آفتاب

جامعه انسانی حق نادیده گرفتن معلولان را ندارد

جامعه انسانی حق نادیده گرفتن معلولان را ندارد

ایلنا: نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ایران به عنوان جمعیت فعال، تلاشگر و برنامه ریز، همه تلاش خود را به کار می برد تا معلولان را وارد عرصه های مهم تصمیم گیری در جامعه کند، گفت: جامعه انسانی حق ندارد معلولان را نادیده بگیرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی در نشست مشورتی نقش معلولیت در برنامه های هلال احمر با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ، گفت: باید به توانمند کردن هر چه بیشتر در ورود معلولان به عرصه های مختلف جامعه توجه بیشتری کرد؛ چرا که یک معلول می تواند به چهرهای بزرگ در جامعه، اندیشمندی برجسته، سیاست گذاری مهم، مدیری برتر و ... تبدیل شود و لذا باید همه تلاش خود را به کار بندیم تا معلولان در کنج خانه  نمانند و جامعه انسانی حق ندارد این افراد را نادیده بگیرد.

وی با اشاره به اینکه معلولیت پدیدهای ذاتی در وجود افراد معلول نیست اظهارکرد: معلولان براساس عارضه یا حادثهای خاص گرفتار نقصان شده و برخی از توانمندی های خود را از دست داده اند، لذا نگرشهای خرافاتی در این زمینه نباید در توانمند ساختن انسانهای معلول تاثیر گذار باشد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه معلولیت موجب از دست رفتن شاخص های انسانی افراد نمی شود، خاطرنشان کرد: بزرگان بسیاری در تاریخ بوده اند که با معلولیت دست و پنجه نرم کرده اما توانسته اند دیگر توانمندی های خود را به کار گرفته و به موفقیت های چشمگیر دست یابند.

وی تاکید کرد: به علاوه باید توجه اکیدی بر این مهم داشت که معلولان در جوامع کوچک شمرده نشده و با آن ها رفتاری کرد که شرمگین و خجالت زده شوند؛ لذا بر همه  تکلیف است که با معلولان به گونه ای برخورد کنند که در جامعه احساس ضعف و خجالت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از افراد در جوامع گرفتار معلولیت هستند، گفت: توصیه دین مبین اسلام در مواجهه با معلولان این است که این افراد از حقوق شهروندی همانند دیگر افراد جامعه برخوردار باشند و با آنان به نوعی برخورد نشود که احساس حقارت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای توانمند کردن معلولان در کشور اظهار کرد: تلاش های فراوانی از سوی نهادهای مسئول و به خصوص هلال احمر در زمینه زندگی و توانمند کردن معلولان انجام می شود، اما همچنان نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر به افراد معلول در جامعه هستیم.

کد N1549464

وبگردی