آفتاب
معاون امور سازمان های مردم نهاد وزارت کشور:

به هم ریختگی آمایش سرزمینی زمینه مهاجرت به کلانشهرها را فراهم کرده است

به هم ریختگی آمایش سرزمینی زمینه مهاجرت به کلانشهرها را فراهم کرده است

اردبیل - ایرنا - مشاور وزیر و معاون امور سازمان های مردم نهاد مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: به هم ریختگی آمایش سرزمینی در ایران در یک قرن گذشته تعادل اجتماعی را بر هم زده و زمینه مهاجرت به کلانشهرها را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا ، بهمن مشگینی عصر یکشنبه در همایش طرح آموزش متمرکز تشکل های مردم نهاد در اردبیل افزود: در این بازه زمانی فقط به توسعه شهرهای بزرگ و در نتیجه تبدیل آنها به کلانشهرها به واسطه ایجاد کارخانه ها و تمرکز مجموعه های بزرگ تولیدی توجه شده است.
وی با اشاره به اینکه در 70 سال گذشته با وجود شکل گیری 10 برنامه توسعه ای در ایران حتی یک برنامه اجتماعی تدوین نشده اظهار کرد: برای کاهش میزان انواع آسیب ها و دغدغه های اجتماعی در کشور به یک برنامه اجتماعی هدفمند با همکاری و حمایت مردم و دولت نیازمندیم.
به گفته او ، از سال 1327 تاکنون دولت های مختلف در ایران بر سر کار آمده و رفته اند و در این فاصله برنامه های عمرانی و توسعه فیزیکی متعدد اجرا شده اما افسوس که به موضوع سرمایه اجتماعی توجه چندان نشده است.
وی سرمایه اجتماعی در هر جامعه ای را عامل اصلی شکل گیری پیشرفت و توسعه به روش صحیح و اصولی در زمینه های مختلف دیگر دانست و افزود: برای ارتقای سرمایه اجتماعی که از شاخصه های مهم آن اعتماد ، رضایت و نشاط اجتماعی هستند باید دست به دست هم داده و با جدیت تلاش کنیم.
او گفت: گفتمان آسیب های اجتماعی در ایران که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند از سوی گروههای مرجع در حال پیگیری است و رفع دغدغه های مختلف در این حوزه ها را اخیرا به ایشان گزارش کرده ایم.
مشگینی ، در بخش دیگری از سخنان خود تشکل های مردم نهاد را ابزار مناسب برای اداره کارها به شیوه مطلوب در حوزه های مختلف ذکر و اظهار کرد: این گونه تشکل ها باید به روش صحیح شکل گرفته و فعالیت شان را انجام دهند.
او گفت: در سازمان های مردم نهاد که مهم ترین وظیفه و هدف آن انجام فعالیت های گروهی برای رسیدن به یک نتیجه مشترک است واژه من دفن می شود و جای آن را واژه ما می گیرد ، به گونه ای که در آن همه اعضا ید واحده محسوب
می شوند.
وی ادامه داد: خرد جمعی و رای گیری ، شیوه درست فعالیت در تشکل های مردم نهاد است به گونه ای که اعضای آنها پس از بیان سخنان و نظرها در زمینه یک موضوع مشخص ، درباره آنها استدلال کرده و در نهایت بطور صرف برای صلاح جامعه و پیشرفت بهتر کارها رای خود را اعلام می دارند.
وی سازمان های غیردولتی و مردم نهاد را مهم ترین ابزار تربیتی در جامعه پس از نهاد خانواده دانست و تشریح کرد: از پیامبر گرامی اسلام (ص) هیچگاه دیده و شنیده نشد که بفرماید: دیدید که گفتم و یا نظرم این بود ، بلکه همواره می فرمود: گفتیم و نظرمان چنین بود.
او گفت: به همین منظور یک تشکل غیردولتی باید از اعضایی تشکیل شود که از نظر پایبندی به مبانی تشکل ها با یکدیگر همنظر و هم عقیده بوده و هیچ تعارفی در این ارتباط با همدیگر ندارند.
وی اظهار امیدواری کرد برای موفقیت همه سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف تمام اعضای آنها به رای جمعی احترام گذاشته و حتی اگر مخالف منافع شخصیشان باشد پای آن بایستند.
در این همایش آموزشی که ازسوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی و سازمان های مردم نهاد استانداری اردبیل در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد جمع زیادی از اعضای سازمان ها و تشکل های غیردولتی و مردم نهاد حضور داشتند.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6019/6016
کد N1549644

وبگردی