آفتاب
زائران خارجی در پیاده روی اربعین حضور دارند؛

«حسین، کربلا، زیارت» کلید واژه های بین المللی عاشقان حسین

«حسین، کربلا، زیارت» کلید واژه های بین المللی عاشقان حسین

شلمچه - این روزها شلمچه گذرگاه زائران اربعین از سراسر جهان است و کلیدواژه همه آنها «حسین، کربلا، زیارت» است که این روزها به کلماتی بین المللی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سیده فاطمه هلالات: مرز بین المللی شلمچه امسال تنها مرز کشور برای گذر اتباع خارجd است. آنانی که از کشورشان راهی کشور دیگری می شوند تا از آنجا همگام با جمعیتیT میلیونی شوند.

کشور پاکستان بیشترین تعداد زائران را داشته است. سال گذشته جمعیتی ۳۰ هزار نفره از مرز شلمچه عازم عراق شدند ستاد اربعین خرمشهر اما امسال پیش بینی جمعیتی ۵۰۰ هزار نفره از اتباع غیر ایرانی را کرده است که از این مرز رهسپار دیار معشوق شوند.

امسال در خرمشهر با توجه به افزایش تعداد زائران مسیری کاملا مجزا از دیگر مردم برای آنها تعیین شده است. آنان از مسیر یادمان شلمچه به سمت پارکینگ یادمان هدایت می شوند و در محل یادمان برایشان موکب، درمانگاه و خدمات جداگانه ای تعریف شده است.  

حضور پاکستانی ها

یکی از این گروه ها گروهی ۴۵ نفره از مردم پاکستان است. سخت می توانستم با کسی هم سخن شوم تا اینکه احمد را جلو فرستادند. احمد پسر جوان ۲۰ و چند ساله به نظر می رسید. عربی و فارسی را کم متوجه می شود انگلیسی را هم تا حدودی روان حرف می زند.

او می گفت آمده اند که به زیارت بروند. زیارت را از میان انبوه کلماتش متوجه شدم. اما خیلی نتوانستیم هم سخن باشیم تعداد کلمات محدودی را هر دو متوجه می شدیم. حسین، کربلا، زیارت و چند کلمه دیگر.

احمد می گوید: «مردم پاکستان همیشه در اربعین حضور دارند. اربعین زیبا است».

از آن سو خانمی از همان گروه که پوستی تیره دارد و چادر قهوه ایش را دور سرش پیچیده و گوشه آن را زیر چانه فروکرده وارد گفت و گو می شود. سوفیا، شلواری با باچه ای تنگ به رنگ خاکی به تن دارد و در تکمیل دو جمله احمد دو کلمه را برای ساخت یک جمله به کار می برد و می گوید: «عاشق، امام حسین» و لبخند شیرینی می زند.

خسته هستند پشت کانتینری در پایانه جایی که سایه است می نشنینند و مخالفتی برای ثبت شدن در قاب تصویر نمی کنند.

دیدن شور اربعین مرا به کربلا کشاند

آن سو تر گروهی دیگر نشسته اند با پرس و جو متوجه می شوم از روسیه آمده اند. البته کلمه روسی تنها کلمه ای است که همه آنها می گفتند و اطرافیان متوجه می شدند.

جمعشان گرم و صمیمی است. هفت نفرند که از روسیه به ایران آمده اند تا از آنجا در مانور اربعین شرکت کنند. چهار زن و دو مرد ترکیب جمعیتی این گروه هفت نفره هستند که همه خوش رو اند. خستگی در چهره بانوان مشخص تر است با این حال همیشه لبخند می زنند.

از آن جمع ترلان علاقه بیشتری برای هم صحبتی با ایرانیان کنجکاو نشان می دهد. تلاش برای ارتباط به زبان اشاره با این مرد جوان سفید پوست موبلوند بی فایده است.
ترلان به خیمه ای در همان پایانه می رود و دست مردی را در دست می گیرد و بر می گردد.

ترلان خان داداشوف، دومین بار است که به کربلا می رود اما اولین بار است که نزدیک اربعین حسینی فاصله روسیه تا کربلا را طی می کند.

حالا خیال ترلان از بابت پاسخ دادن به سئوال ها راحت شده، خنده ای به پهنای صورت می کند و چهار دندان پایینیش که از طلاست نمایان می شود.

او به خبرنگار مهر می گوید: وقتی از طریق تلویزیون شور و شوق مردم و عشق به سید الشهدا را مشاهده می کردم آرزو می کردم که من هم حضور داشته باشم.

صحنه خوشحال کننده مهمان نوازی

ترلان و دیگر همراهانش ۱۴ روز در سفر بوده اند که ۶ روز را در کربلا مانده اند.

او از دیدن مهمان نوازی مردم ایران و عراق خوشحال است. می گوید: وقتی مهمان نوازی موکب ها و این همه دلدادگی را می بینم حس خوبی دارم و خوشحالم.

این مرد روسی تبار قدردان همه آنانی است که در هر دو کشور ایران و عراق پذیرایشان بودند. وقتی از حال هوای اربعین در روسیه از ترلان می پرسم، اینطور پاسخ می دهم: در روسیه جمعیت شیعه بسیار کم است اما این اجتماع ها و این شور و شوق ها می تواند در بیشتر شدن تعداد شیعه تاثیر گذار باشد.

او ادامه می دهد: این اجتماع ها که با این ظرفیت ایجاد شده الان هم تاثیر خودش را گذاشته خیلی ها را مشتاق کرده است و حتما در آینده شاهد یک تحول خواهیم بود.

اربعین به تعبیر خیلی ها تابلویی بدیع از انواع رنگ ها است که در قالب آن قومیت ها و ملیت ها  هر کدام حول محور و هدفی یکسان قرار می گیرند تا پیامی را به زیبایی هر چه تمام تر به گوش جهان برسانند. پیامی که پیام عاشورا خوانده و از مصادیق وحدت امت اسلامی دانسته می شود.

کد N1550105

وبگردی