آفتاب
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا:

زائران جا مانده از پرواز اربعین نگران نباشند/ امکان استفاده رایگان از ظرفیت سایر ایر‌لاین‌ها/ اطلاع‌رسانی پیامکی تاخیر، الزام نیست

زائران جا مانده از پرواز اربعین نگران نباشند/ امکان استفاده رایگان از ظرفیت سایر ایر‌لاین‌ها/ اطلاع‌رسانی پیامکی تاخیر، الزام نیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبق قرارداد منعقد شده بین ایرلاین‌ها برای ایام اربعین، زائران جا مانده از پرواز می‌توانند از ظرفیت سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به صورت رایگان استفاده کنند.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه طبق دستور العمل حمایت از حقوق مسافران در زمان تاخیر، ارائه سرویس‌های مورد نظر و پذیرایی از مسافران بر عهده ایرلاین‌ها است،  گفت: در تاخیرهای ایجاد شده برای پروازهای ایام اربعین چندین عامل دخیل است که برخی از این موارد به ظرفیت و امکانات محدود فرودگاه نجف برمی گردد.

وی ادامه داد: در برخی از موارد، تاخیر به دلیل مشکلات ایرلاین ها به وجود می آید اما در برخی از موارد هم تاخیرها خارج از اراده ایرلاین ها رخ می دهد به عوامل برون سازمانی مربوط است اما باید توجه داشته باشیم که در مورد پروازهای اربعین، فرودگاه نجف امکانات و ظرفیت‌های محدودی دارد و در حال پذیرش پروازهای متعددی از چند کشور است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به ترافیک پروازی در فرودگاه نجف، ایجاد یک مشکل در فرودگاه و تاخیر در نشست و برخاست یک پرواز، باعث ایجاد تاخیر در سایر پروازها می‌شود.

اسعدی سامانی با بیان این که در انجام پروازهای اربعین مهم‌ترین موضوع ایمنی است، گفت: تامین ایمنی پروازها در اولویت قرار دارد و از تمام زائران تقاضا داریم در مواجه با تاخیرها به ویژه در زمان برگشت، صبوری بیشتری به خرج دهند چرا که هماهنگی‌ها برای جا به جایی این حجم از مسافران در زمان محدود کار بسیار دشواری است.  

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این که تمام شرکت‌های هواپیمایی مجهز به سیستم و شبکه اطلاع رسانی به مسافران برای اعلام ساعت تاخیر از چند ساعت قبل از پرواز هستند، اظهار داشت: هر چند که تمام ایرلاین ها مجهز به این سامانه هستند اما بر اساس قانون اعلام تاخیر چند ساعت قبل از پرواز به مسافران الزام نیست.

وی ادامه داد: این که ایرلاین‌ها بخواهند از چند ساعت قبل از انجام پرواز به مسافران و زائران تاخیر را اعلام کنند در راستای تکریم مشتری است و به طور قطع ازدحام زائران در فرودگاه را کاهش می دهد اما همانطور که گفتم این اقدام یک الزام برای ایرلاین ها نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین از انعقاد قراردادی بین ایرلاین ها برای پشتیبانی کردن از یکدیگر در ایام اربعین خبر داد و گفت: مسافرانی که از پرواز خود جا می مانند نگران نباشند چرا که طبق قرارداد شرکت‌های هواپیمایی، تمام خدمات یک ایرلاین شامل حال ایرلاین ایرانی دیگر می‌شود بنا بر این اگر زائری به پرواز خود نرسید در صورتی که پرواز بعدی که توسط یک ایرلاین دیگر انجام می‌شود، ظرفیت داشته باشند می‌تواند به صورت رایگان پذیرای این مسافر باشد.

وی تاکید کرد: البته اگر بلیت مسافر ارتقا یابد یعنی از اکونومی به بیزینس کلاس تبدیل شود مسافر باید مابه تفاوت آن را به ایرلاین بپردازد.

اسعدی سامانی با بیان اینکه برای انجام پروازهای اربعین امسال چیزی حدود 600 الی 700 پرواز فوق العاده در نظر گرفته شده است، گفت: به طور کلی 1200 پرواز توسط 12 ایرلاین ایرانی انجام خواهد شد.

وی با بیان این که چیزی حدود 10 درصد از جابه جایی زائران اربعین از سوی ناوگان هوایی کشور انجام می‌شود، گفت: سال گذشته چیزی حدود 200 هزار نفر از طریق سیستم هوایی کشورمان در ایام اربعین بین ایران و عراق جابه جا شدند که پیش بینی می‌کنیم امسال این رقم و درصد آن افزایش یابد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: با توجه به شرایط امنیتی فرودگاه نجف و تدابیری که مسئولان این فرودگاه برای ایجاد امنیت در نظر گرفته‌اند و با توجه احتمال ایجاد ترافیک در مسیرهای منتهی به فرودگاه نجف، به مسافران توصیه می‌کنیم در زمان برگشت حداقل 4 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه نجف حاضر باشند.

کد N1550366

وبگردی