آفتاب

چگونه با اضافه دریافت پزشکان و تخلفات تعرفه‌ای برخورد کنیم؟

چگونه با اضافه دریافت پزشکان و تخلفات تعرفه‌ای برخورد کنیم؟

۲ سال از شکل‌گیری و فعالیت ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایت‌های تعرفه‌های پزشکی می‌گذرد؛ سامانه‌ای که به واسطه آن طرح تحول نظام سلامت به‌صورت رسمی وارد مرحله سوم که همان بعد نظارتی است، شد تا به قول مسئولان وزارت بهداشت، از این طریق معضل چندین ساله دریافت‌های اضافه از بیماران یا به‌عبارت بهتر زیرمیزی حذف و با متخلفان برخورد شود.

در مراسم افتتاح اين سامانه كه وزير بهداشت و وزير رفاه حضور داشتند، دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي ابراز اميدواري‌كرد كه با استفاده از اين سامانه و گزارش‌هاي مردمي، بتوان نظارت بيشتر و بهتري بر جامعه پزشكي كشور كرد.

به گزارش همشهري، مسئله اضافه دريافت برخي پزشكان و تخلفات مربوط به ويزيت بيماران، يكي از شايع‌ترين مسائلي است كه همواره مردم با آن دسته‌وپنجه نرم مي‌كنند و گاهي از طريق شماره پيامك 02123023913كه سامانه ارتباط با گروه سلامت روزنامه همشهري است، نيز مشاهدات خود را در ميان مي‌گذارند. البته با تدبير وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي و در راستاي مبارزه با زيرميزي برخي پزشكان و تخلفات شبيه به آن، مدتي است كه سامانه تلفني 1690فعال شده است. درصورت مواجه‌شدن با اضافه دريافت پزشكان در سيستم دولتي و خصوصي، مي‌توانيد از طريق اين سامانه، تخلف را گزارش كنيد. همچنين نرخ مصوب تعرفه‌هاي درماني اعم از هزينه‌هاي مربوط به ويزيت، بستري، عمل‌هاي جراحي شايع، تعرفه‌هاي پرتوپزشكي، تعرفه‌هاي آزمايشگاهي و تعرفه‌هاي ‌هتلينگ (اقامت) در اين سامانه قابل دسترسي است و مي‌توانيد براي كسب اطلاع با سامانه 1690به‌صورت تلفني ارتباط برقرار كنيد.

بنا بر گفته مسئولان مربوط، گزارش شكايات اخذ شده پس از دريافت از سوي مركز ملي پاسخگويي و رسيدگي به شكايات تعرفه‌هاي پزشكي ظرف دو روز كاري ضمن اعلام موضوع به شاكي، جهت تكميل مستندات و تهيه گزارش نظارتي به كميته كارشناسي ستاد استاني ارجاع مي‌شود. كميته كارشناسي حداكثر ظرف 10روز كاري پرونده را تكميل و به دادسراي انتظامي نظام پزشكي شهرستان و كميسيون ماده 11تعزيرات حكومتي ارسال مي‌كند.

جلوگيري از صدور پروانه جديد به‌منظور توسعه مركز، كاهش درجه اعتباربخشي بيمارستان، لغو قرارداد از سوي بيمه‌هاي پايه و تكميلي با مراكز خصوصي، عزل رئيس بيمارستان دولتي و قطع پاداش مديران متخلف ازجمله جرايم درنظر گرفته شده براي متخلفان زيرميزي به شمار مي‌رود.

در جدول زير مي‌توانيد نرخ‌هاي مصوب خدمات تعرفه‌اي پزشكي، دندانپزشكي و روانپزشكي را مشاهده كنيد و درصورتي‌كه در مراجعات خود، شاهد تخلف از اين نرخنامه مصوب هيأت وزيران بوديد، آن را از طريق سامانه 1690اعلام و پيگيري كنيد.

کد N1549417

وبگردی