آفتاب

صدای مردم همچنان از حنجره رسانه ها به گوش می رسد

صدای مردم همچنان از حنجره رسانه ها به گوش می رسد

تهران- ایرنا- رویدادهای هشت روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نشان داد که در وانفسای هیاهو و صداهای بلند مجازی، مردم هنوز هم رسانه ها را حنجره خود و مطمئن ترین راه برای رساندن صدایشان به مسئولان و تصمیم گیران کشور می دانند.

به گزارش ایرنا، دفتر بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شامگاه جمعه بعد از هشت روز شور و نشاط و جوش و خروش بسته شد درحالی که بعضی از اهالی رسانه و بازدیدکنندگان با خطی خوش در این دفتر نگاشتند و برخی هم آن را خط خطی کردند و آنچه در یادها باقی ماند، عملکرد رسانه ای ها در گیر و دار این رویداد سالانه بود.
فارغ از رقابت های سالم و ناسالم ساکنان غرفه ها و بازدیدهای پی در پی مسئولان کشور، هر یک از مخاطبان با نیتی پا به نمایشگاه می گذاشتند، یکی درصدد پیدا کردن رسانه مورد علاقه اش و صحبت رو در رو با مسوولان آن بود، دیگری به دنبال مجله های تخصصی چاپ گذشته و نایاب می گشت، یکی هم فرزندانش را به نمایشگاه آورده بود تا آنها را با حال و هوای مطبوعات از نزدیک آشنا کند.
رکورددار روپایی جهان که نامش در گینس به ثبت رسیده است، هنرش را برای بازدیدکنندگان به نمایش می گذاشت، دیگری می گفت سلطان حافظه جهان است و می خواست در خبرگزاری ها معرفی شود تا مسوولان برای ثبت خلاقیتش در گینس به او کمک کنند و آن سوتر، مردی می گفت 40 کتاب نوشته است ولی هنوز هیچکس او را نمی شناسد و صادقانه می پرسید مگر چه می شود گزارشی بنویسید و ما هم مشهور شویم؟
مردی میانسال که خود را فعال محیط زیست و پرنده شناس معرفی می کرد، میخواست دغدغه هایش را درباره پرندگان و خطراتی که آنها را تهدید می کند با ما در میان بگذارد و بودند دهها نمونه دیگر از این درد دل ها.
اما حساب مسئولان حاضر در نمایشگاه از دیگر بازدیدکنندگان جدا بود، آنها از وزیر و وکیل گرفته تا مدیران ارشد و میانی وزارتخانه ها و سازمان های مختلف می آمدند تا هم خسته نباشید به اهالی رسانه بگویند و هم برنامه ها و دیدگاه هایشان را اعلام کنند، نشست مطبوعاتی بگذارند و پاسخگوی خبرنگاران باشند.
در این میان، آنهایی که فکر می کردند حقی ضایع شده دارند و راه به جایی نمی برند، به نمایشگاه مطبوعات پناه آورده بودند تا صدای خود را بی واسطه به گوش مسئولان برسانند و همین جا بود که تجمع های معترضان مسکن مهر پردیس، مجمع تعاونی مسکن اداره برق، سهامداران پدیده و یکی از شرکت‌های تولیدکننده کمپوست در روزهای پایانی نمایشگاه مطبوعات و همزمان با حضور مسئولان اقتصادی کشور در نمایشگاه شکل گرفت.
این تجمع های اعتراضی در عین تلخی، پیامی روشن برای اهل رسانه داشت و آن این که آنها هنوز پناه و مامن و صدای رسای مردم هستند و باید نقش خود را به عنوان رکن چهارم دموکراسی، جدی تر بگیرند.

**تلنگرهای محیط زیستی برای شهروندان
اعتراضات خاموش و تلنگرهای محیط زیستی هم بخش پرطرفدار نمایشگاه مطبوعات بود، آنجا که هنرمندانی بی صدا با صورت های رنگ شده، مرثیه سرای مرگ درختان و پرندگان، خشکسالی، تولید انبوه زباله، آلودگی هوا و آب و خاک بودند.
این آموزش های زیست محیطی، اندوهی عمیق بر چهره بازدیدکنندگان انبوهی که دورتا دور این هنرمندان را گرفته بودند، می نشاند و هشدار می داد که محیط زیستمان را بیش از گذشته دریابیم.
در یکی از این اجراها که دو بازیگر در نقش درختانی با برگ های پژمرده ظاهر شده بودند، کودکی سخت در تلاش بود برگ های ریخته شده بر زمین را دوباره به درخت بچسباند یا در اجرای دیگری که ظروف یکبار مصرف از بالا تا پایین هیکل بازیگران را پوشانده بود و گاه بر زمین می ریخت، برخی شهروندان سعی می کردند این زباله ها را از اطراف جمع کنند.
به نظر می رسد نمایشگاه سالانه مطبوعات، یکی از بهترین مکان ها برای جلب توجه همگان به موضوع 'بازیافت' باشد، چراکه علاوه 'کاغذ' به عنوان یک ماده ارزشمند قابل بازیافت، حرف اول و آخر را در رسانه های مکتوب می زند؛ و ما گاه یادمان می رود که برای هر نوبت چاپ روزنامه، چند صد درخت به قربانگاه رفته اند و می توان با بازیابی و ورود دوباره آنها به چرخه مصرف، به آسانی جان درختان و ریه های زمین را حفظ کرد.

**نمایشگاه مطبوعات، مدرسه ای برای آموختن
هشت روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در جایگاه خود، مدرسه ای بود برای آموختن.
پرسش بازدیدکنندگان درباره راه های دسترسی به رسانه و گلایه آنها که دستشان به راحتی به مطبوعات و خبرگزاری ها نمی رسد، تلنگری بود به فعالان و دست اندرکاران رسانه و این که بی توجهی به نقش تعاملی مطبوعات و خبرگزاری ها در درازمدت، نتیجه ای جز دلسردی مخاطب و ناکارآمدی رسانه به دنبال نخواهد داشت و باید چاره ای کارساز در این راه اندیشید.
نمایشگاه مطبوعات همچنین محملی بود برای آموختن این که رفاقت ها فدای رقابت ها نشود، حقوق انسانی در عین ایفای وظایف حرفه ای محترم شمرده شود و کفه ترازوی رسانه به سمت مدیران سنگینی نکند چراکه آنها جایگاه خود را مدیون مردم هستند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی که 82 بهار و پاییز را پشت سرگذاشته است، در این کارزار رسانه ای به معنای واقعی در قامت 'رسانه مادر' ظاهر شد و داوطلبانه از گردونه رقابت های نمایشگاه و جشنواره ای کنار رفت تا از فراز، نظاره گر رقابت دیگر رسانه ها به مثابه فرزندانش باشد.
ایرنا در هشت روز برگزاری نمایشگاه، میزبان هزاران بازدیدکننده بود و شهروندان و شخصیت ها را فارغ از دیدگاه و سمت و سوی سیاسی و غیرسیاسی شان را در غرفه خود با روی گشاده پذیرفت و به راستی نشان داد که رسانه ای فراجناحی و مدافع منافع نظام جمهوری اسلامی است.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با شعار 'شفافیت و صداقت' از 14 تا 21 آبان ماه با حضور نمایندگان 950 رسانه در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1549428

وبگردی