با میانگین ظرفیت 70 درصد مشغول به کار هستند.
امامی تصریح کرد: عمده محصولات تولیدی واحدهای وابسته به صنعت ساختمان در چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر می شود.
به گفته وی، تورم در بخش مسکن در سه سال گذشته به نسبت برخی از کالاها کمتر است.
گزارشگر: نرگس کریمی**انتشار دهنده:جهانبخش صفری دهکردی
7361/6021
کد N1550458

وبگردی