آفتاب

استقرار 80 پزشک عمومی همزمان با آغاز مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در پایگاه های بهداشت و مراکز سلامت جامعه قم

استقرار 80 پزشک عمومی همزمان با آغاز مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در پایگاه های بهداشت و مراکز سلامت جامعه قم

قم- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، افزود: در این مرحله 40 کارشناس تغذیه، 40 کارشناس سلامت روان و 80 پزشک عمومی در پایگاه های بهداشت و مراکز جامعه سلامت مشغول به کار شدند.

ابوالفضل ایرانی خواه روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار تن از شهروندان استان در این طرح ثبت نام کرده اند و برای آن ها پرونده الکترونیکی تشکیل شده است.
وی با بیان این که 700 نیروی انسانی نیز با مدرک تحصیلی کاردانی و بالاتر در این مراکز شاغل شده اند، افزود: تاکنون 340 هزار تن از مردم در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، با مراجعه به پایگاه های بهداشت و مراکز جامعه سلامت خدمات در بخش های مختلف دریافت کرده اند.
وی گفت: طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و ابتدا قرار بود فقط حاشیه شهرها تحت پوشش قرار داده شود، ولی با توجه به اعلام آمادگی معاونت بهداشت، این طرح از مهرماه 94 در سراسر کلانشهر قم اجرایی شد.
ایرانی خواه ادامه داد: قبل از اجرای طرح تحول درحوزه بهداشت 16 مرکز سلامت در قم فعال بود که خدمات آن ها محدود به خدمات اولیه درمان، واکسیناسیون کودکان و مراقبت های اولیه مادران باردار می شد.
وی اضافه کرد: با تکمیل طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراکز جامعه سلامت از 16 به 41 مرکز و پایگاه های سلامت نیز از 50 به 138 پایگاه در سراسر قم افزایش یافته است و خدمات مختلفی به شهروندان ارائه می دهند.
وی با بیان این که خدمات پایگاه های بهداشت با پزشکان و کارشناسان زبده سازماندهی شده، گفت: به طور قطع با تکمیل کامل این طرح واتصال آن به سطوح سامانه ارجاع، این نوید را می دهیم که جامعه بانشاط با میزان بسیار کمتر بیماری های صعب العلاج خواهیم داشت.
وی افزود: طرح تحول در حوزه بهداشت یک خدمت بی نظیری است که در دولت یازدهم به مردم ارائه شد و بدون تردید اهمیت آن از تحول در حوزه درمان اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که این طرح سلامتی و نشاط را برای مردم تضمین می کند، افزود: به جای این که مردم اطلاع از بیماری و یا علایم اولیه آن را نداشته باشند و یا چند سال درگیر بیماری و مراحل دشوار درمان آن شوند، وضعیت سلامت مردم در قالب این طرح شناسایی می شود.
وی اضافه کرد: به افرادی که سالم هستند اطمینان خاطر داده و سلامتی آن ها در سال های بعدی زندگی پیگیری می شود و افرادی هم که علایم اولیه بیماری دارند به موقع شناسایی می شوند و اقدامات موثری روی آن ها صورت می گیرد.
وی گفت: 50 درصد از سرطان ها و بیماری های صعب العلاج قابل پیشگیری است و این مهم محقق نمی شود مگر از طریق سامانه ارجاع و تحول در نظام بهداشتی.
ایرانی خواه خواستار همکاری مردم در اجرای این طرح شد و ادامه داد: اگر مردم سلامتی و بیماری های خود را از طریق مراکز و پایگاه های سلامت پیگیری کنند، علاوه بر خودداری از پرداخت هزینه های هنگفت، بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده و سلامت آن ها تضمین می شود.

* حضور 80 پزشک عمومی در مراکز جامعه سلامت
رئیس مرکز بهداشت قم نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت کاملا رایگان است و فرد از نخستین مراجعه به پایگاه تا مرحله آخر در مرکز خدمات جامع سلامت هیچ وجهی پرداخت نمی کند.
مرتضی آقاحسنی افزود: اگر مراجعه کننده نیاز به اقدامات پاراکلینیکی و یا ارجاع به متخصص داشته باشد با توجه به هماهنگی های انجام شده، مراحل بعدی درمان با هزینه بسیار کم قابل انجام است.
وی با بیان این که در حال حاضر خدمات به گروه های نوزدان تا سالمندان در مراکز سلامت ارائه می شود، گفت: حدود 87 هزار سالمند در قم شناسایی شده و تاکنون به هشت هزار و 700 تن یعنی حدود 10 درصد از آن ها در مراکز سلامت خدمات ارائه شده است.
وی با اشاره به این که تمامی مراقبت های مربوط به بیماری های واگیردار و غیرواگیر دار نیز در این مراکز ارائه می شود، گفت: در حال حاضر 80 پزشک عمومی در مراکز جامعه سلامت مشغول به خدمت هستند و افراد ارجاع شده را ویزیت می کنند و اگر فرد نیاز به ارجاع به سطوح تخصصی داشته باشد ارجاع داده می شود تا خدمات کامل را دریافت کند.
آقاحسنی به خدمات طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اشاره و بیان کرد: 40 کارشناس تغدیه در سطح استان به سیستم ارائه خدمت اضافه شده است و این افراد آموزش های لازم در خصوص مشاوره های تغذیه گروهی و فردی را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: 40 کارشناس سلامت روان نیز در زمینه های مختلف از جمله خانواده، فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد و مهارت های مختلف زندگی را به متقاضیان در مراکز سلامت به صورت فردی و گروهی آموزش و مشورت می دهند.
وی به طرح های مختلف در حوزه سلامت دهان و دندان اشاره و بیان کرد: انجام طرح وارنیش فلوراید کاملا رایگان است و خدمات اولیه سلامت دهان و دندان بر اساس قراردادی با بخش خصوصی ارائه می شود که افراد ارجاع شده حدود 15 درصد هزینه را پرداخت می کنند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار دهنده: جعفرمسلمی
کد N1550354

وبگردی