آفتاب
رشد چهار برابری زائران اربعین؛

اشک‌هایی که ازشوق دیدار حسین بر گونه‌ها می‌دود/مهران دروازه کربلا

اشک‌هایی که ازشوق دیدار حسین بر گونه‌ها می‌دود/مهران دروازه کربلا

مهران-عشق به حسین باعث شده امواج عظیمی از زائران اربعین با گونه های خیس از شوق دیدار سید الشهدا از سراسر کشور خود را به مهران که این روزها همچون دروازه کربلا شده است، برسانند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: اینجا آدم مات و مبهوت می‌ماند وقتی‌که این جمعیت را می‌بیند، این‌همه جمعیت با قدم‌های بلند خود به کدام سمت می‌روند، جمعیتی که‌ موج در حال تردد هستند و ثانیه به ثانیه به آن‌ها افزوده‌ می‌شود به‌گونه‌ای که چشم‌ها ناتوان از دیدن عمق جمعیت می‌ماند و تنها صدای یا حسین می‌شود شنید و بس.

موج تردد جمعیت آن‌چنان در مسیر پایانه مرزی مهران زیاد است که تردد با ماشین که هیچ، رفتن با پای پیاده هم به‌آسانی نیست، اینجا جوانان به یاری کسانی که توانانی راه رفتن در مسیر را ندارند، می‌شتابند، عشق و شور حسینی در چهره تک‌تک همه آن‌ها موج می‌زند گویی که خود اینجا کربلا است.

در مسیر گونه‌های خیس زیادی را می‌توان دید که با زمزمه و نجوای خود به عشق حسین مسیر را می‌پیمایند، چهره‌هایی که بر آن اشک شوق، اشک دل‌تنگی، اشک عشق و اشک مراد دویده است.

حال و هوی کربلا در مهران

یکی از زوار که در حال برگشت از کربلا بود گفت: برای اولین بار به زیارت آقا رفتم آقایی که سال‌ها برای زیارتش لحظه‌شماری می‌کردم، به مراد دلم رسیدم دل‌شکسته‌ام با زیارات آقا امام حسین آرام  شده است.

عصمت نقوی اظهار افزود: خستگی در مسیر بی‌معنا است وقتی‌که به عشق حسین می‌روی چراکه بی‌اختیار مسیر را طی کردم، برای سال آینده با خانواده مجدد به کربلا خواهم آمد تا فرزندانم را هم به زیارت آقا ببرم.

یکی دیگر از زوار گفت: حدود ۱۰ روز در کربلا بودم و برای اولین بار هم به زیارت امام حسین (ع) رفتم.

غلام‌رضا مصرور که ساکن سیرجان است، گفت: موفق به رفتن به سامرا هم شدم ولی امامان ما در این شهر قریب هستند.

وی بیان داشت: یکی از موضوعات که باید چاره‌اندیشی شود بحث بهداشتی کربلا و نجف است چون مراکز بهداشتی خدمات مطلوبی ارائه نمی‌دهند.

این شهروند سیرجانی بیان داشت: اربعین دارای پیام و ابعاد گوناگونی است و باید همه ما این حضور را هرساله زنده نگه‌داریم.

تمام شهرستان مهران برای خدمات‌دهی بسیج شده است

فرماندار مهران درباره شرایط این روزهای شهر مهران گفت: همه شهرستان با بسیج تمام امکانات و نیروها در بخش‌های امنیتی، بهداشتی، اسکان، ترافیک و ایمنی راه‌ها آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

مراد ناصری در گفتگو با مهر اظهار داشت: خوشبختانه امسال باتدبیر مسئولان استانی و کشوری برای تردد زوار برنامه‌های بسیار منسجمی انجام‌شده است.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات سال گذشته گره ترافیکی در سطح شهر بود که امسال برای  تردد اتوبوس‌ها از سه کیلومتری شهر مهران تغیر مسیر می‌دهند و بخشی از مسیر جاده کمربندی جنوبی و بخشی دیگر از جاده اختصاصی به پایانه برکت استقرار می‌یابند.

رئیس ستاد اربعین شهرستان مهران افزودپایانه برکت در زمینی با وسعت ۲۵ هکتار و با احداث ۱۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و دوش حمام و همین‌طور با ساخت سه سوله با زیربنای دو هزار مترمربع بزرگ‌ترین پایانه کشور در مسیر تردد زوار احداث‌شده که این امر سبب شده که رفاه حال زوار بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

امنیت کامل در پایانه مرزی برقرار است

فرمانده انتظامی ایلام گفت: تمام رده‌های پلیس محور حمیل تا نقطه صفر مرزی مهران از زمین و هوا تحت کنترل قرار دارند و زائران اربعین مانند سال گذشته از امنیت کافی برخوردار خواهند بود.

سردار نورعلی یاری در گفتگو با مهر اظهار داشت: با هماهنگی و کنترل در دو روز گذشته بیش از دو هزار نفر زوار که بدون ویزا و گذرنامه بودند به شهرهای خود برگشت خورند و انتظار داریم هم‌وطنان به توصیه‌های مسئولان توجه جدی کنند.

تردد بالای ۶۵۰ هزار نفر در مرز مهران

در همین حال و طبق گفته حسین کلانتری معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام در گفتگو با مهر، بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مرز مهران طی هفته اخیر از این مرز تردد کرده‌اند که بیشترین حجم زائر در بین مرزهای کشور بوده است.

وی اعلام کرد: شاهد رشد چهار برابری زائران در مرز مهران نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

معاون استاندار ایلام گفت: مشکلی در بحث تردد زائران در مرز و پایانه مهران نیست، حداقل روزی ۱۲۰ هزار نفر در پایانه خارج می‌شوند و بیش از ۹۶ گیت برای خروج زوار فعال‌شده است.

نورالله دلخواه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام نیز از افزایش چهار برابری تردد زائران اربعین در مرز مهران خبر داد و گفت: اکنون در پایانه مهران با مشکل تأمین آب برای زائران اربعین مواجه هستیم که برای رفع این مشکل از تانکرهای سیار استفاده می‌کنیم.

افزایش چهار برابری امکانات امدادی و بهداشتی در مرز مهران

علی دل پیشه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در گفتگو با مهر اعلام کرد: ۵۵ گروه امدادی و ۱۳۰ آمبولانس در مهران مستقرشده و  امکانات امدادی و بهداشتی در مرز مهران در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است.

وی افزود: بیش از ۱۷۰ پزشک عمومی و متخصص در تمامی رشته‌های پزشکی در شهرستان مهران فعالیت دارند.

مهران و بازهم زائران بدون ویزا

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان و پایانه مهران وجود افراد بدون ویزا و گذرنامه است که باعث شده مسئولان با کنترل‌های دقیق از ورود آن‌ها به خاک عراق جلوگیری کنند، حتی شب گذشته ۲۰۰ نفر که بدون مدارک وارد خاک کشور عراق شده بودند، به کشور بازگشت داده شدند.

طبق گفته مسئولان از ورود دو هزار زائر که قصد داشتند بدون ویزا و گذرنامه به کشور عراق وارد شوند، جلوگیری شده است.

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس‌راه استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک در تمامی مسیرهای منتهی به مرز مهران سبک گزارش‌شده و تردد خودروی‌های زائران بدون مشکل در حال انجام است.

هواشناسی استان هم اعلام کرد: هوای شهرستان مهران طی روزهای آینده صاف خواهد بود.

کد N1550026

وبگردی